De periode van afschrijving is bij elektronica altijd 5 jaar. Als zzp'er hanteren we de fiscale boekhoudregels, daarin is vastgesteld dat je een een laptop, tablet en telefoon in 5 jaar afschrijft. Als je telefoon of laptop geen 5 jaar meegaat kun je dat makkelijk eerder afboeken in je administratie.
Als het apparaat meer dan € 450 kost, moet dat in minstens 5 jaar. Je hoeft dan elk jaar over een vijfde van de kosten van de telefoon geen inkomstenbelasting te betalen. Lees meer over het afschrijven van bedrijfsmiddelen zoals je zakelijke telefoon.
De afschrijving is per jaar maximaal 20% op de aanschafkosten van het bedrijfsmiddel. Voor goodwill geldt een percentage van maximaal 10%.
De aankoop van een zakelijke telefoon ziet de Belastingdienst als een investering en niet als kostenpost. Dit betekent dat je de telefoon mag opnemen op de balans, om daarop jaarlijks te kunnen afschrijven. De jaarlijkse afschrijving mag je opvoeren als aftrekbare kosten.
Als je een zakelijke telefoon van € 350 (excl. btw) aanschaft valt deze aankoop onder de grens van € 450 en mag je dit bedrag dus in een keer aftrekken van de belasting. Alles over de inkomstenbelasting voor ondernemers van je omzet af. Je winst is dan lager en je betaalt dus over een lager bedrag belasting.
Volledig aftrekbare kosten
Kosten binnen je onderneming zijn 100% aftrekbaar. Hierbij hoort onder meer het kantoormateriaal, sociale bijdragen en verzekeringen. Ook specifieke beroepskledij (bijvoorbeeld een doktersjas, veiligheidsschoenen of de schort van een slager) mag je ingeven.
De belastingdienst heeft vastgesteld dat je maximaal 20% per jaar mag afschrijven in minimaal vijf jaar. Echter, commercieel gezien, gaat een laptop of telefoon niet altijd 5 jaar mee.
Op een telefoon zit 21% btw. Dit bedrag betaal je bij de aanschaf van een mobiele telefoon. Als je de telefoon op de zaak koopt dan kun je de btw tijdens de btw aangifte weer terugvragen. Hierbij is het dan natuurlijk wel de bedoeling dat je je telefoon – voor minstens 10% – zakelijk gebruikt.
Voor de meeste investeringen geldt een maximale afschrijving van 20 procent per jaar. U schrijft de kosten dus in minimaal 5 jaar af. Voor goodwill geldt een percentage van maximaal 10 procent per jaar. Voor het afschrijven van bedrijfspanden gelden andere regels.
De restwaarde is het verschil tussen de aanschafkosten en de kosten van afschrijving. De formule: Aanschafwaarde – de afschrijvingskosten per jaar (x het aantal jaar) = restwaarde.
Je nieuwe zakelijke computer, telefoon of laptop afschrijven gebeurt in 5 jaar. Ook al weet je van te voren dat je telefoon of laptop geen 5 jaar mee gaat, moet er in 5 jaar worden afgeschreven. De afschrijving is bepaald en vastgesteld door de belastingdienst. De BTW vraag je wel meteen terug.
De gemiddelde afschrijving ligt tussen 10 tot 20% per jaar, in de eerste jaren. Voor exacte gegevens is het belangrijk om onderzoek te doen naar jouw specifieke auto.
De dagwaarde is de werkelijke waarde van het product. Je verzekeraar bepaalt bijvoorbeeld dat je smartphone per jaar 25% in waarde daalt. Dan is je smartphone na drie jaar dus nog maar 25% waard. Die 25% wordt berekend over de nieuwwaarde.
Een telefoon van de zaak is voor veel werknemers een belangrijke secundaire arbeidsvoorwaarde. Je kunt een smartphone bijvoorbeeld inzetten om je huidige werknemers aan je te binden. Ook kun je hem gebruiken als incentive, omdat je met dit soort extraatjes sollicitanten over de streep kunt trekken.
Afschrijvingskosten per jaar / aanschafwaarde
Het afschrijvingspercentage is het percentage dat per jaar wordt afgeschreven van de activa. Het afschrijvingspercentage wordt berekend door de afschrijving per periode te delen door de totale investering.
Een laptop hoort op de balans in de linker kolom bij de bezittingen van het bedrijf . De bezittingen bestaan uit vaste activa, vlottende activa en debiteuren, samen ook wel 'activa' genoemd. Een laptop kan langer dan een jaar mee en valt daarom onder 'vaste activa'.
Wat zijn vaste activa? Vaste activa zijn bezittingen van een bedrijf die langer dan een jaar in bezit blijven. Bijvoorbeeld een bedrijfspand, inventaris, auto, laptop, machines, gebouwen, inventaris, etc.
Je auto kostte je nieuw 32.000 euro. Na vijf jaar krijg je er nog 14.000 euro voor terug. Je afschrijving is dus 32.000 –14.000 euro is 18.000 euro. Per jaar is dat 3.600 euro.
Telefoonkosten zijn alle zakelijke kosten die gemaakt zijn voor mobiele en vaste telefonie. Als de telefoon alleen zakelijk gebruikt wordt, dan mogen deze kosten vaak worden afgetrokken van de belasting.
Telefoon en internet
Het telefoon- en internetabonnement thuis zijn geen aftrekbare kosten. Iedereen heeft die kosten. Dus ook voor een ondernemer zijn dit geen extra kosten. De meerkosten van zakelijke telefoongesprekken thuis zijn wel aftrekbaar.
U kunt uw personeel niet zomaar verplichten om werkgerelateerde apps te installeren op hun privételefoon. Als werkgever moet u zelf een een werktelefoon voorzien wanneer de werknemer geen applicatie van het werk wil installeren.
Je trekt de restwaarde van de aanschafwaarde af en deelt dit door het aantal verwachte jaren dat je de auto gebruikt. €16.000 - €7.000 : 6 = €1.500 euro afschrijving per jaar. De gemiddelde afschrijving per jaar kun je uitdrukken in euro's of je kunt het omrekenen naar procenten.
Je kunt spreken van een investering als er aan al deze voorwaarden wordt voldaan: De aanschafwaarde is minimaal 450 euro exclusief btw. Behalve als je bent vrijgesteld van btw – dan geldt datzelfde bedrag inclusief btw. Je hebt niet de intentie om het product weer te verkopen.
Vanaf 1 januari 2007 bent u verplicht om af te schrijven over minimaal 5 jaar zonder rekening te hoeven houden met een restwaarde, jaarlijks dus 20% van de aanschafprijs.