De wereldhandelsvloot bestaat uit meer dan 50.000 schepen, waarop wel 1,2 miljoen zeevarenden werkzaam zijn.
Boten. Er zijn wereldwijd ongeveer 55.000 schepen die lading vervoeren over de wereld.
Het aantal binnenvaartschepen dat onder de Nederlandse vlag vaart en op de Nederlandse binnenwateren goederen heeft vervoerd, is in 2021 met 2 toegenomen tot 4870. Sinds 2011 nam het aantal binnenvaartschepen bijna ieder jaar licht af.
Goedkoop is het niet. Het lijkt op een vorm van liften, maar je betaalt al snel €75 per dag voor het meereizen op een containerschip. Hierbij zijn wel het (meestal uitstekende) eten aan boord en de overige kosten inbegrepen. Het meereizen is een stuk goedkoper dan een regulier cruiseschip vol drukte en toeristen.
De eerste schepen waren waarschijnlijk niet meer dan drijvende boomstammen. Maar al meer dan 40.000 jaar geleden was de mens in staat uit boomstammen eenvoudige vaartuigjes te bouwen.
Een zeeschip gaat lang mee, soms zelfs meer dan 30 jaar.
De Egyptenaren waren de eersten die grotere schepen bouwden. De uitvinding van het zeil leidde tot het zeilschip, waardoor langere reizen mogelijk werden. De oude culturen uit het Midden-Oosten vervoerden goederen met handelsschepen over rivieren langs kusten. Vooral de Feniciërs stonden als een zeevarend volk bekend.
Dit 400 meter lange en 62 meter brede schip heeft een capaciteit van 23.756 TEU (20 voets standaardcontainers) en is daarmee het grootste containerschip ter wereld. De MSC Gülsün is het eerste containerschip dat over de breedte 24 containers naast elkaar kan vervoeren.
Bulkcarriers. De grootste bulkcarrier ter wereld is de 'Vale Rio de Janeiro' (362 x 65 meter). Het schip is eigendom van Vale Shipping en vaart met ijzererts van Brazilië naar China. De bulkcarrier heeft een laadvermogen van 402.000 ton.
Het kan varen met een snelheid van 24 knopen, ongeveer 50 kilometer per uur. Dagelijks verbruikt het schip op volle zee zo'n 262.000 liter stookolie. De totale hoeveelheid stookolie die kan worden meegenomen is 13 miljoen liter. De hoofdmotor is 21 meter lang, 5 meter breed en 14 meter hoog en levert 98.000 pk.
Zijner Majesteits
Als schepen bij de marine in dienst komen, krijgen ze de toevoeging Zr.Ms. (Zijner Majesteits) voor hun naam. Ze varen voor de koning. Als het staatshoofd geen koning is maar een koningin, krijgen alle schepen de toevoeging Hr.Ms.
Op basis van voorliggend onderzoek kan het aantal recreatievaartuigen in Nederland in het water worden geschat op circa 200.000 en het aantal kleine recreatievaartuigen op de wal op circa 210.000. Bij kano's en surfplanken gaan we er dan vanuit dat ze wel “met enige regelmaat” worden gebruikt.
De kosten van een binnenvaartschip kunnen sterk van elkaar verschillen. Een klein en oud binnenvaartschip heeft bijvoorbeeld een aanschafwaarde van rond de 50.000 euro. Maar de aanschafwaarde voor een complex en/of groot nieuwbouwschip ligt rond de 10 miljoen euro.
De Duitse Kriegsmarine kreeg gedurende de Tweede Wereldoorlog bijna 1200 onderzeeboten ter beschikking. Al deze boten waren primair bedoeld voor de jacht op transportschepen. De U-boten waren enkele jaren heer en meester op met name de Atlantische Oceaan.
Shipspotting - alleen de allergrootste schepen
Maar om de allergrootste schepen van de wereld te kunnen zien, moet je aan de Maasmond zijn aan de ingang van de Nieuwe Waterweg. Dit kan in zowel Hoek van Holland als op de Tweede Maasvlakte.
De Wilhelm Gustloff was het hospitaalschip van Duitsland, op 30 januari 1945 vonden circa 7000 opvarenden de dood aan boord van dit schip. Deze ging de boeken in als de grootste scheepsramp ooit.
Bovendien is de verloren lading maar 0,001 procent van álle containers ter wereld die op schepen rondvaren op zee: 25 miljoen. In de video hieronder leggen we je uit hoe er in 60 jaar tijd 25.000.000 containers zijn bijgekomen en waarom die container weleens de uitvinding van de eeuw is genoemd.
Activiteiten. MSC is een containerrederij, in 2018 telde het 490 schepen met een totale capaciteit van 3,1 miljoen TEU.
Capaciteit. De capaciteit van een containerschip wordt uitgedrukt in TEU: Twenty feet Equivalent Unit, het equivalent aantal standaard containers van ongeveer 6,10 meter dat het schip kan vervoeren. Anno 2019 kunnen de grootste containerschepen zo'n 22.000 TEU vervoeren.
A.P. Moller-Maersk, gevestigd in Denemarken, is 's werelds grootste geïntegreerde rederij met een totale capaciteit van 4,1m TEU. Zij exploiteert een vloot van 708 schepen, waaronder 307 eigen containerschepen en 401 gecharterde containerschepen vanaf december 2019.
Bleef de capaciteit van de 'Ever Ace' met 23.992 teu nog net onder de 24.000 teu steken, de 'Ever Alot' gaat er overheen: 24.004 teu. De Chinese scheepsbouwer bouwt ook nog de 'Ever Apex' en de 'Ever Atop' die dezelfde capaciteit krijgen.
De boomstamkano van Pesse is het oudste vaartuig ter wereld. Er zijn wel eens twijfels geweest of de boot van Pesse wel een vaartuig kon zijn. Daarom is er een experiment met een replica uitgevoerd en daaruit bleek dat er prima mee gevaren kon worden en de kano stabiel in het water lag.
De Kano van Pesse, 10.000 jaar oud
Tienduizend jaar oud en daarmee de oudste boot ooit gevonden. De Kano van Pesse is een boomstamboot uit het mesolithicum, de Midden-Steentijd, de periode vanaf de laatste ijstijd tot rond 5000 voor Christus.
Van het eerste snijden van het staal tot aan de oplevering duurt de bouw van één schip 375 dagen.