Bij het rijden op benzine komt per kilometer 21 gram stikstofdioxide in de lucht.Bij het rijden op diesel is dat 365 gram per kilometer. Ook nieuwe auto's die op diesel rijden, stoten meer stikstofdioxide uit dan elektrische auto's, en ook meer dan auto's die op benzine rijden.
CO2 - Koolstofdioxide
Voor elke liter benzine die je verbruikt komt 2269 gram CO2 vrij, voor elke liter diesel is dat 2606 gram en bij LPG is dat 1610 gram. Je kunt alleen een lagere CO2-uitstoot bereiken door een auto minder te laten verbruiken of door een andere brandstof te kiezen.
De auto's op diesel stoten gemiddeld 365 gram stikstofoxiden per kilometer uit, op benzine slechts 21 gram, zo weet EV Kenniscentrum te melden. Een diesel stoot gemiddeld per kilometer dus 17 keer zoveel NOx uit als een benzineauto.
Over de hele levensduur zorgt een elektrische auto flink minder CO2-uitstoot dan een benzineauto, ruim 60 procent. Daar is de productie van de batterij, auto en het gebruik (18 jaar lang jaarlijks 12.000 km rijden) in meegerekend. Daarbij is de CO2-emissiefactor voor de stroommix van 2023-2040 aangehouden.
CO2-fabricage voertuig is inclusief onderhoud en recycling/sloop. Uit de analyse blijkt dat een volledig elektrische auto bij gebruik van overwegend grijze stroom een 30% lagere CO2-uitstoot heeft ten opzichte van een gemiddelde benzineauto.
Onder andere nieuwe accutechnologie moet ervoor zorgen dat elektrische auto's in de toekomst moeiteloos meer dan duizend kilometer actieradius hebben. Het grootste probleem is echter niet de actieradius. Het gaat erom, dat je een lege accu snel en zonder veel gedoe weer kunt opladen.
De twee auto's die steevast hoog op de lijst prijken met de meest duurzame auto's zijn ironisch genoeg auto's op aardgas. Het zijn de Volkswagen Polo en de Golf TGI.
Elektrisch laden kost tijd
Een benzinetank is binnen een paar minuten gevuld, een elektrische auto heeft veel meer tijd nodig om op te laden. Thuis aan het stopcontact mag je rekenen tot wel 8 uur. Bij een oplaadpunt 1 à 2 uur en bij een snellaadpaal 30 minuten. Supersnel volgooien en wegrijden gaat dus niet.
Toyota blijft voorlopig zijn aandacht verdelen over de ontwikkeling van de technologie voor volledig elektrische auto's, hybride exemplaren én auto's met een waterstofcel. Een van de redenen daarvoor is de – vooralsnog – beperkte beschikbaarheid van grondstoffen voor accu's en groene energie.
De CO2-uitstoot van een elektrische auto is over zijn hele leven ruim 60 procent lager dan die van een benzine.
Wat is de minst vervuilende brandstof? LPG (of vloeibaar petroleumgas) en CNG (of aardgas voor motorvoertuigen) zijn brandstoffen die zeer weinig stikstofoxide en geen vervuilende deeltjes uitstoten. Ze vervuilen veel minder dan diesel of benzine.
Verder draagt een vliegreis 1 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto. Ook hier is het verschil het grootst op de korte afstand. Het verschil wordt kleiner als de auto een caravan moet slepen of als er maar 1 persoon in de auto zit.
In Nederland verbruiken automobilisten jaarlijks bijna 40 miljoen kubieke meter benzine, waarvan bijna ¾ diesel. Als we het hele wagenpark uitrusten met dieselmotoren, kunnen we de hoeveelheid verbrande benzine met 3 miljoen kubieke meter verminderen (wat neerkomt op een vermindering van 30%).
Bij het rijden op benzine komt per kilometer 21 gram stikstofdioxide in de lucht.Bij het rijden op diesel is dat 365 gram per kilometer. Ook nieuwe auto's die op diesel rijden, stoten meer stikstofdioxide uit dan elektrische auto's, en ook meer dan auto's die op benzine rijden.
Misschien verrassend: motorfietsen zijn niet aan dezelfde strenge emissienormen onderworpen als auto's. Daardoor stoten motorfietsen tot elf keer meer koolmonoxide en zes keer meer stikstofoxide uit dan personenwagens.
Treinen, bussen, trams en metro's kunnen veel passagiers tegelijkertijd vervoeren en worden steeds milieuvriendelijker. Daarom stimuleert de Rijksoverheid reizigers om met het ov te reizen in plaats van met de auto.
In een kleine elektrische auto is geen plaats voor een groot batterijpakket. Daarom hebben grotere auto's meer bereik dan kleinere auto's. Het bereik van grote auto's is gemiddeld 425 km, van middenklassers 310 km en van kleine auto's 230 km.
Levensduur: hoe lang gaat de accu in een elektrisch voertuig mee? Volgens experts gaat het batterijpakket onder normale omstandigheden tussen de 10 en 20 jaar mee, voor dit vervangen dient te worden. De meeste automerken hanteren bij elektrische auto's een garantieperiode van 8 jaar of 160.000 kilometer.
Je mag ervan uitgaan dat je hybride auto ongeveer 15 jaar meegaat.
Het verbruik van de elektrische auto is 18 kWh per 100 km en voor de benzineauto is dat 7 liter 100 km. Dit betekent dat de prijs per km voor elektrische rijden en rijden op benzine nagenoeg hetzelfde zijn in 2023, namelijk 14 cent per kilometer.
Nadelen van een hybride bolide
Dat is niet zo, want er zijn — zoals altijd — wel wat nadelen. Bijvoorbeeld: Hybride auto's zijn in aanschaf een stuk duurder, met name doordat ze moeilijker te maken zijn. Je hebt meer ruimte nodig voor zowel de batterijen als de motor, waardoor je wat ruimte in de auto verliest.
Volledig elektrische auto's zijn duurzamer, krachtiger, soepeler dan plug-in hybrides. Ook hebben ze minder onderhoud nodig dan de hybride variant. In aanschaf is de volledig elektrische auto nog wel duurder. Maar daar staat tegenover dat er meer subsidies en belastingvoordelen zijn voor de elektrische auto.
Veel auto's zijn tegenwoordig voorzien van een knop waarmee je ze in de eco-stand kan zetten. Ze gaan dan zuiniger rijden, waardoor de bestuurder goedkoper uit is en het milieu enigszins wordt ontlast.