Bij het inschakelen van de DRS gaat het bovenste gedeelte van de achtervleugel open. De luchtweerstand vermindert, waardoor de topsnelheid – in combinatie met de slipstream – aanzienlijk toeneemt. Afhankelijk van het circuit en de afstelling van de auto kan DRS een snelheidsvoordeel van 10 tot 20 km/u opleveren.
Hoe werkt DRS? DRS gebruikt een activator in het midden van de achtervleugel van een F1-bolide, waarmee de bovenste flap geopend kan worden middels de druk op een knop op het stuur. De achtervleugel opent enkel op specifieke, vooraf aangewezen secties van het circuit, 'DRS-zones' genaamd.
Heeft F1 of IndyCar de hoogste topsnelheid? De topsnelheid van een IndyCar-bolide ligt ongeveer op 390 kilometer per uur met een 2.2 liter V6-motor. De Formule 1 haalt een topsnelheid van zo'n 360 kilometer per uur uit de 1.6 liter V6 hybride turbomotor.
De sport staat aan de technologische top van alle autosport.. Formule 1-auto's bereiken, variërend per circuit, snelheden tot ruim boven de 300 km/h waarbij de turbomotor tot 15.000 toeren per minuut (tpm) begrensd is. In de auto's kan de zijwaartse versnelling in bochten oplopen tot meer dan 5 g.
Formule 1-bolides accelereren in zo'n 2,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en bereiken in 10,6 seconden een snelheid van 300 kilometer per uur.
Sterker nog, een F1 is op een circuit in principe altijd sneller dan welke motorfiets ook. Aerodynamica, een dijk aan vermogen, 4 plakkerige banden en een batterij aan elektronica om de boel in het gareel te houden dragen allemaal hun steentje bij.
Verstappen eindigde op P2 met 337 kilometer per uur. Zhou Guanyu (336 kilometer per uur) maakte de top drie af.
Ter vergelijking: een Formule 1-auto is doorgaans minimaal 4,5 seconden onderweg voordat de 200 kilometer per uur op de meter verschijnt.
De pitstraat van Circuit Zandvoort heeft een lengte van 150 meter, de maximumsnelheid is 60 kilometer per uur.
Detectiepunt. Om gebruik te mogen maken van DRS, dient een coureur binnen één seconde van zijn/haar voorganger te rijden.
Op nat asfalt hebben Formule 1-auto's veel downforce nodig om grip te houden op de baan. Door de DRS open te zetten, zou deze dus juist afnemen. Hierdoor kan een coureur snel slippen of de controle over zijn auto verliezen, wat weer voor gevaarlijke situaties kan zorgen.
De DRS kan door een coureur geactiveerd worden zodra dit is toegestaan door de race-directie. Feitelijk kan dit ook automatisch maar alleen als de achterliggende bolide binnen een seconde van zijn voorganger rijdt.
Willem Duys is de man die de schuilnaam drs. P heeft bedacht, P. staat voor de familienaam Polzer en drs. verwijst naar de academische graad doctorandus in de economie, die Polzer aan de Nederlandse Economische Hogeschool behaalde.
The drivers are able to use the Drag Reduction System (DRS) as they wish within the designated DRS zones during Free practice and Qualifying.
Er zijn een aantal regels omtrent het gebruik DRS tijdens de race: DRS mag pas gebruikt worden na de tweede ronde. DRS mag alleen op sommige stukken van het circuit gebruikt worden.
Gas- en rempedalen zijn natuurlijk onmisbaar in een auto, laat staan in een Formule 1-bolide. Het klinkt makkelijk: pedaal nummer een is gas, pedaal nummer twee is de rem. Toch is het in de F1 allemaal wat technisch hoogstaander dan men gewend is van normale straatauto's.
Hoeveel pk heeft een Formule 1 auto? Hoeveel pk's iedere F1 auto precies heeft is niet bekend, maar aan een slordige 1.000 pk kan je zeker denken. Het minimale gewicht van de power unit is wel opgenomen in de reglementen: in 2021 is dat 150 kilo.
Het is bijna onmogelijk om een echte Formule 1-auto te kopen. Maar liefhebber Ron Reinders, die ook actief is in de autosportwereld, kreeg het toch voor elkaar en is inmiddels een echte handelaar op dit gebied en maakt het zo alsnog toegankelijk.
Tegenwoordig moet de brandstof in de Formule 1 voorzien zijn van 10 procent ethanol (beter bekend als E10), waardoor deze duurzamer wordt. De auto's verbruiken ongeveer 135 liter brandstof per Grand Prix, wat een derde minder is dan de V8-motoren verbruikten.
Door de downforce in combinatie met de motor is de topsnelheid van een Formule 1-wagen echter veel hoger dan die van een Formule E-wagen. De topsnelheid in de elektrische raceklasse is 280 kilometer per uur, terwijl een F1-bolide de 360 kilometer aan kan tikken op eigen kracht.
Een F1-auto moet vanaf 2023 dus minimaal 796 kilogram wegen. De power unit is het zwaarste onderdeel van de auto. Deze moet minimaal 150 kilogram wegen. Het lichtste onderdeel is het stuur met een gewicht van 1,3 kilogram.
Voor motoren die worden ingekocht bij een motorleverancier, wordt al gauw 4 tot soms wel 10 miljoen euro neergelegd. Een gigantisch bedrag dat alleen maar oploopt door het optimaliseren en onderhouden van de motor.
1e plaats - Kawasaki Ninja H2 R De Ninja H2 R is met een vermogen van 310 pk onbetwist de krachtigste productie motorfiets ter wereld. De motor rijdt meer dan 400 km/h en is binnen de 2,9 seconden op de 100 km/h. Na slechts 6,5 seconden rijd je al harder dan 200 km/h.
Misschien heb je je wel eens laten vertellen dat de huidige Formule 1-auto's sneller zijn dan ooit tevoren. Dat klopt voor een deel. Vanwege de hoge downforce en de inmiddels erg krachtig geworden V6-motoren, gaan ze inderdaad bloedje snel.