Hoeveel pk heeft een Formule 1 auto? Hoeveel pk's iedere F1 auto precies heeft is niet bekend, maar aan een slordige 1.000 pk kan je zeker denken. Het minimale gewicht van de power unit is wel opgenomen in de reglementen: in 2021 is dat 150 kilo.
Wanneer de interne verbrandingsmotor wordt gecombineerd met de elektrische elementen komt het vermogen uit op ongeveer 1.000 pk. Het aantal toeren van de verbrandingsmotor ligt op 15.000 toeren per minuut. Beide getallen zijn dus significant hoger dan die van gewone straatauto's.
Inmiddels heeft het merk bekendgemaakt hoeveel pk er onder de kap zit: 330 pk. Daarmee is de nieuwe dienstauto van onder andere Max Verstappen de krachtigste Civic ooit.
Formule 1-bolides accelereren in zo'n 2,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en bereiken in 10,6 seconden een snelheid van 300 kilometer per uur.
In 2022 mogen F1-teams drie keer een Internal Combustion Engine (ICE), Turbo Charger (TC), Motor Generator Unit – Heat (MGU-H) en Motor Generator Unit – Kinetic (MGU-K) gebruiken. De Energy Store (ES) en Control Electronics (CE) mogen maar twee keer gebruikt worden zonder straf.
Hoeveel pk heeft een Formule 1 auto? Hoeveel pk's iedere F1 auto precies heeft is niet bekend, maar aan een slordige 1.000 pk kan je zeker denken. Het minimale gewicht van de power unit is wel opgenomen in de reglementen: in 2021 is dat 150 kilo.
Hoewel de motor het kloppende hart van de auto is, zijn er nog een heel aantal andere onderdelen die onmisbaar zijn voor Formule 1-auto's. Zo wordt de motor gekoppeld aan een versnellingsbak: kosten hiervoor lopen vanaf 400.000 euro op tot rond de 800.000 euro.
De hoogst gemeten snelheid van de 300+ is 490 km/u, maar het schijnt dat 500 km/u prima te doen is in deze Chiron. De Koenigsegg Agera RS is trouwens officieel nog de snelste auto ter wereld.
Daarmee racet de wagen in twee seconden naar 100 km/uur. Over de kwartmijl - van 0 naar 402 meter, een Amerikaanse manier van meten - doet deze Tesla 9.2 seconden en haalt hij een snelheid van net geen 250 km/uur. Ter vergelijking: de McLaren 765LT doet dit in 9,9 seconden.
Aangezien het volume van brandstof afhankelijk is van de temperatuur en het F1-circuit ongeveer alle uithoeken van de wereld aandoet, rekenen ze in de F1-garages in kilo's, veel betrouwbaarder. Maar voor wie toch wil vergelijken: ongeveer 120-150 liter brandstof per race.
De hoogst gemeten snelheid van een F1-auto ooit staat op naam van Honda. Ze verscheepten de RA106 uit het F1-seizoen naar de zoutvlaktes van Bonneville in de VS. Coureur en tevens redder van Grosjean in Bahrein, Alan van der Merwe wurmde zich in de Honda en behaalde een snelheid van 397,483 km/u.
De krachtbron is echter wel een heel stuk minder geavanceerd en omdat er ook geen sterke elektrische componenten bij meewerken, zijn de auto's met 620 pk wel ongeveer 400 pk minder krachtig dan Formule 1-auto's. Net als bij de Formule 1 is Pirelli de bandenleverancier.
Een van de belangrijkste wijzigingen vanaf het seizoen 2014 is het afscheid van de 2.4 liter V8 motor en de introductie van de 1.6 liter V6 motor met turbo en een Energy Recovery System (ERS) ingebouwd in het blok.
Dit komt er dus op neer dat een Formule 1-auto in zo'n 10,5 seconden van 0 naar 300 kilometer per uur kan gaan. Snelheden van 300 kilometer per uur of meer worden regelmatig gehaald in deze sport. Maar wat is het snelheidsrecord en hoe hard kunnen de auto's?
De besprekingen over het nieuwe motorreglement zijn ontaard in een strijd om twee cilinders. Red Bull, Ferrari, Porsche en Audi zien graag een V4, maar Mercedes en Renault willen de huidige formule grotendeels behouden.
PK f1 auto vermogen: 1.000 in totaal!
Dit is dan ook de reden dat een F1 auto doorgaans binnen 2,5 seconden op 100 km per uur zit en daarnaast topsnelheden van boven de 350 km per uur kunnen behalen. Dit is dan weer afhankelijk van of er DRS gebruikt wordt en hoe de vleugels van de auto's staan afgesteld.
Porsche 918 Spyder – 0-100 in 2,5 seconden
De 918 zou dan de snelst accelererende productieauto ooit zijn, naast de Tesla Model S Plaid. De 4,6-liter V8 produceert in samenwerking met twee elektromotoren een gecombineerde 887 pk.
De elektrische Rimac Nevera is officieel de snelst accelererende productieauto ter wereld.
Het hangt er vanaf wat u zoekt. Wil je sneller accelereren, dan wint Tesla het. Maar wil je topsnelheid, dan is Bugatti koning. Zo accelereert de nieuwe Tesla Roadster van 0 naar 60 mph in 1,9 seconden, terwijl de Bugatti Chiron er maximaal 2,3 seconden over doet om van 0 naar 60 te accelereren.
Peel P50 – 61 km/uur
De Peel P50 is niet alleen de kleinste auto van de wereld, maar ook de aller langzaamste ooit gemaakt.
Hennessey Venom GT – 1.260 pk
0-100 in 2,9 seconden, topsnelheid 435 km/u Wat waren die Amerikanen toch blij toen ze Bugatti versloegen met de Hennessey Venom GT.
Lamborghini Miura
Een absoluut waanzinnige schoonheid. Marcello Gandini was nog maar net de twintig gepasseerd toen hij deze auto tekende, die vandaag volgens velen als de mooiste auto ter wereld wordt beschouwd.
Niet gek als je weet dat een F1-bolide in een race van circa 300 kilometer 120 à 150 liter benzine verbruikt.
Elk stuur kost 80 uur om te maken en kost tussen de 60.000 en 90.000 euro. Elke coureur krijgt drie of vier stuurtjes tijdens één seizoen. Of meer, als ze 'm uit de auto smijten.
Versnellingsbak – €850.000
Een versnellingsbak is een van de meest essentiële onderdelen van de bolide en tevens een onderdeel (wat niet bij het exterieur hoort) wat met enige regelmaat kapot gaat. Een vervanging kost het team ruim 8 ton.