Formule 3. De Formule 3 is de laagste klasse op de autosportladder die regelmatig in het F1-bijprogramma in actie komt. Het kampioenschap is dan ook een stuk langzamer dan de Formule 1 en Formule 2, al bereikt de F3 nog altijd topsnelheden van 300 kilometer per uur. Acceleratie van 0 tot 100 km/h duurt 3,1 seconden.
Qua rijstijl is de Formule 3 wel te vergelijken met de Formule 1, met het verschil dat de kracht en de snelheid in de Formule 1 een stuk hoger liggen. In tegenstelling tot de Formule 1 heeft de Formule 3 verschillende kampioenschappen. De belangrijkste is het FIA Formule 3-kampioenschap.
De krachtbron is echter wel een heel stuk minder geavanceerd en omdat er ook geen sterke elektrische componenten bij meewerken, zijn de auto's met 620 pk wel ongeveer 400 pk minder krachtig dan Formule 1-auto's. Net als bij de Formule 1 is Pirelli de bandenleverancier.
Stockcar F3 is een kids stockcarklasse van kinderen vanaf 4 tot en met 12 jaar. Het doel van de Stockcar F3 klasse is om kids te laten meegroeien naar het stockcar racen. De races zijn demonstraties waarbij plezier en het op doen van ervaring belangrijk zijn, er is geen competitie aspect.
De nieuwe auto zou inclusief elektronica in de prijscategorie van $110.000 liggen. Vergeleken met de Formule 3-auto, waar afgelopen jaar in het FIA European Formula 3-kampioenschap mee gereden is, blijkt deze auto ongeveer $5,000 goedkoper te zijn.
Het Grand Prix-weekend op het nieuwe stratencircuit van Bakoe heeft een nieuw officieus record van hoogste topsnelheid opgeleverd. Williams registreerde in de kwalificatie een snelheid van 378 kilometer per uur bij Valtteri Bottas.
Ze halen in 2,8 seconde de 100 kilometer per uur dankzij de 250 kilowatt aan kracht. Een Formule E-auto weegt zo'n 903 kilogram en dat ligt vooral aan de batterij die zo'n 385 kilo weegt. Die batterij gaat makkelijk een hele race mee: de races zijn ook wat korter dan die van de Formule 1: ze duren drie kwartier.
Vermogen elektromotor
De elektromotor levert maximaal 338 pk (250 kW) en drijft de achterwielen aan. Via een regeneratief remsysteem met een vermogen van 250 kW kan er tijdens afremmen extra energie worden teruggewonnen. De voeding bedraagt 900 V.
Hoeveel pk heeft een Formule 1 auto? Hoeveel pk's iedere F1 auto precies heeft is niet bekend, maar aan een slordige 1.000 pk kan je zeker denken. Het minimale gewicht van de power unit is wel opgenomen in de reglementen: in 2021 is dat 150 kilo.
De hoogst gemeten snelheid van een F1-auto ooit staat op naam van Honda. Ze verscheepten de RA106 uit het F1-seizoen naar de zoutvlaktes van Bonneville in de VS. Coureur en tevens redder van Grosjean in Bahrein, Alan van der Merwe wurmde zich in de Honda en behaalde een snelheid van 397,483 km/u.
Formule 1 is de koningsklasse van de autosport. Zo wordt het al jaren genoemd en dit zal voorlopig ook niet veranderen. De koningsklasse van de autosport horen natuurlijk de snelste auto's te hebben, maar hoeveel sneller zijn zij eigenlijk dan bijvoorbeeld een F2 auto?
De Formule 3-wagen
Het chassis is gebouwd door Dallara, dat ook de Formule 2- en GP3-wagens gebouwd heeft. Alle auto's waren voorzien van een 380 pk sterke Mecachrome V6-motor en een semiautomatische 6-versnellingsbak. Hiernaast maakten alle teams gebruik van Pirelli banden en remmen van Brembo.
Een van de belangrijkste wijzigingen vanaf het seizoen 2014 is het afscheid van de 2.4 liter V8 motor en de introductie van de 1.6 liter V6 motor met turbo en een Energy Recovery System (ERS) ingebouwd in het blok. Deze motoren leverden ongeveer 750 pk bij maximaal 15.000 toeren.
1. SSC Tuatara. De SSC Tuatara met een topsnelheid van 508 km/u is veruit de snelste auto op het moment.
Formule 1 auto's hebben het vermogen om in slechts circa 2,5 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur te gaan. Het vervolgens optrekken tot 300 kilometer per uur neemt nog eens zo'n 8 seconden in beslag. Dit komt er dus op neer dat een Formule 1-auto in zo'n 10,5 seconden van 0 naar 300 kilometer per uur kan gaan.
Chassis, maar vooral motor en transmissie zijn de duurste onderdelen. De prijs voor elk van de drie toegelaten eenheden per seizoen wordt geraamd op ongeveer 10 miljoen euro. Wie de prijs van een huidige raceauto op 12 tot 15 miljoen schat, zit er dus niet ver naast.
Het enige probleem is dat we niet genoeg energie in de batterij hebben. Maar wat de aandrijving betreft, zouden we vier motoren kunnen plaatsen, één op elk wiel, en tien minuten lang sneller kunnen gaan dan de Formule 1', aldus Agag. Volgens Agag zal de ontwikkeling van accu's cruciaal zijn voor elektrisch racen.
Het mocht dan een moment niet mee hebben gezeten vandaag met de accu, hard ging Max Verstappen wel op het Circuit de Barcelona-Catalunya. De Nederlander noteerde de hoogste topsnelheid: 331,2 kilometer per uur.
In een F1-bolide zitten twee pedalen: het rempedaal en het gaspedaal. De koppeling zit aan het stuur, met twee hendels, zodat je die afhankelijk van het links of rechts de pits uitrijden kunt gebruiken.
Wanneer de interne verbrandingsmotor wordt gecombineerd met de elektrische elementen komt het vermogen uit op ongeveer 1.000 pk. Het aantal toeren van de verbrandingsmotor ligt op 15.000 toeren per minuut. Beide getallen zijn dus significant hoger dan die van gewone straatauto's.
F1 TV Pro is met een abonnementsprijs van €7,99 per maand of €64,99 per jaar (omgerekend €5,42 p/m) goedkoper dan de concurrent, dus op dit punt wint F1 TV Pro het. Je kunt hier op de officiële website van F1 TV Pro 32% korting krijgen door te kiezen voor het jaarabonnement.
Een Formule 1-monteur moet het doen met een salaris tussen de 35.000 en 70.000 euro per jaar.
Op dit moment staat er al een prijs van 132.500 euro op de helm, die tijdens de afsluitende Grand Prix van het seizoen uitgereikt wordt aan de hoogste bieder.