Sluizen worden gewoonlijk ingedeeld naar functie, waarbij er drie hoofdsoorten te onderscheiden zijn: sluizen voor de waterhuishouding, sluizen voor de scheepvaart en sluizen met een militaire functie.
De uitvinding hiervan wordt toegewezen aan de Chinese ingenieur Chiao Wei-yo, bij zijn werk aan het Grote Kanaal, rond het jaar 1000. Hij plaatste twee flitssluizen op ongeveer 200 meter afstand van elkaar, waarmee de moderne schutsluis was geboren.
Sluizen reguleren het waterpeil zodat schepen kunnen passeren. Een stuw is een vaste of beweegbare afdamming tussen 2 wateren. Als de waterstand boven een bepaalde hoogte komt, dan loopt de stuw over, of openen de deuren. Zo blijft het water op het gewenste peil.
De sluis bestaat uit een “afgesloten” gedeelte, de kolk, met aan weerskanten een beweegbare deur of deuren. Door schuiven in de deuren kan er water in of uit gelaten worden. Hierdoor kan het water in de sluis op de juiste hoogte worden gebracht.
Vandaag wordt de grootste sluis ter wereld officieel in gebruik genomen. Zeesluis IJmuiden is met een lengte van 500 meter een imposant bouwwerk. De ontwikkeling is niet over één nacht ijs gegaan, want een sluis wordt gebouwd met het oog op de komende honderd jaar.
Nederland telt meer dan 1500 beweegbare bruggen en bijna 2000 sluizen, we hebben ze op deze pagina's opgenomen.
De doorgang biedt ruimte aan schepen van 172 tot 190 m lang en 11,4 m breed. Met een diepgang van 3,5 m en een laadvermogen van 3.200 ton (klasse Vb).) (Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat.
In ons traject op de Rijn zitten acht sluizen, vandaag doen we er drie. Die sluizen vallen erg tegen, de wachttijden zijn lang, de sluizen zijn enorm, het schutten gaat erg traag. Aan de eerste sluis zijn we twee uur kwijt, voor de volgende anderhalf uur per stuk.
De schutsluis was het resultaat. Deze uitvinding wordt toegeschreven aan Chiao Wei-yo, de ingenieur die in de 10de eeuw aan het Groot-Chinese kanaal systeem werkte. De eerste sluis van deze vorm kwam naar Europa in 1373.
In 1324 kreeg Sluis echter zijn huidige naam. De stad heeft haar ontstaan te danken aan het verzanden van het Zwin. Hierdoor werd de rechtstreekse verbinding van de belangrijke handelsstad Brugge met de zee geblokkeerd en werd Sluis de belangrijkste voorhaven van Brugge.
Kunstmatige doorgangen voor water, uitgerust met een afsluitklep of deur voor het tegenhouden en reguleren van de stroom.
Alleen de sluishoofden worden in een droge bouwkuip gebouwd. Voor het maken van deze droge bouwkuipen, plaatsten we eerst rondom damwanden. Daarna hoogden we de ruimte op met zand en vervolgens brachten we diepwanden aan tot diep in de ondergrond. Vervolgens is de bouwkuip ontgraven en pompten we de kuip droog.
De 7 sluis- en stuwcomplexen in de Maas. De Maas komt vanuit België Zuid-Limburg binnen en staat daar gemiddeld 44 m boven Normaal Amsterdams Peil (NAP). Bij de laatste stuw in het Noord-Brabantse Lith is dit 1 m boven NAP. Door de 7 stuwen daalt het water geleidelijk zodat de Maas bevaarbaar blijft.
Elke schipper wacht op zijn beurt en vaart de sluis in op volgorde van aankomst. Inhalen is verboden bij het naderen van een wachtplaats. Vaar met lage snelheid zo ver mogelijk door naar voren in de sluis en sluit goed aan op de boot voor u. Zo hoeft u in de sluis niet om elkaar heen te varen.
Het begon met één sluis, nu de Oostsluis, aangelegd tussen 1923 en 1928. Het heeft roldeuren en is inmiddels een rijksmonument. Rond 1975 werd de nieuwe Westsluis gebouwd.
Redenen voor de aanleg kunnen zijn als regulator en voorraad voor irrigatie of drinkwater of voor de opwekking van elektriciteit. Met het grote verval dat op deze manier ontstaat kan een turbine worden aangedreven die een generator laat draaien. Op deze manier wordt schone elektrische energie opgewekt.
Een dam is een dwars door een water gelegen afsluiting, bedoeld om vissen te vangen, water te keren of te beheersen ten behoeve van bijvoorbeeld inpoldering, energieopwekking voor met name de mijnindustrie, of wegenaanleg.
Het Julianakanaal is een kanaal in de Nederlandse provincie Limburg dat een deel van het water van de Maas doorvoert. Het kanaal werd gegraven omdat de Maas een regenrivier is en de waterstand van de Maas niet altijd hetzelfde is, dat gaf problemen voor de scheepvaart.
Bij de monding van de Geul stroomt het water van de Geul via een sifon onder het Julianakanaal door naar de Maas. Ten oosten van dit kanaal (bovenstrooms van de sifon) zijn de waterstanden extreem hoog geworden, resulterend in overstroming van Bunde, Brommelen, Westbroek, Geulle en Broekhoven.
Grootste zeesluis ter wereld in IJmuiden geopend: 'Een stukje Hollands glorie' De Zeesluis IJmuiden is vanmiddag officieel geopend. Met een muisklik opende koning Willem-Alexander de sluis, die met een lengte van 500 meter de grootste ter wereld is.
Op 10 juni opende de koning van België de grootste sluis ter wereld: de Kieldrechtsluis in Antwerpen. De tweede haven van Europa wil de grootste containerschepen ter wereld blijven ontvangen.
Zeesluis IJmuiden is de grootste zeesluis ter wereld. Hoe groot is de sluis precies? En welke schepen varen erdoor? Zeesluis IJmuiden is 500 meter lang, 70 meter breed en 18 meter diep.