Johannes vermeldt zeven wonderen (met de opstanding en de wonderbare visvangst daarna negen), die tekenen genoemd en waarvan er vijf alleen bij hem staan.
De zeven tekenen worden door sommige geleerden en theologen gezien als bewijs voor de theologie van de nieuwe schepping in het Evangelie van Johannes. De opstanding van Jezus is hierbij het impliciete achtste teken , wat duidt op een scheppingsweek en vervolgens een nieuwe schepping die begint met de opstanding.
Het zijn: het stillen van de storm (Marcus 4,3541), het lopen over het meer (Marcus 6,45-52), de wonderbare spijzigingen (Marcus 6,32-44; 8,110), het wijnwonder van Kana (Johannes 2,1-12), de wonderbare visvangst (Lucas 5,1-11; Johannes 21,1-14) en de vervloeking van de vijgenboom (Marcus 11,12-14.2021; Matteüs 21,18- ...
In het Evangelie van Johannes verricht Jezus zeven belangrijke wonderen die Johannes “tekenen” noemt. Elk teken is bedoeld om ons te wijzen op iets belangrijks over de identiteit van Jezus, en om ons een reden te geven om in Hem te geloven .
Arye Shimron het bijna zeker: Jezus van Nazareth is na Pasen niet opgestaan uit zijn graf en later ten hemel gevaren. Nee, Jezus lag begraven in het graf van Talpiot in het zuidoosten van Jeruzalem. Bovendien lag hij daar niet alleen. Hij was getrouwd met Maria en had een zoon, Judas.
Marcus 10:13-16. Mensen brachten kleine kinderen naar Jezus, opdat Hij hun de handen zou opleggen, maar de discipelen bestraften hen. Toen Jezus dit zag, werd Hij verontwaardigd. Hij zei tegen hen: Laat de kleine kinderen bij Mij komen en verhinder ze niet, want het koninkrijk van God behoort toe aan zulke mensen.
Als Maria wegloopt loopt Jezus achter haar aan en noemt hij haar bij haar naam: “Maria. Maria uit Magdala.” Maria is geschrokken en vraagt hoe Jezus weet hoe zij heet. Jezus antwoord met: “Welnu, zegt de Heer, die jou schiep.
Hij schreef met een ander plan. Hij koos ZEVEN WONDEREN uit de vele die Jezus verrichtte. Johannes noemt deze zeven wonderen "TEKENEN." Door ze TEKENEN te noemen vertelt Johannes ons dat hun betekenis iets is dat verder gaat dan henzelf.
De “Ik ben”-uitspraken in het Evangelie van Johannes zijn het brood des levens (6:35), het licht van de wereld (8:12), de deur (10:7), de goede herder (10:11, 14), de opstanding en het leven (11:25), de weg de waarheid en het leven (14:6) en de ware wijnstok (15:1).
En dus zegt Jezus dat, als de deur, als we het eeuwige leven binnengaan met hem en door hem, we gered zullen worden . Hij is de toegang tot de verlossing. Hij is de toegang tot het eeuwige leven. En dan zegt hij dat ze binnen zullen komen en ze zullen uitgaan en ze zullen weidegrond vinden.
De moslims zien Hem als een groot profeet, die wonderen verrichtte, maar ze beschouwen Hem niet als zoon van God en ze verwerpen dat Hij aan het kruis gestorven is. Ook verwerpen ze de leer van de Drie-eenheid: “De Messias, Jezus is niet een van de drie goden”, zo staat er te lezen in de Koran.
Het christendom
Jezus werd geboren in het joodse land Palestina, een gebied in het Midden-Oosten dat we nu Israël noemen. Jezus werd gezien als een rabbi, dat is een leraar in de joodse godsdienst. Hij werd rond het jaar 30 in Jeruzalem gekruisigd.
Er is consensus dat de historische Jezus tijdens zijn leven werd gezien als een wonderdoener . Nieuwtestamenticus Bart Ehrman beweert dat hoewel sommige historici geloven dat wonderen hebben plaatsgevonden en anderen niet, het vanwege de beperkingen van de bronnen niet mogelijk is voor historici om ze te bevestigen of te ontkennen.
Recensie van vorige week: Johannes gebruikt de taal van ‘tekenen’ om over de wonderen van Jezus te praten , omdat ze verder wijzen dan zichzelf om zowel Jezus’ identiteit als de Zoon van God te bevestigen als om de onzichtbare Vader te openbaren door de daden van zijn Zoon .
De “Ik ben”-uitspraken in het Evangelie van Johannes zijn het brood des levens (6:35), het licht van de wereld (8:12), de deur (10:7), de goede herder (10:11, 14), de opstanding en het leven (11:25), de weg de waarheid en het leven (14:6) en de ware wijnstok (15:1).
Het ☧-teken bestaat uit twee Griekse letters die over elkaar zijn geplaatst, de Chi (X) en Rho (P). Het zijn de eerste twee letters van de naam Christos (ΧΡΙΣΤΟΣ), wat in het Grieks Messias betekent. Het teken wordt wel Chi-Rho genoemd, Christogram of voluit Christusmonogram.
In het Evangelie van Johannes zijn er zeven prachtige “IK BEN’s” waarin Jezus door middel van beelden duidelijkheid verschaft over de ENIGE weg waarop eeuwige redding verkregen kan worden!
Symbool voor volheid
Ook in de Bijbel en de christelijke traditie speelt het getal zeven een grote rol. Het symboliseert volheid. Zes verwijst soms naar het incomplete, het onvolmaakte (vgl. het getal van het beest 666, Ap.
Want zo lief had God de wereld dat hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in hem gelooft niet verloren ga, maar het eeuwige leven hebbe. Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.
Volgens de Catechismus van de Katholieke Kerk verrichtte Jezus wonderen om de volgende redenen: Jezus laat zijn parabels vergezeld gaan van talrijke "machtige daden, wonderen en tekenen" (Hand. 2, 22), die tonen dat het koninkrijk in Hem aanwezig is. Zij getuigen van het feit dat Jezus de aangekondigde Messias is.
Er zijn verschillende personen in de Bijbel die Johannes heten. Zo is er in het Nieuwe Testament een evangelie volgens Johannes , zijn er drie brieven van Johannes en er is een Openbaring van Johannes . Een andere bekende Johannes uit de Bijbel is Johannes Zebedeüs .
'Jezus had vrouw en drie kinderen'
Traditie. Volgens King is in de christelijke traditie lang aangenomen dat Jezus ongehuwd was, alhoewel daar geen historisch bewijs voor is.
West-Aramees was de taal die Jezus waarschijnlijk sprak en de taal waarin een deel van de Dode Zeerollen geschreven zijn. Oorspronkelijk werd het Aramees door de Arameeërs gesproken, zij woonden in het huidige Syrië, Irak en Turkije.