De meeste personenauto's rijden op benzine. Een benzineauto reed in 2021 gemiddeld 9,8 duizend kilometer. Auto's met andere brandstofsoorten hadden gemiddeld een hoger jaarkilometrage. Een elektrische auto reed gemiddeld 15,1 duizend kilometer en een diesel gemiddeld 18,0 duizend.
Rijden op diesel
De prijs van 1 liter diesel is momenteel ongeveer € 1,50. Met deze liter diesel rijdt een gemiddelde auto 15 km, oftewel 1,50/15 = 10 eurocent per kilometer.
Gemiddeld brandstofverbruik vrachtwagen
Gemiddeld verbruikt een vrachtwagen 30 tot 40 liter brandstof per 100 km.
Zo is de levensduur van een dieselmotor ongeveer 400.000 kilometer. De levensduur van een benzinemotor komt neer op ongeveer 300.000 kilometer.
Een gemiddelde benzineauto rijdt ongeveer 1 op 14. Dit betekend dat je 14 kilometer met 1 liter brandstof kunt rijden. Kleine benzineauto's kunnen tegenwoordig 1 op 20 halen volgens de fabrieksspecificaties. Grote auto daarentegen zo'n 1 op 11.
Welke auto rijdt 1 op 30? Het antwoord is simpel: geen enkele. Althans, geen modellen die je kunt kopen. De Toyota Yaris is de zuinigste auto met 1 op 26,3.
En rij zoveel mogelijk met een constante snelheid. Gebruik de boordcomputer, brandstofmeter, toerenteller en cruisecontrol: al deze dingen helpen je om brandstof te besparen. Rijd liever 100 dan 130. Bij 100 km per uur verbruik je zo'n 15 tot 25 procent minder brandstof dan bij 130.
De grens van 200.000 km wordt soms ten onrechte beschouwd als het einde van de levensduur van het voertuig, vooral voor dieselmotoren. In werkelijkheid kan je een goede zaak doen met een tweedehandsauto met 200.000 km, als die goed werd onderhouden.
Hogere diesel kilometerstand
De maximale kilometerstand voor een dieselauto wordt beschouwd als ongeveer 250.000 kilometer. Als je een SUV of 4×4 gebruikt, is het verschil meestal kleiner, maar toch hoger dan bij een benzinemodel.
Meestal gaan auto's minstens 300.000 km mee als ze goed onderhouden zijn, maar wanneer ze deze limiet bereiken. Maar sommige auto's gaan veel langer mee als ze goed worden onderhouden. In dergelijke gevallen kunt u overwegen een gebruikte auto te kopen.
1 liter diesel weegt gemiddeld 0,832 kg (de dichtheid in Europa varieert tussen 820 – 845 kg/m3 en loopt buiten Europa op tot 860 kg/m3). ongeveer 86,1% hiervan is koolstof. Dit betekent dat 1 liter diesel 0,832 x 86,1% = 0,716 kg koolstof bevat.
Het beste is om bij een tankbeurt de kilometerstand te noteren (of de dagteller op nul te zetten). Na de daaropvolgende tankbeurt deel je de hoeveelheid getankte liters door het aantal gereden kilometers. Doe dit een paar keer en je weet vrij precies wat het brandstofverbruik is.
In de meeste gevallen zit er 5 à 6 liter brandstof in de reservetank. Volgens een vaak aangehaalde vuistregel kunt u daar nog ongeveer 50 kilometer mee rijden. Als u de inhoud van uw brandstoftank en het verbruik van uw auto paraat heeft, kunt u uitrekenen wat voor uw auto geldt.
Geeft je auto het verbruik in liters aan dan betekent het dat je auto zoveel liter brandstof nodig heeft om 100 kilometer af te leggen. Geeft je auto bijvoorbeeld 9/100 aan dan moet je 100 door 9 delen. Het getal wat er dan uitkomt is de hoeveelheid kilometers die je kan rijden met 1 liter brandstof.
Voor een tank diesel – ook van 40 liter en met een gemiddelde literprijs van 1,33 euro – ben je ongeveer 53 euro kwijt. Met een normale rijstijl moet je met 40 liter brandstof toch wel 700 kilometer kunnen afleggen. Dat komt neer op een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 17,5.
Vaak kan er 35 tot 60 liter benzine of diesel in een brandstoftank. Het vol tanken kost bijvoorbeeld €60,- Zet vervolgens je trip kilometerteller op 0. De tank is vol en nu kun je gewoon gaan rijden.
Een hoge kilometerstand van over de 200.000 kilometer is hoog. Zeker wanneer het om een tweedehands auto met benzinemotor gaat. Historisch gezien gaat zo'n motor 250.000 kilometer mee.
Wanneer we als voorbeeld een auto nemen met dieselmotor en deze auto is vijf jaar oud, dan zal de gemiddelde 5 jaar oude diesel zo'n 120.000 tot 150.000 kilometer gereden hebben. Bij een vergelijkbare auto die in diezelfde 5 jaar 250.000 kilometer heeft gereden, kunnen we dan ook spreken van een hoge kilometerstand.
Antwoord van Erik Jan. 240.000 km is tegenwoordig geen uitzonderlijk hoge kilometerstand voor een benzine-auto. De gemiddelde kilometerstand op het moment dat een auto naar de sloop gaat, ligt in ieder geval hoger. De levensduur van een auto (in jaren of kilometers) is sterk wisselend.
Op internet zijn diverse rekenmodules te vinden waarmee het exacte omslagpunt kan worden berekend. Afhankelijk van de rekenwijze, kan blijken dat dieselrijden al bij 20.000 kilometer per jaar goedkoper is dan rijden op benzine.
Levensduur van een auto
Uit onderzoek van ACEA blijkt dat een auto in Nederland gemiddeld 10,6 jaar oud is. Ter vergelijking: in Luxemburg is de gemiddelde autoleeftijd slechts 6,4 jaar.
Ook 20.000 kilometer per jaar is een veel gekozen kilometerbundel. Deze bundel is perfect voor mensen die net even iets meer dan gemiddeld rijden.
Hoewel benzine de duurste brandstof is, rijden verreweg de meeste auto's in ons land op deze brandstof. Wie weinig kilometers maakt, is waarschijnlijk onder aan de streep het voordeligste uit met een benzineauto.
Turbomotoren verbruiken minder brandstof omdat ze een hogere compressieverhouding hebben waardoor er meer vermogen en koppel is. Hierdoor hoeft de motor minder hard te werken en verbruikt hij dus minder brandstof.
Keuze voor benzine of diesel medebepaald door omslagpunt
De brandstofprijs van diesel ligt een stuk lager dan die van benzine. Bovendien is een dieselmotor over het algemeen zuiniger, en heeft deze dus een lager verbruik. De wegenbelasting van een dieselauto ligt echter een stuk hoger dan die van een benzineauto.