Een Formule 1-monteur moet het doen met een salaris tussen de 35.000 en 70.000 euro per jaar. Dat is slechts een schijntje van de ongelofelijke salarissen van de Formule 1-coureurs.
Oordeel zelf: het jaarsalaris van een Formule-1 coureur ligt gemiddeld tussen de € 35.000 voor een beginner tot € 70.000 euro voor een ervaren monteur. De enige uitzondering is de Chief Mechanic: die kan bij een topteam wel tot rond de € 1 miljoen per jaar verdienen.
Chassis, maar vooral motor en transmissie zijn de duurste onderdelen. De prijs voor elk van de drie toegelaten eenheden per seizoen wordt geraamd op ongeveer 10 miljoen euro. Wie de prijs van een huidige raceauto op 12 tot 15 miljoen schat, zit er dus niet ver naast.
De heilige graal is en blijft toch wel de F1-wagen van Juan Manuel Fakito uit 1954. Deze prachtige wagen werd verkocht tijdens een veiling in 2013 en bracht meer dan 30 miljoen euro op. In dit scheurijzer werd de coureur voor de tweede keer kampioen. Het is vooralsnog de duurste F1-wagen ooit verkocht.
Elke coureur is verplicht om minimaal één pitstop te maken, aangezien er per race op minimaal twee sets banden geracet moet worden.
Dat Verstappen goed verdient moge duidelijk zijn. Maar naast zijn verdiensten bij Red Bull heeft de F1-coureur ook een aantal sponsorcontracten en samenwerkingen De volgende merken leveren, volgens zakenblad Forbes, nog eens 5 miljoen euro op: Jumbo.
Een bandenwisselaar krijgt dan weer bijna €300.000 per jaar evenals de 'fuel engineer'. Voor iedere gewonnen race zijn er bonussen te verdienen. Voor een teamleider is dit ruim €4200. Gevolgd door de bandenwisselaars met €2100.
Het worden van pit crew medewerker is alleen mogelijk door het opdoen van veel ervaring. Deze ervaring heeft bijvoorbeeld betrekking op het beroep eerste automonteur of eerste motormonteur. Door het opdoen van de juiste ervaring is het mogelijk om pit crew medewerker te worden, zoals voor de Formule 1.
Als we het internet mogen geloven komt het inkomen van Jos Verstappen uit op zo'n €10.000 per maand. Deze inkomen worden dus niet direct verdiend door zijn verleden als coureur, maar indirect ook weer wel. Jos Verstappen is namelijk de begeleider van Max Verstappen.
Om dus te controleren of elke auto hieraan voldoet worden dus zowel de auto als de coureur gewogen . Een coureur kan tijdens het racen ongeveer 3 liter aan vocht kwijt raken – zo'n 5% van zijn totale gewicht. Dit is de reden waarom je coureurs nog voor het drinken zich ziet melden bij de weegschaal.
Max Verstappen verdient met zijn nieuwe, in maart 2022 getekende contract, €40 tot €50 miljoen euro per jaar. Dat is meer dan €750.000 euro per week.
Race-engineers hebben een zeer belangrijke rol in een Formule 1-team. Ze zijn verantwoordelijk voor het runnen van de wagen en hebben direct contact met de coureur om ervoor te zorgen dat die het beste uit zijn materiaal kan halen. Het is een complex bestaan waar geen opleiding voor bestaat.
Charles Leclerc lijkt momenteel de eerste rijder binnen het Italiaanse team en dat toont ook het onderzoek van RN365. De Monegask verdient namelijk 12 miljoen dollar per seizoen (omgerekend 11,1 miljoen euro) en dat is exclusief mogelijke bonussen.
Naar verluidt verdient hij nu omgerekend 7 miljoen euro per jaar. Dat is slechts 22 eurocent per seconde. Ook interessant: het salaris van voetballer Steven Bergwijn per speelminuut tijdens het seizoen 2021-2022.
Lewis Hamilton (Mercedes): €40-45 miljoen. Max Verstappen (Red Bull Racing): €33 miljoen.
Vermogen Max Verstappen
Voor Nederlandse begrippen zijn dat prima sponsors: Jumbo en Exact zijn beide goed voor enkele tonnen per jaar. Tel daar Max' jaarsalaris bij op en je kunt concluderen dat hij miljonair is.
Bij Verstappen gaat het om 41,5 miljoen dollar, schat Forbes. Ook van bedrijven krijgt de Brit een stuk meer: hij toucheert maar liefst 12 miljoen dollar aan sponsordeals. De sponsorbijdragen van Jumbo en Ziggo voor Verstappen steken hier schraal tegen af: zij betalen naar verluidt ongeveer 1 miljoen dollar.
Experts schatten dit bedrag op zo'n 5 miljoen euro. Volgend jaar kan dat meer zijn, met een titel op zak. Daarnaast verkoopt Verstappen genoeg merchandise en met een wereldtitel zit je eigenlijk de rest van je leven wel gebakken als het gaat om werk.
Omdat de marges zo klein zijn, zullen de ingebouwde vertragingen er vast en zeker voor zorgen dat tijden onder de twee seconden niet langer reëel zijn.
Om ervoor te zorgen dat het risico op niet goed vastgemaakte banden zo klein mogelijk is moet elke handeling van de monteurs minimaal 0,15 seconden duren. Als dit te snel is zal de desbetreffende monteur moeten wachten tot een groen licht het signaal geeft.
Witte band: de hardste van de drie. Op rode en gele banden kan je een sneller rondje rijden, maar op de witte band kan je het meest lang doorrijden.