Het aandeel stekkerauto's in particulier bezit is toegenomen van 27 procent begin 2020 naar 36 procent begin 2021.
Op 1 januari 2021 was bijna 1 op de 17 personenauto's in Nederland een elektrische of hybride auto. Inmiddels is dit voor meer dan 1 op de 12 personenauto's het geval.
De verkoop van elektrische personenauto's zit in de lift. In het eerste half jaar van 2022 lag het aantal nieuw geregistreerde elektrische auto's 82,9 procent hoger dan in dezelfde periode in 2021. In totaal zijn er dit jaar tot en met juni 29.531 ev's geregistreerd.
Begin 2022 telde Nederland 725,6 duizend elektrische en hybride auto's, een toename van 37,8 procent ten opzichte van januari 2021. Daarmee is inmiddels 1 op de 12 personenauto's in Nederland een elektrische of hybride auto.
Aan het einde van het jaar waren er 16,5 miljoen van dergelijke auto's op de weg. Dat is drie keer zoveel als in 2018. Bijna 10 procent van alle verkochte auto's wereldwijd was in 2021 een elektrisch of hybride model, schrijft het IEA in zijn Global Electric Vehicle Outlook.
Daarbij heeft Noorwegen het grootste aandeel in het aantal geregistreerde elektrische auto's ter wereld.
Steeds meer particulieren hebben een stekkerauto
Het aandeel stekkerauto's in particulier bezit is toegenomen van 27 procent begin 2020 naar 36 procent begin 2021. Echter, de meeste stekkerauto's zijn nog altijd in zakelijk bezit (64 procent).
EV is de hoofd-auto
De meeste EV-rijders gebruiken hun elektrische auto als primaire auto. 56% van de respondenten heeft wel een andere auto, maar gebruikt de elektrische het meest. 39% heeft geen andere auto en slechts 5% heeft de EV als extra naast een andere auto.
Bijna één op de drie Nederlandse huishoudens bezit geen eigen auto. Bijna de helft van de huishoudens heeft één auto terwijl 19 procent, ofwel één op de vijf huishoudens, twee auto's op zijn/haar naam heeft staan en vier procent zelfs drie auto's in bezit heeft.
Automarkt Noorwegen: 80 procent elektrisch.
Energiekosten. Met een elektrische auto rijd je 100 kilometer op 20,7 kilowattuur (kWh). Ter vergelijking: je hebt 6,7 liter benzine nodig om 100 kilometer te rijden.
Onder de huidige omstandigheden gaan de meeste accu's van een elektrische auto ongeveer 10 tot 20 jaar mee, voordat ze moeten worden vervangen. Volgens een enquête van Cox Automotive hebben veel potentiële kopers van een elektrische auto bedenkingen bij de levensduur en eventuele vervangingskosten van de accu.
Aanbieders hanteren prijzen tussen de € 0,25 en € 0,79 per kWh. Een gangbaar tarief is zo'n € 0,60 per kWh. Om 20,7 kWh te laden ben je € 12,42 kwijt. Dat is iets meer dan € 0,12 per kilometer.
Tesla Model S - EVs grootste rijbereik
De Tesla Model S is een fullsize, volledig elektrische luxe vijfdeurs die wordt geproduceerd door Tesla Motors. Dit model heeft het predicaat 'op twee na snelste productieauto ooit geproduceerd' en heeft de grootste actieradius van alle elektrische auto's: 575 km.
Er werden in 2021 2,3 miljoen elektrisch auto's verkocht, ongeveer de helft daarvan was een plug-in hybride. De totale automarkt kromp, want er werden 25% minder auto's verkocht dan in 2019. De EV-toename valt volgens IEA te verklaren door steeds strengere emissiestandaarden die een aantal Europese landen hanteren.
Dacia Spring, vanafprijs: 20.850 euro
De Dacia Spring staat te boek als de goedkoopste elektrische auto die momenteel al op de markt is. De eerdergenoemde auto's in dit rijtje zijn weliswaar goedkoper, maar de Nederlandse wet schaart ze onder de categorie brommobielen. De Dacia Spring is met recht een auto te noemen.
Ja, dat mag. De verkeersregels kennen geen bepaling over hoeveel auto's 1 persoon op naam mag hebben staan en zolang de auto's niet "verkeerd" staan is er wettelijk gezien niets aan de hand.
80-plussers hebben vaker een auto (of een motor, of een caravan) Het autobezit nam de afgelopen vijf jaar het sterkst toe bij 80-plussers. Zij hadden begin 2015 324 auto's per duizend inwoners, begin 2020 zijn dat 375 auto's.
De vraag 'Hoeveel auto's mag je op je naam hebben? ' wordt ons regelmatig gesteld. En in principe mag u zo veel auto's op uw naam zetten als dat u thuis aan auto's heeft. In principe geldt er geen limiet.
Elektrische auto's gebruiken minder energie dan benzine- en dieselmotoren. Elektromotoren werken efficiënter dan verbrandingsmotoren. De prijs van elektriciteit per kilometer is lager dan de prijs van benzine of diesel per kilometer. Voor een elektrische auto betaal je tot 2025 geen motorrijtuigbelasting (MRB).
Elektriciteit is goedkoper dan benzine of diesel, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting en ook aan onderhoud ben je minder kwijt. Onder aan de streep liggen de gemiddelde autokosten voor een elektrische auto vaak niet hoger of zelfs lager dan die voor een vergelijkbare benzineauto.
De remblokken en de banden zorgen voor vervuiling en de elektriciteit die je verbruikt is niet 100% “groen”. Daarnaast zijn er nog de batterijen: die bestaan vooral uit zware metalen. Een kanttekening: volgens T&E verspillen EV's minder grondstoffen dan modellen met een verbrandingsmotor.
Wat kost het laden bij Fastned? Laden bij Fastned kan tegen een tarief van €0,59* per kWH. Het is niet niet verplicht om een account aan te maken. Laden via een abbonnementsvorm in combintatie met Travelcard is niet mogelijk.
De Kia EV6 wint als 'Elektrische Auto van het Jaar 2022' in het hoge segment. Deze stoere elektrische crossover heeft een krachtig design en een rijbereik tot maar liefst 528 kilometer (WLTP). Bovendien onderscheidt de EV6 zich in hoge laadsnelheid, een trekgewicht tot wel 1600 kg en uitstekende rijeigenschappen.
Laadpalen in Nederland
Januari 2022 staat de teller op ruim 81.000 laadpunten met een groeiend aantal snellaadstations.