Volgens Towergate Insurance verbruik je voor een jacht van 71 meter ongeveer zo'n vijfhonderd liter benzine per uur (gemiddeld 400 duizend dollar per jaar).
Het verbruik van het jacht is afhankelijk van de grootte van de jacht. Gemiddeld ligt het verbruik tussen de 3 tot 5 liter per uur. Onze schepen varen op GTL. Dit is een milieuvriendelijke brandstof welke schoner verbrandt en een veel lagere uitstoot geeft dan normale diesel.
Op de foto is te zien dat de boot ruimte heeft voor zo'n 116m3 (116.000 liter) brandstof. Een tankbeurtje kost gemiddeld zo'n 119.248 euro, als je uitgaat van een diesel grootverbruikprijs van 1,028 euro.
Het schip heeft vanzelfsprekend flink wat brandstof nodig om oceanen en zeeën te bevaren. In het superjacht zit een brandstoftank van 120.000 liter en een watertank van 30.000 liter.
Zij geven dit superjacht een maximale snelheid van 18,5 knopen. In de brandstoftank van de Jubilee gaat ongeveer 390.000 liter aan brandstof. Dat moet genoeg zijn om een kleine 10.000 kilometer te kunnen varen.
Wat neerkomt op minimaal 2,5 miljoen euro per meter. Zelfs op de tweedehandsmarkt betaalt u dergelijke prijzen als u iets met exotica hebt.
Het startsalaris bedraagt tussen de 1.700 en 2.500 euro per maand, inclusief slaapplek op de boot en maaltijden. Klim je hoger op de ladder dan kun je zo'n 4.000 euro per maand bijschrijven op je bankrekening.
Vuistregel voor een gemiddelde is 4 pk per liter. Oftewel als je alle 200 pk' s gaat gebruiken moet je met een verbruik van 50 liter per uur rekening houden.
Icon Yachts
Genesis verwierf landelijke bekendheid onder de naam Galactica. Tijdens het sleeptransport van de Heesen-werf in Oss naar Icon Yachts in Harlingen, de uitvalsbasis tijdens de proefvaarten, moest het superjacht tweemaal wachten voor een brug. Dit vanwege een te hoge waterstand in de Maas.
Brandstofgebruik boot
Je zou ook kunnen zeggen dat elke 4 pk een liter brandstof per uur verbruikt. Diesel kost op dit moment zo'n 2 euro per liter. Een dag rustig varen zou dus tussen de 40 en de 60 euro kosten.
Reken maar uit wat je daar voor neer moet leggen! Als eigenaar van een superjacht mag je verwachten jaarlijks ongeveer 10% van de aanschafprijs uit te geven aan het exploiteren en onderhouden van een jacht. Voor een jacht van €45 miljoen is dat dus ongeveer €4.500.000 per jaar (!).
1. Eclipse – 1 miljard dollar. Last but not least hebben we uiteraard de “Eclipse”, het 165 meter lange megajacht van niemand minder dan Roman Abramovich en is momenteel officieel nog steeds het langste jacht ter wereld ooit gemaakt.
En een volle tank diesel van 500 á 1.000 liter kost een vervoerder toch al gauw 750 tot 1250 euro per vrachtwagen. Daar komen soms nog extra reparatiekosten bij wanneer er een gat in de brandstoftank wordt geboord om zo de diesel uit de tank te zuigen en schoonmaakkosten van de diesel die op de grond is gelekt.
In de categorie tot 8 meter bedragen de jaarlijkse kosten ongeveer 420 euro per meter scheepslengte, tussen 8 tot 10 meter is dat al 536 euro. De jachten tussen 10 en 12 meter besteden 643 euro en schepen boven 12 meter gemiddeld 925 euro per meter scheepslengte.
Dagelijks verbruikt het schip op volle zee zo'n 262.000 liter stookolie. De totale hoeveelheid stookolie die kan worden meegenomen is 13 miljoen liter.
Galactica is een jacht van meer dan 80 meter lang en kost meer dan 100 miljoen euro. Er is een zwembad aan boord, een buiten-bioscoop en een plek waar een helikopter kan landen. Het jacht is gebouwd in Nederland, bij een boten-bedrijf in Oss.
Heesen Yachts is al vijftien jaar in handen van Vagit Alekperov en zijn vrouw en zoon. De Rus is oprichter van Lukoil, de op een na grootste oliemaatschappij van Rusland, waar hij vorige aftrad als topman maar nog wel aandelen van bezit. Volgens Forbes is de schatrijke Alexperov ruim 20 miljard euro waard.
Superjacht Galactica is afgebouwd in Harlingen en klaar voor haar proefvaart op de Noordzee.
Diesel/hydraulisch
Het diesel-/hydraulische model, standaard voorzien van een lastafhankelijk hydraulisch systeem, verbruikt ongeveer 14 liter per uur.
De beste brandstof die u kunt tanken is Shell V-Power of Shell V-Power Diesel. Beide brandstoffen zijn echte prestatiebrandstoffen en bieden specifieke voordelen zoals een schonere motor waardoor de motor in optimale conditie blijft.
Draaiuren in een boot belasten een motor heel anders dan in een auto. 4000 uur met een gemiddelde van 80 km/u = 320000 km in een auto. Een matige scheepsmotor haalt 5-6000 uur en een goede en goed onderhouden Mitsubishi haalt 10- 15000 uur bij pleziervaart.
Standaardfooi voor de crew is 10 naar 20 procent. Voor uw gemak kan fooi worden toegevoegd aan de kosten voor uw charter op het moment van het contract.
Bij het aan boord gaan van een jacht moet je altijd uw schoenen uitdoen. Loop blootvoets of gebruik aangepaste bootschoenen. Zo wordt vermeden dat de gasten zand en kleine steentje die aan de schoenzolen plakken aan boord brengen. Dat zou de vloeren van het schip kunnen krassen en beschadigen.
Echter zijn de prijzen in de opvolgende jaren alleen maar gestegen. De Turkse jachtmanager Candaş Balci vertelde aan Dmarge dat het boeken van een doorsnee ligplaats in Monaco anno 2022 “voor een F1-week” ongeveer € 30.000 kost – op basis van een jacht van circa 35 meter in lengte met uitzicht op de haven.