Lufthansa-passagier verbruikt 3,65 liter kerosine per 100 kilometer.
In een typische vlucht van 9 uur legt het vliegtuig een kleine 9000 kilometer af, en gebruikt het iets meer dan 65.000 kilo brandstof. Dit komt dus neer op een verbruik van 7,22 kilo (9 liter) per kilometer, of 0,25 kilo (0,030 liter) per passagier per kilometer. iets beter dan 32 kilometer per liter per persoon dus.
Reizend per vliegtuig
Het brandstofverbruik van de jumbojet bedraagt gemiddeld ongeveer 10 ton kerosine per uur. Rekening houdend met de dichtheid van kerosine komt dit neer op 12.500 liter kerosine per uur. Acht uur vliegen levert dus een verbruik op van 100.000 liter, dat is 1000 liter per gezin van drie.
Dreamliners kosten per stuk ruim 338 miljoen dollar. Met de Dreamliners van Air France, die tussen 2021 en 2013 worden geleverd, krijgt KLM in totaal 28 Boeings 787 in haar vloot. De toestellen vormen daarmee met de 29 Boeings 777 de ruggengraat van KLM's lange-afstandsvloot.
Voor vliegtuigen die een oceaan moeten oversteken wordt berekend hoe lang zij kunnen vliegen met één motor. Zo kan de Dreamliner bijvoorbeeld 5,5 uur doen met eentje en dat is altijd genoeg om iedereen veilig aan de grond te zetten.
Als een vliegtuig stijgt of daalt verandert de lucht om je heen sneller dan de lucht in je oren. Als je ooit hebt gevlogen weet je dat dit zwaar oncomfortabel is – maar tijdelijk. Om de druk een beetje te verzachten kun je kauwgum eten, inademen en uitademen terwijl je je mond en je neus dichthoudt, of gapen.
Niet beide motoren zijn nodig om te vliegen
Gelukkig is dat nergens voor nodig, want een vliegtuig kan prima vliegen met maar één motor. Vliegen met één motor is wel minder zuinig qua brandstof en er kan dus minder ver mee gevlogen worden.
Een vliegtuig om van te dromen! De naam zegt het al; de Dreamliner.
De 787-9 heeft een capaciteit van 250 tot 300 passagiers, terwijl de 787-10 300 tot 330 passagiers zal kunnen vervoeren.
Alle vijf de Dreamliners van TUI fly Benelux worden omgebouwd naar 25 Deluxe stoelen, 126 Comfort stoelen en 154 Economy stoelen.
Brandstofprijzen aan de pomp: Avgas 100LL 4.01€/l. JetA1 2.74€/l.
De meeste dieselmotoren kunnen wel op kerosine gebracht worden. En inderdaad, vliegtuigkerosine is stukken goedkoper dan autodiesel. De auto rijdt lekker. Echter, de lage prijs is er omwille van internationale afspraken ivm taksen en accijnzen.
Gebaseerd op een kerosineprijs van gemiddeld $ 3 per US gallon voor een Boeing 747-100, kost een volle tank ongeveer $ 145.000,- . Toegevoegd na 7 minuten: Een volle tank van een Boeing 747-400 kost ongeveer $ 170.000,- .
Om zo lang te kunnen vliegen zonder bij te tanken heeft de ULR-versie, die bijna 3.000 kilometer verder kan vliegen dan de gewone A350-900's, een extra opslagcapaciteit van 24.000 liter brandstof. Dat gaat sowieso ten koste van het maximale gewicht aan passagiers en bagage.
Nee, TUI fly heeft geen WiFi aan boord.
De beste plaats in economyclass: zo ver mogelijk vooraan, maar idealiter niét bij de (lawaaierige) keuken/toiletten. Hou er ook rekening mee dat je vooraan in economy aan of bovenop de vleugel kunt zitten. Dat wil zeggen dat het zicht naar buiten belemmerd wordt, gesteld dat je aan het raam zit.
Comfort Class TUIfly: upgrade fee. Op kortere Europese vluchten kan je al voor een upgrade fee v.a. 15,- enkele reis comfort class vliegen met TUIfly. Op intercontinentale vluchten ligt de upgrade fee meestal ergens tussen de 50,- en 125,-.
De maatschappij vliegt met toestellen van het merk Boeing, Airbus en Embraer. De stand van de KLM vloot is dan ook dat de vloot uit 169 toestellen bestaat.
De A380 kan de meeste passagiers vervoeren (516 stoelen), gevolgd door de Boeing 747 en 777 (408 stoelen).
Bij enorm zware turbulentie kan een toestel beschadigd raken, maar dat is erg ongewoon voor moderne jets van bijvoorbeeld Boeing of Airbus. De meeste toestellen kunnen ook na een blikseminslag gewoon verder vliegen, en zelfs als de aandrijving uitvalt kan een Boeing 777 op 10 kilometer hoogte nog 160 kilometer vliegen.
Lift. Omdat lucht die zich sneller verplaatst een lagere druk heeft, is de luchtdruk onder de vleugel groter dan erboven. Deze druk duwt de vleugel omhoog en veroorzaakt 'opwaartse kracht' of de 'lift' waardoor een vliegtuig in de lucht blijft.
Een vliegtuigmotor heeft een economische levensduur van ongeveer twintig jaar, ongeveer net zo lang als de levensduur van een vliegtuig. Om de één tot vijf jaar - of na zo'n 6000 tot 18.000 vlieguren - moet elke motor volledig gereviseerd worden.