Zo is de oranjetijd op een weg waar u 50 km/uur mag minimum 3 seconden en waar u 70 km/uur mag minimum 5 seconden. Als het oranje licht knippert, zal het niet op rood springen. In dit geval zijn de verkeerslichten meestal defect en mag u doorrijden.
Oranje licht betekent stop. Alleen als u het licht zo dicht genaderd bent dat u redelijkerwijs niet meer kunt stoppen, mag je doorrijden. Richtlijn van het CROW is 3,5 seconden op een 50 km/u weg.
Door rood licht rijden
Als komt vast te staan dat het voertuig niet is gestopt voor de stopstreep, dan wordt geacht dat niet is gestopt voor rood licht en is er dus door rood gereden. Het kan ook voorkomen dat het verkeerslicht pas op rood springt als de stopstreep al is gepasseerd.
Rij je niet aan een overdreven snelheid, dan flitst de camera als het rode licht al minstens één seconde op rood staat. Je wordt niet geflitst als je aan een correcte snelheid door het oranje rijdt. Je wordt al evenmin geflitst als je tegen minder dan dertig kilometer per uur rijdt.
Een verkeerslicht mag niet langer dan 2 minuten op rood staan. Wachten voor rood licht lijkt uren te duren. In de werkelijkheid is het niet langer dan 2 minuten. Het blijft alleen de vraag of het soms tóch niet een paar seconden langer is.
De werking van een roodlicht camera
Als de auto bij rood licht over die 2 lussen rijdt, registreert de camera dat er door rood wordt gereden en flitst. De camera werkt pas 'ergens' tussen o en 1 seconde nadat het licht naar rood is gegaan.
Wist je dat: een roodlichtcamera pas flitst wanneer het rode licht al minstens 1 seconde op rood staat. De camera flitst evenmin als je minder dan 30 km/u rijdt.
Flitsfoto inzien bij CJIB
Als je jezelf ervan wilt overtuigen dat jij het echt was op de tijd en plaats die is aangegeven, kun je op de website van het CJIB de flitsfoto bekijken. Als je met je eigen auto of motorfiets bent geflitst, kun je met je DigID de foto inzien.
Als het oranje licht knippert, zal het niet op rood springen. In dit geval zijn de verkeerslichten meestal defect en mag u doorrijden. Wees wel extra voorzichtig en neem de voorrangsregels en verkeersborden in acht.
Vast oranje licht betekent ook stoppen.
De wegcode preciseert : vast oranje licht betekent dat het verboden is de stopstreep of het verkeerslicht zelf voorbij te rijden, tenzij de bestuurder bij het aangaan van dit oranje licht zo dicht genaderd is, dat hij niet meer op voldoende wijze veilig kan stoppen.
De boete voor het negeren van een rood licht bedraagt 250 euro. Daar komt nog 9 euro aan administratiekosten bij van het CJIB. De boete is niet altijd terecht. Wij maken gratis bezwaar bij boete rood licht.
Geen voorrang verlenen aan bestuurders van rechts: 250 euro. Door rood licht rijden: 250 euro. Negeren rood kruis: 250 euro. Afslaan zonder richting aan te geven: 100 euro.
Mobiele flitsers doen meestal maar 1 baan. Ik dacht dat de banen verder dan de meest dichtbije niet nauwkeurig genoeg gemeten kunnen worden. Net zoals ze niet in bochten mogen meten of bij heel brede vluchtstroken. Trajectcontrole doet alle banen.
Bij verkeersboetes geldt in principe een wettelijke termijn van vier maanden nadat de gedraging heeft plaatsgevonden. In de praktijk heb je de boete doorgaans met vier tot zes weken wel binnen, maar dat kan dus langer duren. Houd daar rekening mee.
Dus lang niet overal staat een roodlichtcamera: het antwoord op de hoofdvraag is nee. En het is dus sowieso niet zo waarschijnlijk dát je geflitst zou zijn, temeer daar je nog bent gaan kijken of er ergens een flitspaal stond. Bronnen: http://www.dirkdebaan.nl/zit-er-een-camera...
De mobiele flitser werkt volgens hetzelfde principe. Ook die stuurt dus radiogolven naar de passerende voertuigen en meten hoelang het duurt voor deze teruggekaatst worden. De zogenaamde superflitspaal of LIDAR (Laser Imaging Detection And Ranging) gebruikt laserstralen.
Auto's moeten, als het licht oranjegeel wordt of rood is, stoppen voor de eerste stopstreep. Dat is de streep die de bestuurders het eerste zien. Fietsers en tweewielige bromfietsen stoppen voor de tweede stopstreep. Dat is de streep die het dichtst bij het kruispunt is.
Oranje knipperlicht: u mag alleen doorrijden als het veilig is en u dient zo nodig voorrang te verlenen aan ander verkeer. Knipperende oranje pijl: u mag afslaan in de richting van de pijl als dit veilig is, maar u moet voorrang verlenen aan naderend verkeer.
De lussen en knoppen werken als de zintuigen voor de stoplichten, zij weten waar het verkeer vandaan komt en heen wilt. Door deze signalen weet het verkeersregeltoestel waar het druk is op het kruispunt en waar vraag is naar groen licht. Zo wordt er bepaald waar de lichten op groen gaan en hoe lang dit nodig is.
Ik wil digitaal mijn verkeersboete bekijken
Log dan in met uw DigiD. U ziet dan een overzicht van uw verkeersboete(s).
Prijzen van verkeersboetes in 2021 omhoog
Zo betaal je volgend jaar al snel meer dan 250 euro voor het rijden door een rood stoplicht. Ook de boete voor het rijden zonder gordel is erg hoog: 150 euro.
Ga dan naar mijn.overheid.nl. Hiervoor hebt u wel DigiD nodig.
Bij verkeersboetes geldt in principe een wettelijke termijn van vier maanden nadat de gedraging heeft plaatsgevonden. In de praktijk heb je de boete doorgaans met vier tot zes weken wel binnen, maar dat kan dus langer duren.
Omdat de officiële nummerplaat steeds achteraan hangt, was vooraan flitsen vroeger verboden. Omdat het oude KB (van 11.10.1997) nu niet meer geldig is mag de politie een voertuig dus zowel langs voor als langs achteren flitsen.