In de afgelopen tien jaar was in Nederland tussen 90 en 100% van de in het verkeer overleden en ernstig gewond geraakte motorrijders man [7] [8]. Dit komt vooral doordat mannen over het algemeen vaker en meer motorrijden dan vrouwen, hoewel het aandeel vrouwelijke motorrijders in de meeste OECD-landen toeneemt [9].
CBS: 46 motorrijders verongelukt in 2023. In 2023 kwamen 46 motorrijders om het leven in het Nederlandse verkeer, één minder dan het jaar ervoor. Ook 194 inzittenden van een personenauto hadden vorig jaar een fataal ongeluk, 27 minder dan in 2022.
Verkeersongeval met motor. Wist u dat elk jaar zo rond de 60 mensen overlijden als gevolg van een ongeluk met een motor en dat het aantal doden dat valt 28 keer zo hoog ligt als het aantal doden door middel van een auto-ongeluk. Dit is uitgerekend op basis van het aantal reiskilometers.
Het risico om in het verkeer te overlijden (per afgelegde afstand) was voor motorrijders tussen 2010 en 2014 30 keer zo groot als voor automobilisten. Van de overleden motorrijders in 2015 was bijna 30% tussen 40 en 49 jaar en 98% was man.
Interactie met andere weggebruikers. Van alle ernstige en dodelijke motorongevallen in Nederland is ongeveer 50% een botsing tussen een motor en een auto en 40% een enkelvoudig ongeval (een ongeval waarbij geen ander verkeersdeelnemer betrokken is) [7].
Het aantal verkeersdoden dat jaarlijks onder motorrijders te betreuren valt, is al enige jaren stabiel: zo rond de vijftig personen. In 2021 kwamen 52 motorrijders bij een verkeersongeval om het leven, in 2022 waren dit er minder: 46.
"Motorrijden is niet gevaarlijk, maar je kunt wel gevaarlijk motorrijden." De vijf motorrijders kwamen om bij verschillende ongelukken in het land. Heel vorig jaar kwamen in totaal 52 mensen bij motorongelukken om het leven. Dat zijn er een stuk meer dan de 44 in 2020, blijkt uit cijfers van het CBS.
Een eerdere studie uitgevoerd in het VK vond het letselpercentage voor motorrijders rond de 0,14 voor elke 1.000 uur rijden. Ruiters konden elke 1.000 uur 0,49 blessures verwachten.
Verschil in veiligheid tussen auto en motorfiets
Op de motorfiets loop je 25 keer meer risico dan in de auto.
Met motorrijden verbetert niet alleen je balans en coördinatie maar ook je motorische vaardigheden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan je zoals hand-oogcoördinatie en reactievermogen. Tijdens het schakelen, remmen en gas geven werk je voortdurend aan de controle over je motor.
Toelichting. Het gebruik van verongelukken met betrekking tot personen impliceert in de standaardtaal dat het om een dodelijk ongeluk gaat. Een synoniem is omkomen. Als bedoeld wordt dat een persoon is aangereden, maar nog leeft, wordt een ongeluk hebben of een ongeval hebben gebruikt.
Over het algemeen is een motorfiets voordeliger dan een auto. De motorfiets gebruikt minder brandstof dan auto's, vooral als het gaat om woon-werkverkeer en korte ritten. Ook in onderhoud is de motorfiets meestal voordeliger. Dat komt omdat ze minder onderdelen hebben en minder complex zijn.
Bij ongeveer 50% van de motorongevallen is er een botsing tussen een motor en een auto. Vaak gebeurt dit omdat de motor over het hoofd wordt gezien door de automobilist. Ook raken motorrijders vaak in botsing met tegemoetkomende afslaande voertuigen of auto's die vanuit een zijweg de hoofdweg oprijden.
Dit zou willen zeggen dat van de 17 miljoen Nederlanders er jaarlijks 1,3 per 1000 inwoners betrokken raken bij een zwaar tot fataal ongeval. Wie vaker in het verkeer komt, heeft uiteraard meer kans om slachtoffer te zijn van een verkeersongeval.
Kruispunten en splitsingen
Zelfs 83% van de ongevallen heeft hier mee te maken! Kruispunten en splitsingen vormen de grootste risico´s voor motorrijders, hier gebeuren de meeste ongelukken (36%). In 75% van de gevallen gebeuren ongelukken met verkeer van rechts, en 25% van de gevallen van links.
Uitgedrukt in het aantal verkeersdoden per afgelegde kilometer, is het risico om als fietser in het verkeer te overlijden ruim acht keer zo hoog als het risico voor auto-inzittenden, maar ruim drie keer zo laag als het risico van een brom-/snorfietser en een motorrijder.
In de afgelopen tien jaar was in Nederland tussen 90 en 100% van de in het verkeer overleden en ernstig gewond geraakte motorrijders man [7] [8]. Dit komt vooral doordat mannen over het algemeen vaker en meer motorrijden dan vrouwen, hoewel het aandeel vrouwelijke motorrijders in de meeste OECD-landen toeneemt [9].
Motorrijden is heel anders dan het rijden in een auto. Het is daarom belangrijk dat je je vaardigheden op de motorfiets blijft onderhouden. Maak daarom geregeld een ritje, dan krijg je nog meer ervaring en dat is goed voor je zelfvertrouwen. Hoe meer kilometers je maakt, hoe beter je gaat rijden.
Een moderne motor is door het veel lagere gewicht ook veel zuiniger dan een auto. Gemiddeld 25 kilometer met een liter benzine is prima haalbaar met veel motoren. Met de motor hoef je – ook in de stad - geen parkeerkosten te betalen en zijn de kosten voor wegenbelasting en de verzekeringspremie een stuk lager.
Veel motorrijders zullen er niet direct bij stilstaan, maar motorrijden is best belastend voor het lichaam. Een lange motorrit vergt veel van je spieren. Vooral je rug, nek, armen en beenspieren moeten flink aan de slag als je een aantal uur op je motor gaat rijden.
En dan staat hardlopen nummer 1. ' Elke duizend uur hardlopen leidt tot 5,3 blessures. Elke duizend uur veldvoetballen leidt tot 4,3 blessures. Daarna komen volleybal, hockey en vechtsporten.
Motorrijden is niet alleen leuk, maar het kan ook bijdragen aan een betere fysieke gezondheid. Het rijden op een motorfiets vereist een goede lichaamshouding en het gebruik van verschillende spiergroepen. Dit kan helpen bij het versterken van je kern- en beenspieren.
Ondanks dat het de mooiste hobby is, kun je motorrijden ook gerust een dure hobby noemen. Als je een motor hebt, zit je met kosten voor onderhoud, verzekering, motorkleding voor de verschillende seizoenen en niet te vergeten brandstofkosten. Als je gaat rijden wil je vooral genieten tijdens een mooie rit.
Motorkleding met een AAA-label is dus het veiligst. Toch valt of staat de veiligheid met hoe het gedragen wordt. Let erop dat de protectie perfect aansluit op het lichaamsdeel dat het moet beschermen. Bij een motorjas zijn dat de rug, schouders en ellebogen.