De e-bike is intussen goed voor meer dan 76 procent van de totale omzet uit fietsverkoop en de gemiddelde verkoopprijs bedroeg in 2021 op één euro na 2.400 euro, ruim 6 procent meer dan in 2020.
Het elektrische fiets is goed voor 52% van het totale marktaandeel. De gemiddelde aankoopprijs van een fiets in 2021 was 1.627 euro (2020 1.499 euro). De omzet uit fietsverkopen was 1,5 miljard; het op een na hoogste niveau ooit en een verdubbeling ten opzichte van 2011.
Het meest verkochte model is de Batavus Stream.
Elektrische fietsen vooral verkocht via de vakhandel
De verkoop van elektrische fietsen steeg in 2020 met 34.774 eenheden tot 228.400. Dat betekent voor de totale markt een procentuele stijging van 34,0 % naar 38,6 %.
In 2019 werden er in ons land 1.007.000 nieuwe fietsen verkocht waarvan 75% werd afgezet via het fietsvakkanaal. Bij de vakhandel werd door de consument gemiddeld voor € 1.323 besteed aan de aankoop van een nieuwe fiets.
Nederlanders hebben in 2021 weer meer aangifte gedaan bij de politie omdat hun e-bike is gestolen. De Nationale Politie registreerde vorig jaar 22.593 aangiftes van een gestolen e-bike. Dat is een kwart meer dan in 2020 en driekwart meer dan in 2019.
Er zijn schrikbarend meer elektrische fietsen gestolen dan het jaar ervoor. Sterker nog; de e-bike wordt het meest gestolen, gevolgd door de 'gewone' stadsfiets.
De online verkoop van e-bikes steeg met ruim 13 procent tot 51.000 stuks, terwijl de gemiddelde prijs via internet ten opzichte van 2020 gelijk bleef op 2.077 euro.
Hét voordeel van elektrische fietsen
E-bikes hebben een motortje voor trapondersteuning. Je moet wel zelf trappen, maar het kost je veel minder kracht en inspanning. Dat is dan ook direct hét voordeel van een e-bike, want met veel minder moeite kun je veel meer kilometers fietsen. De fiets doet het meeste werk.
Gemiddeld gaat een e-bike tussen de 8 en 12 jaar mee. Gelukkig heb je zelf voor een deel in de hand hoe lang jouw e-bike meegaat. Vrijwel alle onderdelen halen bij goed onderhoud namelijk de levensduur van 10 jaar. De enige uitzondering hierop is de accu.
Fiets Awards 2022
Op 10 maart werden de Sparta d-Rule Energy en de Kalkhoff Entice 5. b Advance+ bekroond tot beste fietsen van het jaar 2022. De Fiets Awards is een gezamenlijk initiatief van organisaties als de RAI vereniging, ANWB en BOVAG.
Een nieuwe EU-studie toont aan dat elektrisch trappen even gezond is als fietsen zonder ondersteuning. Dankzij de ondersteuning fietsen mensen immers vaker én verder dan ze op een gewone fiets zouden doen. Op een elektrisch fiets rijd je dwars door de middelgroene laag van de bewegingsdriehoek. En dat is gezond.
Het bezit van een elektrische fiets onder 55-plussers was in 2019 het hoogst onder 65- tot 75-jarigen, van hen had 45 procent minstens één e-bike in hun huishouden. Van de 55- tot 65-jarigen en de 75-plussers had respectievelijk 37 en 36 procent een e-bike thuis.
Gazelle en Sparta zijn de marktleiders op de Nederlandse e-bikemarkt. Ze hebben elk een marktaandeel van 16 procent.
Aantal dodelijke fietsongelukken in 25 jaar nog nooit zo hoog geweest. Het aantal omgekomen fietsers is in 25 jaar nog nooit zo hoog geweest. In 2020 kwamen er 229 fietsers om het leven. Dit waren er 26 meer dan in 2019 en één meer dan in 2018.
Onderhoud en reparaties zijn naar verhouding duur: Door de elektrische onderdelen zijn het onderhoud en reparaties duurder dan bij een normale fiets. Relatief zwaar: Een elektische fiets is al snel 5 kg zwaarder dan een vergelijkbare normale fiets.
Afhankelijk van de onderdelen, materialen en het merk van de elektrische fiets die je koopt ben je er al snel zo'n 2500 euro aan kwijt. Die prijs loopt echter snel op en kan zo de 5000 of 6000 euro aantikken. Een e-bike is een kostbaar speeltje.
Elektrische fietsen zijn slechter voor het milieu
Volgens Milieu Centraal veroorzaakt een elektrische fiets maar drie procent van de CO₂-uitstoot van een gemiddelde auto. Met een elektrische fiets stoot je, vanwege het opladen van de accu, per kilometer zes gram koolstofdioxide uit en met de gemiddelde auto 202 gram.
Het aantal fietsen in de hele wereld is vorig jaar gestegen tot één miljard stuks. Op de landenlijst staat China met 450 miljoen fietsen veruit aan kop.... In Nederland zijn 16 miljoen fietsen.
Jaarlijks worden er zo'n 900.000 tot 1.000.000 nieuwe fietsen in de fietsmarkt in Nederland verkocht waarvan dus de helft nu e-bikes. Hoewel het aantal verkochte fietsen al jaren een klein beetje terugloopt neemt de gemiddelde prijs flink toe als gevolg van het aandeel e- bikes.
Het liedje van Katie Melua uit 2005 over nine million bicycles in Beijing is inmiddels flink achterhaald. In Peking rijden nu meer dan twaalf miljoen fietsen rond.
In de Integrale Veiligheidsmonitor wordt geen getal gepubliceerd. Wel geeft de monitor cijfers voor het percentage mensen dat slachtoffer is van fietsdiefstal en het percentage per 100 inwoners dat fietsdiefstal ervaart. Dat laatste is hoger, omdat één persoon meer dan één keer per jaar slachtoffer kan zijn.
ART-1 is een 'instapmodel': je voorkomt hiermee dat je fiets wordt gestolen wanneer je even weg bent, bijvoorbeeld een boodschap doen. Voor elektrische fietsen wordt (op zijn minst) ART-2 aangeraden, of ART-3.