Even gekeken, en alle mtb kettingen 12spd zijn 126 schakels. XTR kan je ook nog krijgen in 138 schakels.
Bij 1x12 heb je doorgaans een 32 tands voorblad en een 50 tands tandwiel als grootste achter ( Shimano XTR = 51t ). De 32-50 verhouding geeft een verzet van 0,64 en is daarmee slechts 3% zwaarder dan bij een 2x11 systeem.
Wat is beter 2x11 of 1x12? Dit is afhankelijk van jouw persoonlijke voorkeur en rijstijl. Een 2x11 aandrijving biedt meer versnellingsopties en kan beter geschikt zijn voor rijders die veel variatie in hun terrein tegenkomen.
Ja dat kan. Kettingen van 8 tot en met 12 speed hebben dezelfde breedte rollen en passen dus op dezelfde bladen (bij een 1x setup in ieder geval). Je moet alleen wel de offset letten.
Een gemiddelde ketting voor een racefiets gaat zeker 3000 kilometer mee. Het is wel sterk afhankelijk van het onderhoud hoe lang een ketting mee gaat. Hoe schoner de ketting, hoe langer deze meegaat. Een schone, goed geoliede ketting voorkomt ook dat andere onderdelen van je aandrijflijn slijten.
filmpje over het vervangen van een fietsketting. Het is belangrijk om de juiste fietsketting bij de juiste cassette te kopen, dus een 11-speed fietsketting op een 11-speed cassette. Het is onverstandig om een 10-speed fietsketting op een 11-speed cassette te leggen.
Het verschil in kwaliteit tussen 105 en Ultegra is kleiner dan vaak gedacht, de 105 groep is vooral een stukje zwaarder en minder mooi afgewerkt. Het schakelen is ook iets minder zuiver dan bij de duurdere groepen, maar dit komt omdat het mechanisch is.
De meeste sportieve fietsen hebben twee of drie kettingbladen aan de voorkant (de tandwielen bevestigd aan de pedaalarm) en ergens tussen de 7 tot 12 versnellingen (of tandwielen) aan de achterkant (dit wordt ook wel de cassette genoemd die aan het achterwiel vast zit).
Cassettes en kettingen zijn volledig uitwisselbaar zolang de cassette min of meer gelijke vertanding hebben. 105/ultegra/dura ace, sram kettingen en cassettes... allemaal uitwisselbaar.
Wanneer moet je je cassette vervangen? Wanneer je cassette versleten is, moet je deze vervangen. Met een versleten cassette rond blijven fietsen, zorgt ervoor dat je schakelprestaties verminderen. We raden aan om na ongeveer twee tot drie kettingen je cassette te vervangen.
Je kan gewoon een 10 speed ketting in een 9 speed setup gebruiken, is geen probleem. Andersom valt 't niet aan te raden, want dan wordt de afstelling zeer kritisch.
In de wintermaanden dien je de ketting vaker te reinigen, vanwege het pekel dat op de weg ligt. Dit spat op tijdens het fietsen en is schadelijk voor de gehele fiets. Over het algemeen is het verstandig om een racefiets ketting na iedere 250km te reinigen en te smeren.
De 3000-kilometer-regel
Om deze versnelde slijtage van cassette en kettingbladen te voorkomen, is een algemene vuistregel om de ketting van je fiets elke 3000 km te vervangen. Let wel, dit is slechts een richtlijn.
Voor de meeste etappes kiezen de renners voor een cassette met 11-28 verhouding. Het kleinste tandwiel is daarbij 11 tanden groot en het grootste tandwiel heeft er 28. Tijdens zware bergritten kiezen sommige renners voor een lichter verzet, bijvoorbeeld 11-30.
Na 7.500-8.000 km is de cassette dan op. Ik rij met een Campa Record groep maar gebruik Chorus cassetes met Record kettingen. Een Campa of TA Specialites groot voorblad gaat ca. 12.000 km mee.
Er zijn verschillende cassetteverhoudingen. Zo zijn er een 11/25 en een 12/25 voor de vlakke ritten. De 11/28 of 11/30 cassettes zijn geschikt voor heuvelachtige parcoursen en voor sommigen al in de bergen. Voor de meeste fietsers zijn echter de 11/32 en 11/34 cassettes het meest geschikt voor in het hooggebergte.
Shimano en SRAM gebruiken verschillende hendelontwerpen om te kunnen schakelen. Shimano gebruikt twee STI-shifters, waarmee je kunt op- en terugschakelen. SRAM doet het anders. Waar Shimano gebruik maakt van twee hendels, maakt SRAM gebruik van slechts één hendel, ookwel het DoubleTap-systeem genoemd.
We leggen je uit waarom. Werd je vroeger met de neus aangekeken als je op bandjes breder dan 23mm reed, tegenwoordig rijden de profs zelfs hun tijdritten op 25mm en wordt voor de meeste weg-etappes voor 28mm gekozen.
Zo zijn er een 11/25 en een 12/25 voor de vlakke ritten. De 11/28 of 11/30 cassettes zijn geschikt voor heuvelachtige parcoursen en voor sommigen al in de bergen. Voor de meeste fietsers zijn echter de 11/32 en 11/34 cassettes het meest geschikt voor in het hooggebergte.