BPM schrijft harder af dan waarde van Nederlandse auto. De afschrijvingstabel BPM laat zien dat na 27 maanden al 50% van de te betalen BPM is afgeschreven, terwijl de Nederlandse waarde van de auto vaak nog veel hoger is.
Auto's die geen CO2 uitstoten zijn tot en met 2024 vrijgesteld van BPM. Vanaf 2025 is het plan dat volledig elektrische auto's ook BPM gaan betalen in de vorm van een vaste voet ter hoogte van € 200. Ook PHEV's krijgen dan een starttarief van € 200 en die van conventionele auto's wordt met € 200 verhoogd naar € 640.
Voor een motor bereken je de bruto BPM over de cataloguswaarde. De afschrijving van de BPM kunnen we vervolgens doen viel de afschrijvingstabel of over een van de mogelijke koerslijsten. Ook voor een motor geldt dat de BPM na 17.5 jaar volledig is afgeschreven.
Voor de bpm geldt vanaf 1 januari 2023 als uitgangspunt dat 31% van getaxeerde herstelkosten op auto's met schade als waardeverlies mag worden opgevoerd. Onder bepaalde voorwaarden mag een hoger percent.
Aanschafbelasting (bpm)
Koopt u een tweedehands auto in Nederland? Dan betaalt u als particulier geen aanschafbelasting. Het maakt in dit geval niet uit of de auto elektrisch is of op benzine rijdt.
Het is niet mogelijk om het bpm-bedrag te verlagen door het aanbrengen van wijzigingen aan uw auto. De bpm wordt bepaald op basis van onder andere de netto catalogusprijs en de CO2-uitstoot van uw voertuig.
De afschrijving van je auto berekenen is in principe een simpel rekensommetje. Je trekt de restwaarde af van de aanschafprijs en deelt dat door het aantal jaren of maanden dat je de auto in bezit hebt. En voila, je hebt de afschrijving van je auto per jaar of per maand.
De BPM van een bedrijfswagen wordt namelijk berekend aan de hand van de netto catalogusprijs. De BPM van een bedrijfswagen met een netto catalogusprijs bedraagt 37,7% van de netto catalogusprijs. Bij een benzine, elektrische, waterstof of hybride variant mag je vervolgens € 1.283 in mindering brengen.
U importeert en registreert een bestelauto op diesel met een netto-catalogusprijs van € 35.000, inclusief opties en accessoires. 37,7% daarvan is € 13.195. Omdat de bestelauto een dieselmotor heeft, geldt de toeslag van € 273. In totaal is de bruto bpm dus € 13.468.
Tegenwoordig staan er geen BPM-bedragen meer op de kentekenkaart. Toets het kenteken in bijvoorbeeld via de kentekentool van het RDW en u ziet dat het bruto bpm-bedrag lager is geworden in verhouding tot een origineel en vergelijkbaar Nederlands voertuig.
Hoeveel afschrijven per jaar? Voor de meeste investeringen geldt een maximale afschrijving van 20% per jaar. U schrijft de kosten dus in minimaal 5 jaar af. Voor goodwill geldt een percentage van maximaal 10% per jaar.
Exporteert u een gebruikt motorrijtuig (personenauto, bestelauto of motor) dat in Nederland is geregistreerd? En is voor dit motorrijtuig bpm betaald? Dan kunt u onder voorwaarden een deel van de betaalde bpm terugkrijgen.
Ondernemersregeling voor de bpm
Dan hoeft u mogelijk geen bpm te betalen als u voldoet aan de voorwaarden van de ondernemersregeling . U moet bijvoorbeeld meer dan 10% van alle kilometers voor uw bedrijf maken. U hoeft voor deze regeling geen bpm-vrijstelling aan te vragen.
Rekenvoorbeeld 1, in euro's:
Je auto kostte je nieuw 32.000 euro. Na vijf jaar krijg je er nog 14.000 euro voor terug. Je afschrijving is dus 32.000 –14.000 euro is 18.000 euro. Per jaar is dat 3.600 euro.
De (verwachtte) restwaarde na 5 jaar bedraagt €20.400,-. Rekensom: (€49.900 - €20.400,-) : 5 jaar = €5.570,- per jaar aan afschrijving. In deze berekening nemen we dezelfde auto 3 jaar in gebruik.
A : Gemiddeld verminderd een auto met 10 tot 20% per jaar. Je kunt de waardevermindering van jouw auto berekenen door de dagwaarde op te vragen. Dit kun je doen via onze gratis online waardebepaling.
Wat is rest BPM? Als je een tweedehandsauto importeert, betaal je niet het volledige bedrag.Je hoeft nog maar een deel van het oorspronkelijke bedrag te betalen. Dit deel wordt ook wel rest BPM genoemd.
Gemiddeld bedraagt de BPM-stijging in 2024 800 euro, zo hebben de experts van de ANWB berekend. Als je een nieuwe auto koopt bestaat een deel van de aanschafprijs uit BPM, dat is de Belasting Personenauto's en Motorfietsen. De hoogte ervan is afhankelijk van de CO2-uitstoot.
Iedereen die een nieuwe auto koopt betaalt dus BPM. De BPM wordt daarom ook wel een aanschafbelasting genoemd. De hoogte van de BPM is sinds 2013 afhankelijk van de CO2-uitstoot van een auto. Voor particuliere bestelauto's, campers en motoren rekent de Belastingdienst een percentage van de catalogusprijs.
Waarom is het BPM verhoogd in 2021? Het BPM is onder invloed van de nieuwe staffel weer gestegen. Doordat de CO2-grens is verlaagd en de belasting per gram is gestegen is het BPM – gekeken naar de best verkochte modellen en uitvoeringen - gemiddeld met ruim €1000,- gestegen.
BPM wordt eenmalig geheven voor iedere auto die in Nederland een kenteken krijgt. Het is dus eigenlijk een aanschafbelasting. De BPM wordt met name bepaald op basis van CO2-uitstoot. Voor zeer milieuvriendelijke personenauto's (met een CO2-uitstoot van 0 gram per kilometer) hoef je geen BPM te betalen.