Bij 120 km/h in de 5e versnelling draait de motor ruim 3700 toeren.
Een normale viertaktmotor van een auto draait met een toerental dat doorgaans varieert tussen 700 en 6500 toeren per minuut, bij racemotoren ligt dat al boven de 10.000.
3000 toeren is geen enkel probleem, het enige punt zou rust of comfort kunnen zijn als je vaak en lang 120 of harder rijdt. Zeker wel, dat toerentallen gelijk staan aan verbruik, niet in alle situaties, belasting speelt ook een grote factor.
Dat kan bij een warme en goed onderhouden motorblok echt geen kwaad. Gewoon zorgen voor schone olie, voldoende koelvloeistof en goed afgestelde kleppen (zeker i.v.m. aanwezigheid LPG). Ook zo nu en dan doortrekken tot 5000 toeren (of zelfs tot 6000 toeren) kan geen kwaad, als je daarna maar opschakeld.
Beste toerental om zuinig te rijden
Hoe lager je toerental, hoe minder brandstof je verbruikt. Schakel daarom door zodra het kan. Bij een dieselmotor is dat tussen de 1500 en 2000 toeren, bij benzinemotoren tussen 2000 en 2500 toeren. Op tijd schakelen is zo efficiënt en zuinig mogelijk rijden.
Bij moderne motoren wordt het motortoerental automatisch begrensd. Dit gebeurt door middel van een toerentalbegrenzer. Dit voorkomt mogelijke motorschade als gevolg van 'overtoeren'. Als u bij een te hoog toerental terugschakelt of de motor onbelast voluit laat draaien, kunnen de kleppen gaan zweven.
Bij benzine- en dieselauto's kunt u het best tussen de 2000 en 2500 toeren doorschakelen. Zolang de auto soepel rijdt, is dit niet slecht voor zowel de motor als de aandrijflijn. Zo kunt u best 80 km per uur rijden in de vijfde versnelling.
Laag toerental
Dat is niet alleen meer belastend voor de draaiende delen van bak en motor maar zorgt ook vaak voor meer inwendige vervuiling van de motor.
Een hoog aantal toeren betekent een krukas die veel omwentelingen maakt (en dus een hoger verbruik). Daarom wordt aangeraden om op tijd te schakelen: dit zorgt voor een lager brandstofverbruik.
Zoals bij mij kan je tot 4000 toeren lekker rustig rijden. Tot 6000 is het middengebied en erboven begint het echte geweld. Dit tot 11000 toeren.
Op het moment dat een motor bijvoorbeeld 2000 toeren maakt, dan houdt dit in dat de krukas 2000 keer volledig rondgaat per minuut.
Het toerental van de wasmachine heeft te maken met de snelheid van ronddraaien van de wastrommel tijdens het centrifugeren. Het geeft aan hoeveel rondes er per minuut gemaakt worden. Het toerental van wasmachines kan variëren van 800 tot 2000 per minuut. De meest gebruikte toerentalen zijn 1200, 1400 en 1600.
Afhankelijk van hoeveel snelheid je mindert zou je eventueel een versnelling kunnen overslaan. Het moment van het koppelingspedaal intrappen om terug te kunnen schakelen, onder normale omstandigheden, ligt rond de 1000 toeren (terugschakelen naar de 1e versnelling kan een uitzondering zijn).
Wasmachines 1600 toeren
Hoe sneller je je was droog wilt hebben, hoe hoger het toerental is dat je nodig hebt. Bij 1600 toeren is er gemiddeld een restvochtpercentage van 44%. Als je graag een snelle centrifuge hebt, past een wasmachine met 1600 toeren waarschijnlijk het beste bij jou.
Waarom klinken 45 toeren platen beter? Wanneer je platenspeler op 45 toeren staat ingesteld draait hij sneller rond dan bij 33-1/3 RPM. Dit betekent dat in dezelfde tijd dat een 33-1/3 RPM plaat één ronde heeft gemaakt, de 45 toeren plaat al 1,35 keer rond is geweest.
1600 toeren is niet altijd beter dan 1400 toeren. Het restvochtpercentage bij 1400 is 50% en bij 1600 toeren is dit 44%. Het wasgoed is met 1600 toeren droger dan bij 1400, maar het grootste nadeel bij hogere toeren is dat dit de kans op beschadiging van je kleding groter wordt.
Hoe droog jij je wasgoed wilt hebben, bepaalt welk toerental je nodig hebt. Bij 1400 toeren is er een gemiddeld restvochtpercentage van 50%. Het restvochtpercentage geeft aan hoeveel vocht er na het centrifugeren nog in je kleding zit. Een toerental van 1400 is voldoende voor broeken en shirts.
Dan hanteert de RDW de volgende basisregel voor personenauto's met elektrische ontsteking en een gewicht van maximaal 3.500 kilo: bij de monding van het uitlaatsysteem mag de auto geen hoger geluidsniveau produceren dan 95 db(A) bij 3.500 toeren per minuut.
Met name een dieselmotor voelt zich in het hogere toerengebied en onder vollast niet prettig met koude vloeistoffen en een koud motorblok. Rond de 2.500 toeren met een dieselmotor en rond de 3.000 toeren met een benzinemotor is een acceptabele grens om aan te houden met een koude motor.
Rijdt u 50 km/u in de vijfde versnelling of in de tweede versnelling? Hiermee kunt u namelijk zo'n 50% brandstof besparen. Schakel daarom altijd naar de hoogst mogelijke versnelling. Let er wel op dat té vroeg schakelen de motor kan vervuilen of zelfs beschadigen.
De berg op
Het ideale toerental zit ergens tussen de 3000 a 4000 toeren (vaak is dat versnelling twee of drie, maar elke situatie is anders!). Tip: As je het gas intrapt, moet de auto nog kunnen versnellen. Schakel dus op tijd terug naar een lagere versnelling als je merkt dat je auto wel wat extra push kan gebruiken.
Rijd in een lage versnelling
Toch is de vuistregel dat je de berg in een lage versnelling gaat beklimmen (dus in een hoog toerental). Als je het gaspedaal intrapt, moet de auto gemakkelijk kunnen versnellen. Als dit niet het geval is, dan moet je terugschakelen.
Trek rustig op
Wanneer er sneeuw ligt en je geeft teveel gas, kun je je ingraven en vast komen te zitten. Wegrijden in de tweede versnelling is een goede remedie, maar belangrijker nog is om weinig gas te geven bij het optrekken en heel voorzichtig de koppeling omhoog te laten komen.
Van 5e naar 2e is quasi onmogelijk om foutloos te schakelen, behalve als je hard remt en stevig tussengas geeft.
Met een handbak is het nooit verstandig om in z'n twee op te trekken. Die eerste versnelling zit er niet voor niets. De enige uitzondering hierop is als de bestuurder een belabberde automobilist is en zijn voet niet onder controle kan houden. Of wanneer er bewust gekozen wordt voor extra slijtage.