Simpelweg kun je zeggen dat er twee soorten rubber zijn. Natuurrubber en synthetisch rubber. Synthetisch wil zeggen dat het door de mens wordt gemaakt.
NBR is een synthetisch polymeer en geschikt voor neutrale vloeistoffen zoals water of hydraulische olie bij temperaturen tot ongeveer 75°C. EPDM en FKM hebben meestal betere eigenschappen en het wordt aanbevolen om één van deze stoffen te kiezen in plaats van NBR.
EPDM is bestand tegen glycol, hydraulische vloeistoffen en ozon- en uv-straling. Daarentegen is dit rubber niet bestand tegen aardolie, benzine, diesel, kerosine en propaan (gas).
Rubber is een rekbaar en veerkrachtig materiaal. Natuurrubber (latex) wordt gemaakt van vloeistoffen uit de rubberboom. Synthetisch rubber wordt gemaakt van aardolie. Aan rubber kunnen stoffen zijn toegevoegd, zoals conserveermiddelen.
Onderzoek EU
' De Europese Unie zou bezig zijn met een onderzoek om te bepalen hoeveel van de giftige stoffen in een kilogram rubber mogen zitten. Die grens ligt nu op 1 milligram per kilogram voor volwassenen en een halve milligram per kilogram voor kinderen.
Koudschuim heeft een beter ventilerend vermogen dan latex en is beduidend koeler. Maar er zijn nog meer verschillen tussen koudschuim en latex. De levensduur van latex is absoluut korter omdat het een gesloten celstructuur heeft en latex (rubber) heel slecht tegen zout kan.
Producten zoals WD40 en vaseline (petroleum) bevatten veel oplosmiddelen, welke helaas in je rubbers trekken en het rubber kunnen aantasten en op laten zwellen.
Je kunt siliconenspray o.a. gebruiken om scharnieren en sloten, elektrische installaties, rubber, plastic, chroom en leer te beschermen tegen vocht. Siliconenspray heeft namelijk een prima vochtafstotende werking.
Natuurrubber is afkomstig uit de rubberboom Hevea Brasiliensis. De historie van rubber is begonnen bij Christoffel Columbus. Hij kwam tijdens zijn tweede reis naar Midden-Amerika in 1493 als eerste Europeaan in contact met rubber.
NBR rubber
Door zijn slijtvaste eigenschappen gaat het nitrile rubber erg lang mee. Het is daarnaast erg goed bestand tegen vetten, oliën, smeermiddelen, koolwaterstoffen en een aantal verdunde zuren. Ook heeft het een goede hittebestendigheid, NBR kan namelijk gebruikt worden bij temperaturen tussen de -30°C en 120°C.
O-ringen van Viton®, ook wel FKM genoemd, worden voornamelijk gebruikt voor afdichtingen in hydraulische systemen en de petrochemische industrie. Rubber ringen van Viton 80 Shore A worden vaak gebruikt bij toepassingen met oliën en hogere temperaturen, tegen temperaturen lager dan -20ºC is Viton slecht bestand.
Een standaard NBR O-ring heeft een hardheid van 70º Shore A. De aanduiding is dan NBR 70. Een andere hardheid bij NBR O-ringen 90º Shore A. Hoe hoger de waarde, hoe harder het rubber.
Hard rubber kan gemaakt worden van diverse grondstoffen, zoals EPDM, neopreen, SBR, silicone en butyl. Ook zijn er verschillende hardere celrubber soorten die toegepast kunnen worden, bijvoorbeeld van 25 shore A t/m 25 shore A. Wij maken het harde rubber op maat in diverse vormen, ook zelfklevend.
In 1839 werd het vulkaniseren (toevoegen van zwavel waardoor de eigenschappen van rubber sterk verbeteren) van rubber uitgevonden door Charles Goodyear. Hierna nam de vraag naar rubber sterk toe. In 1910 slaagde de Russische chemicus Lebedev erin om voor het eerst een synthetisch rubber te maken.
Eigenlijk is het een beetje gek om rubber op deze website te bespreken. Het is namelijk geen kunststof. Rubber wordt niet door mensen gemaakt. Rubber is een natuurproduct, het komt uit een boom.
Een voordeel ten opzichte van een smeermiddel op basis van olie is dat siliconenspray geen (of veel minder) vuil aantrekt en minder erge vlekken achterlaat als je er per ongeluk mee knoeit. En de grap: Kijk hier eens: WD40 bevat ook twee bijzondere producten: Smeerspray met PTFE en Droogsmeerspray met PTFE.
Daar is siliconenvet (en aanverwante smeermiddelen) het enige juiste middel voor. Waarom: tast de rubber ringen niet aan, net als bij de duikers, maar heeft daarnaast een afdichtende werking.
Dé manier om hard geworden rubber van bijvoorbeeld ruiten weer zacht en bruikbaar te maken: stop ze in een (oude) kussensloop, daarna in de wasmachine, een overdosis wasverzachter erbij en wassen op 50 graden. Zodoende wordt dit rubber niet alleen schoon, maar ook weer soepel!
Rubber onderhoud
Een simpele oplossing hiervoor is het insmeren van de rubbers met een onderhoudsmiddel, of een zuurvrije vaseline. Wanneer het gaat om rubber in de bouw of zware industrie heeft u al gauw een professionele oplossing nodig.
Je kan je bumpers weer mooi zwart krijgen door ze even te verwarmen met een verfbrander. Hierdoor blijven ze langer zwart dan met smeermiddeltjes. Niet te lang op 1 plek blijven hangen maar rustig heen en weer gaan.
Neem de rubbers af met een sopje en een microvezeldoekje. Verwijder hierbij hardnekkig vuil met een Glorix Allesreiniger. Vermijd zuurhoudende producten – deze kunnen het rubber aantasten. Gebruik een oude tandenborstel of een wattenstaafje om vuil tussen en onder de randen te verwijderen.
Mensen die overmatig zweten adviseren wij onze Pantera® koudschuim matrassen. De matras in combinatie met de Thermo-Cool® matrashoes maakt de ideale combinatie. Zowel de matras als de matrashoes reguleren de warmteafgifte van het lichaam. Daarnaast zorgt de matrashoes ervoor dat vocht sneller verdampt.
Koudschuim matrassen hebben meestal geen comfortzones en zijn daarom minder geschikt voor mensen met rugklachten. Wel gaan ze lang mee en passen zich goed aan het lichaam aan. Traagschuim matrassen zijn niet geschikt voor mensen met rugklachten.
Goed koudschuim gaat iets langer mee dan een goed traagschuim. Maar beide schuimen, mits van goede kwaliteit, gaan lang mee. Dit maakt beide schuimen duurzaam en daardoor niet duurder dan een ander type matras. Mensen met lichamelijk klachten hebben meestal meer baat bij traagschuim.