U kunt vanaf 2 januari 2023 9:00 uur weer SEPP aanvragen voor uw nieuwe elektrische personenauto met een koop- of leaseovereenkomst die u heeft afgesloten op of na 1 januari 2023. Voor een nieuwe auto is het subsidiebedrag in 2023 € 2.950 en voor een gebruikte auto € 2.000.
In 2022 is het subsidiebedrag € 3.350 als u een nieuwe elektrische auto koopt.
Beide subsidiepotten zijn nu echter leeg. Per 2 januari 2023 is inschrijven weer mogelijk voor nieuwe en gebruikte elektrische auto's waarvan de koopovereenkomst is afgesloten op of na die datum. In 2023 zakt het subsidiebedrag voor een nieuwe auto wel naar € 2.950. Voor een occasion blijft het subsidiebedrag € 2.000.
Hoe lang duurt het voordat ik een besluit op mijn aanvraag krijg? Op een aanvraag wordt doorgaans binnen 13 weken na ontvangst van de volledige aanvraag beslist.
De subsidie wordt uitbetaald als de auto geleverd is en het kenteken op naam van de subsidie-ontvanger staat. Let op: de beschikbare subsidie vanuit de overheid is beperkt voor 2020 en 2021. Zorg er dus voor dat je zo snel mogelijk na het ondertekenen van de koopovereenkomst je subsidieaanvraag doet.
Meerdere keren aanvragen mag
Je mag meerdere keren subsidie aanvragen voor dezelfde woning, maar het moet wel om andere hoofdmaatregelen gaan. Een voorbeeld: eerst laat je het dak en de vloer isoleren. Daarvoor vraag je subsidie aan. Daarna laat je de spouwmuur ook nog isoleren en neem je een hybride warmtepomp.
In Duitsland krijg je op de aanschaf van een nieuwe elektrische auto met een vanafprijs van maximaal €40.000 een financiële tegemoetkoming van maar liefst €6.000. Dat bedrag wordt met ingang van 2023 teruggeschroefd naar €4.500, zo melden diverse Duitse media.
Gemiddeld ligt de aanschafprijs voor een laadpaal thuis tussen de €500 en €1500. Er zit hier best een prijsverschil tussen. Dit komt door het soort laadpaal waar je uit kunt kiezen, de uitvoering en eventueel extra montagekosten.
Na ondertekening van de koopovereenkomst dien je binnen 60 dagen je subsidieaanvraag in. Je vraagt uitbetaling van de subsidie aan, nadat de auto in het RDW kentekenregister op je naam staat. Dit kan tot uiterlijk 18 maanden na de subsidieverlening.
Elektrisch per maand goedkoper dan brandstof
Als je kijkt naar de maandelijkse kosten (inclusief de afschrijving) is een nieuwe elektrische auto goedkoper dan een nieuwe brandstofauto. Dat komt doordat de kosten van elektrisch rijden (de 'brandstof'), onderhoud en belastingen een stuk lager zijn.
U betaalt geen motorrijtuigenbelasting voor een volledig elektrische auto. Dit belastingvoordeel voor elektrische auto's geldt tot en met 2024. De Rijksoverheid wil zo volledig elektrisch rijden stimuleren. Want volledig elektrisch rijden draagt bij aan een beter klimaat en milieu.
De Kia EV6 wint als 'Elektrische Auto van het Jaar 2022' in het hoge segment. Deze stoere elektrische crossover heeft een krachtig design en een rijbereik tot maar liefst 528 kilometer (WLTP). Bovendien onderscheidt de EV6 zich in hoge laadsnelheid, een trekgewicht tot wel 1600 kg en uitstekende rijeigenschappen.
U vraagt de Subsidie Elektrische Personenauto's Particulieren aan bij RVO. Ieder jaar is een bepaald bedrag beschikbaar. Daarvoor geldt per jaar: op is op. In 2022 is de SEPP-subsidie op.
Per 1 januari 2022 is de ISDE-subsidie voor isolatiemaatregelen en (hybride) warmtepompen met een vermogen groter dan 1 kW verhoogd van 20% naar 30% van de gemiddelde totale investeringskosten. De verhoogde subsidie voor deze maatregelen geldt alleen voor maatregelen die daadwerkelijk in 2022 zijn uitgevoerd.
Voorlopig verandert er voor bezitters van een benzineauto weinig. Daar kun je nog tot 2050 in blijven rijden. Als je een nieuwe auto wilt kopen, verandert er wel wat: die moeten vanaf 2035 hoe dan ook allemaal elektrisch zijn. Het klimaatplan is een idee van de Europese Commissie, de regering van de EU.
Met stip op nummer 1 staat Lexus, met een betrouwbaarheidsscore van 98,7 procent. Geheel onverwacht is dit niet. Lexus komt in veel onderzoeken naar boven als een van de meest betrouwbare merken.
Laag verbruik
Baljet benadrukt dat een dieselauto nog steeds zijn voor- en nadelen heeft: “Tegen zijn de grotere onzekerheid over restwaarde en bruikbaarheid en de hogere vaste lasten. Maar voor een diesel pleiten nog steeds het hoge koppel, het aangename rijden, laag verbruik en dus minder brandstofkosten.
2025 is een overgangsjaar waarin je een korting van 75 procent op de wegenbelasting krijgt. Vanaf 2026 betaal je het volledige tarief.
Plug-in hybride: belastingvoordeel
Een plug-in hybride auto heet ook wel een plug-in hybrid electric vehicle (PHEV). Eigenaren van een plug-in hybride auto krijgen 50% korting op de motorrijtuigenbelasting. Dit geldt alleen voor auto's met een minimale CO2-uitstoot die niet meer is dan 50 gram per kilometer.
Sinds 1 januari 2022 kan u onder voorwaarden 30% subsidie krijgen als u uw koophuis isoleert. Ook verenigingen van Eigenaren (VvE's) kunnen subsidie aanvragen. Huiseigenaren en VvE's kunnen ook tegen lagere rente geld lenen om hun woning te isoleren.
Subsidie op HR++ glas en triple glas!
Ook dit jaar kunt u als woningeigenaar weer subsidie aanvragen voor isolatiemaatregelen (ISDE) waaronder HR++ glas en triple glas. De subsidie is vanaf 1 januari 2022 zelfs verhoogd! U kunt nu tot ongeveer 30% van de kosten vergoed krijgen.
Goed nieuws! Ook in 2022 is er weer subsidie beschikbaar voor de aanschaf van isolerende kunststof kozijnen. De subsidie loopt net als afgelopen jaar via de ISDE: Investeringssubsidie duurzame energie en energiebesparing.