Een originele
cc staat letterlijk voor de inhoud van de cilinders. De cilinders zijn de ruimtes in het motorblok waar de zuigers op en neer in bewegen wat het bewegen van de motor veroorzaakt. In principe is het zo dat hoe groter de cilinderinhoud is hoeveel meer kracht de motor kan leveren.
Grofweg zijn dit motoren tussen de 600 en maximaal 1000cc met vermogens tussen de 60 en 120 pk.
rond de 90 MPH.
300 cc is ruim voldoende voor 90 km/h. Veel 300 cc motoren halen gemakkelijk 128 km/h en motoren zoals de CBR-300r kunnen zelfs nog sneller.
Hoeveel fiscale pk is 2000 cc? Een wagen met een cilinderinhoud van 2.000 cc heeft 10 fiscale pk.
'Bij een gewicht van anderhalve ton wordt een vermogen van circa 120 pk aanbevolen. Als een voertuig 2.500 kilogram weegt, moet de motor ongeveer 200 pk produceren', schrijft ADAC. De onderzoekers kwamen erachter dat er genoeg modellen zijn die hier niet aan voldoen.
De huidige gemiddelde prijs van een Gilera runner 180cc is € 2.052.
In de meeste landen, waaronder Nederland, wordt de cilinderinhoud weergegeven in cc's (kubieke centimeters), wat gelijk staat aan milliliters. In de volksmond spreken we vaker van liters. Een motor van 2000 cc noemen we dus een tweelitermotor, maar ook zeggen we bijvoorbeeld 1,6 liter in plaats van 1600 cc.
Het enige dat je met zekerheid kan zeggen, is dat 136 pk genoeg is voor dagelijks verkeer. Verschil tussen 136 pk en 190 pk zal je wel goed voelen. Maar zoals met alles, vermogen went snel.
CC heeft betrekking op de fysieke grootte van de motor.Het staat voor kubieke centimeter en meet het volume van de cilinders in de motor.PK of kW geeft aan hoeveel vermogen de motor produceert.
Pk staat voor paardenkracht en is door de Engelsman James Watt uitgevonden. Het is een eenheid van vermogen die tot de dag van vandaag nog volop wordt gebruikt, namelijk om het vermogen van een auto aan te duiden. Dus hoe meer pk een auto heeft, des te sneller die gaat.
Met zijn 300 pk sprint de vierwielaangedreven Renault Rafale E-Tech 4x4 300 vanuit stilstand in 6,4 seconden naar een snelheid van 100 km/h. Ter vergelijking: de 200 pk sterke E-Tech Hybrid heeft voor de 0-100-sprint 8,9 tellen nodig.
Voor auto's of crossover-SUV's is 250 pk meer dan voldoende ; het is een geweldig vermogen dat de dunne lijn tussen hoge prestaties en een hoog brandstofverbruik kan balanceren.
Het apparaat is voorzien van een 400 pk sterke motor. Daarmee is een snelheid van zo'n 40 knopen mogelijk. Dat is omgerekend zo'n 75 km/u.
Een vermogen van 200 pk uit een 1.000cc-viercilinder, daar heb je toch niet per se een compressor voor nodig. En het iets hogere koppel – een normaal aanzuigende superbike levert al zo tussen de 110 en 120 Nm – weegt ook niet echt op tegen het aanzienlijk hogere gewicht van de H2.
125 cc: laveren door de file
De meeste 125cc-motoren en scooters hebben een beperkt vermogen van maximaal 15 pk. Dat is goed voor een topsnelheid van 100 à 110 km/uur.
De cilinderinhoud wordt meestal aangegeven in milliliters (symbool cc van cubieke centimeter) voor brommers en motoren. Voor grotere motoren zoals in auto's, schepen en stationaire toepassingen wordt veelal gerekend in liters (1000 cc = 1 liter). Cilinderinhoud mag men niet verwarren met het begrip slagvolume.
Dit vermogen stelt je in staat om met snelheid te accelereren en uitdagende terreinen te overwinnen. Topsnelheid: Hoewel de topsnelheid van de YZF 450 afhankelijk is van verschillende factoren, zoals het terrein en de conditie van de motor, kan deze crossmotor snelheden bereiken tot 150 km/u.
300cc-motoren kunnen indrukwekkende snelheden bereiken, meestal tussen 85 en 112 mph , afhankelijk van het model en de omstandigheden. Factoren zoals gewicht, windweerstand, motortype en aantal cilinders beïnvloeden allemaal de topsnelheid.
Superkart: max 250 km/h. 200 cc kart: +- 60 km/h. 270 cc kart: +- 70 km/h. 390 cc kart: +- 80 km/h.