Geen van de fabrikanten willen echte getallen noemen, maar het vermogen van superbikes wordt geschat op ongeveer 240 pk. Dit terwijl het vermogen van MotoGP motoren kan oplopen tot wel 300 pk!
In kwalificatietrim zijn de MotoGP-motoren sneller dan de Superbikes, maar het verschil is kleiner dan je op voorhand zou denken. In onderstaande tabel hebben we de ronderecords van de MotoGP en WSBK tegen elkaar afgezet. Over het algemeen schommelt het verschil tussen 1,5 en 2,5 seconden.
Superbike als motorfietsclassificatie wordt gebruikt voor een sportmotor met een cilinderinhoud tussen 750 en 1200 cc en een relatief hoog motorvermogen.
Gewicht: MotoGP – 157 kg, Formule 1 – 640 kg (inclusief rijder). Vermogen: MotoGP – ca. 250 pk, Formule 1 – ca. 880 pk.
De MotoGP is significant sneller dan de Moto2 en Moto3. Die klassen hebben een topsnelheid van zo'n 295 en 245 kilometer per uur. Net als een F1-bolide kan een MotoGP-machine in zo'n 2,6 seconden accelereren van 0 naar 100 km/h. Het kost een motor wel wat langer om 300 km/h te halen: zo'n 11,8 seconden.
Tijdens officiële metingen bleek dat een Formule 1-auto en een motor van de MotoGP precies even snel de 100 km/h bereiken. Daarna is een Formule 1-wagen sneller bij de 300 km/h per uur. Een F1-auto heeft hier 10,6 seconden voor nodig, terwijl een motor 11,8 seconden nodig heeft.
Hoeveel pk heeft een Formule 1 auto? Hoeveel pk's iedere F1 auto precies heeft is niet bekend, maar aan een slordige 1.000 pk kan je zeker denken. Het minimale gewicht van de power unit is wel opgenomen in de reglementen: in 2021 is dat 150 kilo.
Rossi heeft GP-races gewonnen op drie verschillende motormerken en zeven verschillende type motoren: 125cc Aprilia, 250cc Aprilia, 500cc Honda, 990cc Honda, 990cc Yamaha, 800cc Yamaha en 1000cc Yamaha.
Met de introductie van de nieuwe NSF25R en de nieuwe Moto3 raceklasse heeft Honda als doel haar basis voor de wegrace motorsport te blijven uitbreiden. De NSF250R, zo werd tijdens de persconferentie bekend gemaakt, heeft een gewicht van 84 kilo en een topvermogen van 35,5 kW (48,3 pk) bij 13.000 toeren per minuut.
In 2007 werd in de MotoGP-klasse de cilinderinhoud van 990 cc verlaagd tot 800 cc. Deze klasse (de 500cc en tegenwoordig de MotoGP) wordt ook wel aangeduid als de Koningsklasse. In 2019 werd de elektrische klasse MotoE ingevoerd als vierde kampioenschap naast de drie reeds bestaande klassen.
De snelste motor in productie: de Kawasaki Ninja H2R
Deze H2R is gelimiteerd verkrijgbaar, maar wordt nog geproduceerd dus mag zich wat ons betreft de snelste motor in productie noemen. De handgebouwde motorfiets is met zijn 310 pk goed voor een snelheid van zo'n 400 km/u.
De motorfietsen worden sinds het seizoen 2018-2019 alle voorzien van een drie-cilinder viertakt Triumph motor van 765 cc. Deze motoren leveren 136 pk (100 kW).
De prijs van een MotoGP motorblok ligt ongeveer tussen de 200.000 en 250.000 euro. De kosten van het huren van een complete MotoGP machine voor een MotoGP satellietteam bedragen ongeveer 2 miljoen euro per seizoen.
De hoogste snelheid van alle F1-circuits
Heel flauw overigens: de hoogste snelheid ooit gemeten op een F1-circuit is ook op het circuit met het langste rechte stuk. De hoogste gemeten snelheid op een F1-circuit is 378 km/u door Valtteri Bottas in 2016 tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Europa in Bakoe.
Vanaf 2012 is de voormalige 125cc wegraceklasse vervangen door de nieuwe Moto3 categorie. En die laat niet meer het gebruik van tweetakt krachtbronnen toe, er dient gereden te worden met een ééncilinder viertakt motor met een maximum cilinderinhoud van 250cc.
Met 1000 pk en een acceleratie van 0-200 kilometer per uur in slechts zes seconden is het een van de snelste auto's ter wereld.
Het is de eeuwige kroegdiscussie: wat is sneller, een auto of een motor? De meesten zullen antwoorden: “De motor natuurlijk! Die hoeft immers veel minder kg per pk mee te zeulen”.
Maar liefst vier teams maken gebruik van Ducati-motoren waarmee die constructeur acht coureurs inzet. Honda, Yamaha en KTM hebben elk vier coureurs op de grid, Aprilia en Suzuki moeten het doen met slechts twee rijders.
Het vermogen van Valentino Rossi
Wel zijn er verschillende recente schattingen gedaan die allemaal naar hetzelfde bedrag toe lopen. Volgens deze schattingen staat er tussen de 120 en 140 miljoen euro op zijn bankrekening.
Vanaf dat moment begon Valentino's psychologische oorlogvoering. Zijn grootste concurrent Max Biaggi kon hier helemaal niet goed tegen en was dan ook vaak boos op Rossi. In dat jaar kreeg Rossi ook zijn bijnaam "the Doctor".
'The Doctor', zoals zijn bijnaam luidt, reed altijd met het nummer 46 op zijn motor. Dat deed hij als eerbetoon aan zijn vader, die eveneens met nummer 46 reed. Leuk detail: vader Graziano Rossi won de TT van 1979 in de 250cc-klasse.
De krachtbron is echter wel een heel stuk minder geavanceerd en omdat er ook geen sterke elektrische componenten bij meewerken, zijn de auto's met 620 pk wel ongeveer 400 pk minder krachtig dan Formule 1-auto's. Net als bij de Formule 1 is Pirelli de bandenleverancier.
Hoewel de motor het kloppende hart van de auto is, zijn er nog een heel aantal andere onderdelen die onmisbaar zijn voor Formule 1-auto's. Zo wordt de motor gekoppeld aan een versnellingsbak: kosten hiervoor lopen vanaf 400.000 euro op tot rond de 800.000 euro.
De V12 met twee turbo's levert 630 pk. Hiermee sprint de auto in 3,7 seconden naar de 100 kilometer per uur. De topsnelheid bedraagt 322 kilometer per uur. Voor de auto heeft Max Verstappen helemaal niets betaald.