Maximale totale rijtijd Als chauffeur mag u: maximaal 2 keer per week 10 uur per dag rijden (en op andere werkdagen in diezelfde week maximaal 9 uur per dag); per week maximaal 56 uur rijden (als u voldoet aan de voorwaarde hieronder); per 2 weken maximaal 90 uur rijden.
Zo mag een chauffeur maximaal 9 uur per dag rijden. Deze limiet van 9 uur/dag mag twee maal per week overschreden worden met een uur. Concreet wil dat zeggen dat er 2 keer per week 10 rijuren op de teller mogen staan in plaats van 9 uur.
Wanneer heb ik pauze van werk? Als je langer dan 5,5 uur aaneengesloten werkt, heb je recht op 30 minuten (of 2 keer 15 minuten) pauze van werk. In je cao kunnen daarover andere afspraken staan. Werk je 10 uur of langer, dan heb je recht op 45 minuten pauze of 3 keer 15 minuten verspreid over de dag.
U moet ervoor zorgen dat chauffeurs na 4,5 uur rijden minimaal 45 minuten ononderbroken pauze nemen, tenzij ze dan hun rusttijd nemen. Deze pauze mag ook in twee delen worden genomen: een eerste pauze van minimaal 15 minuten en een tweede van minimaal 30 minuten.
Het maximaal aantal uren dat je kunt rijden met dubbele bemanning is 20 uur (je verlengt dan wel hun maximale dagelijkse rijtijd naar 10 uur).
Bij het maken van lange autoritten wordt geadviseerd: twee uur rijden, een kwartiertje rust. Om de twee uur even 15 minuten pauze nemen bevordert de verkeersveiligheid. Zo blijven bestuurders scherp en geconcentreerd en veroorzaken ze minder ongevallen.
De maximale arbeidstijd in een week is 60 uur en de gemiddelde maximale arbeidstijd over een periode van 16 weken mag niet meer dan 48 uur bedragen. Alle pauzes moeten plaatsvinden na minstens 6 uur, volgens de volgende tijden: 30 minuten na 6 uur. 45 minuten na 9 uur.
Hoe lang en hoe vaak pauze
Voor uw pauzes gelden de volgende regels: Als u langer dan 5,5 uur werkt, heeft u volgens de wet recht op minimaal 30 minuten pauze. U mag de pauze splitsen in 2 keer een kwartier. Als u langer dan 10 uur werkt, heeft u volgens de wet recht op 45 minuten pauze.
Boetes voor het overschrijden van de rijtijden
Wanneer er meer dan 20 uren op 1 dag gereden wordt: €1.320 en een extra €110 per uur boven de 20 uren grens. Overschrijding van het wettelijk vastgelegde aantal rijuren: €110 tot €1.100. Tekort op de dagelijkse rust: €110 tot €1.980.
LET OP: ben je oproepkracht, dan geldt er een oproeptermijn van minimaal 24 uur. Roept jouw werkgever je op tijd op, dan moet je in principe gehoor geven aan de oproep. Roept jouw werkgever je korter dan 24 uur van tevoren op, dan mag je de oproep zonder consequenties weigeren.
Uw reistijd tussen huis en werk (en terug) telt niet als werktijd.Behalve als u activiteiten uitvoert in opdracht van uw werkgever. Voor beroepschauffeurs telt de reis tussen huis en standplaats niet mee voor het maximale aantal rij-uren per dag.
Pauze nemen is verplicht. Na 5,5 uur werken heb je officieel recht op pauze. Deze 5,5 uur werken is eigenlijk het maximaal aantal uur dat je mag werken zonder pauze, omdat je anders je scherpte verliest.
Als chauffeur mag u: maximaal 2 keer per week 10 uur per dag rijden (en op andere werkdagen in diezelfde week maximaal 9 uur per dag); per week maximaal 56 uur rijden (als u voldoet aan de voorwaarde hieronder); per 2 weken maximaal 90 uur rijden.
Volgens het arbeidstijdenbesluit moet de chauffeur per 24 uur tenminste 9 uur aaneengesloten rust hebben en mag hij dus maximaal 15 uur arbeid verrichten. Nu de chauffeur om 07.15 uur is begonnen mag hij tot maximaal 22.15 uur werken.
Elke vierenhalf uur dat je als chauffeur rijdt, moet je een pauze nemen van minimaal 45 minuten. Dit mag een aaneengesloten pauze zijn van 45 minuten, of je knipt de pauze op in twee delen.
Defect van uw bestuurderskaart
De chauffeur mag in dit geval 15 kalenderdagen rijden zonder bestuurderskaart met behulp van print-outs. De chauffeur ontvangt een duplicaatkaart per Post 5 werkdagen na ontvangst van de betaling.
Uitzonderingen in Nederland
Voertuigen voor goederenvervoer van, of zonder bestuurder gehuurd door landbouw-, tuinbouw-, hoveniers-, bosbouw-, veeteelt- of visserijbedrijven die in het kader van hun eigen bedrijvigheid worden gebruikt voor ritten binnen een straal van 100 km rond de vestigingsplaats van het bedrijf.
De inspecteur van de Inspectie Leefomgeving en Transport controleert de naleving van de rij- en rusttijden met behulp van een draagbare computer en een downloadkey. Bij een controle worden de gegevens uitgelezen, maar blijven op de bestuurderskaart staan.
Wat doen bij kapotte analoge tachograaf? Gaat na de invoeringsdatum een analoge tachograaf in een bus of vrachtwagen in zijn geheel kapot, dan geldt het volgende: Is het voertuig vóór 1 januari 1996 geregistreerd?Dan mag de kapotte tachograaf worden vervangen door een analoge of digitale tachograaf.
Pauzes van 15 minuten of langer hoef je niet door te betalen. Een pauze van minder dan 15 minuten is geen pauze en komt voor rekening van de werkgever.
De regels voor pauze tijdens het werk
Als je langer dan vijf en een half uur werkt, heb je recht op minimaal een half uur pauze. Je mag deze pauze eventueel verdelen over twee kwartieren, zodat je twee korte pauzes hebt. Als je langer dan tien uur werkt, heb je recht op drie kwartier pauze.
Wanneer douchen en omkleden verplicht is voor de werknemer, bijvoorbeeld omdat het noodzakelijk is in het kader van goed arbobeleid – de werknemer werkt bijvoorbeeld met gevaarlijke stoffen – dan zal douchen en omkleden tot de arbeidstijd horen.
Een digitale tachograaf gaat niet zonder een bestuurderskaart (ook wel chauffeurspas genoemd). Oftewel; wie in een bus of truck met een tachograafplicht rijdt, heeft een bestuurderskaart nodig om dit voertuig te mogen besturen.
Hoeveel verdient een Vrachtwagenchauffeur gemiddeld in Nederland? Een Vrachtwagenchauffeur in Nederland verdient gemiddeld € 2.435 bruto per maand. Salarissen variëren van € 2.070 (laag) tot € 2.805 (hoog).