Naast de 43 procent die nog actief is, is 30 procent werkloos, 17 procent met verlof gestuurd en 10 procent overgestapt naar een andere baan. Van de werkloze piloten willen veruit de meesten wel weer aan de slag als piloot.
Toch zitten er ook nadelen aan het beroep. Piloot worden is niet gemakkelijk. Je hebt er een behoorlijk intensieve vliegopleiding voor nodig en je moet ook nog aan specifieke medische eisen voldoen. Je hebt goede ogen nodig en je moet fysiek fit zijn.
Het salaris van een Piloot is afhankelijk van de werkgever, de verantwoordelijkheid en de ervaring. Een beginnend Piloot verdient bijvoorbeeld zo'n €3200 tot €4500 netto per maand, maar een ervaren gezagvoerder kan bij sommige airlines tot ongeveer 250.000 euro per jaar verdienen, afhankelijk van zijn rang en functie.
Het dagelijkse werk op de lange afstanden is in de regel één vlucht per dag. Soms, wanneer de maximale vliegdiensttijd dit toelaat, met maximaal twee korte extra tra- jecten. De werktijd kan bij meer bemanningsleden (drie piloten) naar 18 uur normale arbeidsduur gaan, en in uitzonderingsgevallen tot 21 uur.
"Een beginnend vlieger heeft bovendien vaak een gigantische schuld van 1,5 ton openstaan bij de bank", voegt de woordvoerder van VNV toe. “De opleiding kost zo'n 150.000 euro en die moeten piloten in wording zelf bekostigen.” De opleiding kost namelijk zo'n 150.000 euro en die moeten piloten in wording zelf bekostigen.
Het gemiddelde salaris voor de functie Captain B777/B787 in Nederland is € 19.176 per maand, wat 6% lager is dan het gemiddelde salaris van € 20.488 per maand bij KLM voor deze functie.
Dit ligt tussen €2173 en €9502. Bij de bepaling van het loon kan rekening worden gehouden met ervaring en leeftijd. Bovenop het salaris worden toeslagen toegekend bij onregelmatige diensten (uitzendingen, oefeningen). Tevens worden je opleiding, uniform en studieboeken betaald.
Welkom in de Overhead Crew Rest (OCR)
De Overhead Crew Rest (OCR) is, zoals de naam al verklapt, boven de cabine te vinden. Aan boord van KLM's 747's, 777's en 787's zijn deze OCR's aan boord te vinden. Voor een vlucht langer dan 10,5 uur is de crew wettelijk verplicht te rusten.
Maak je lange intercontinentale vluchten dan ben je vaak een paar dagen achter elkaar weg. Je vliegt bijvoorbeeld naar Atlanta en bent dan een goede 9 à 10 uur onderweg. Je hebt daarna een rustdag en vliegt dan weer terug naar Amsterdam. Zo ben je drie dagen achtereenvolgens weg van thuis.
Een F16-piloot, oftewel jachtvlieger in dienst bij de luchtmacht, verdient een salaris tussen de € 2.600 en € 3.500 bruto per maand. Dit salaris is onder andere afhankelijk van de ervaring en leeftijd van de piloot.
Wel mag de opleiding gestart worden op jongere leeftijd en de eerste solo vlucht (alleen aan boord) is toegestaan vanaf 16 jaar. De maximumleeftijd om de opleiding te starten hangt af van de medische geschiktheid van de kandidaat en deze kan worden aangetoond via een medische toelating (Medical).
Piloten mogen niet langer dan zestien uur achter elkaar vliegen of standby staan. Voor nachtvluchten is het maximale aantal uren vastgesteld op elf.
Het eenvoudige antwoord luidt dat er geen verschil is. De term 'copiloot' bestaat officieel niet eens. In de vliegtuigindustrie spreken ze liever van een kapitein ('piloot') en eerste officier ('copiloot').
Om piloot te worden moet je een HAVO of VWO diploma hebben met Wiskunde, Natuurkunde en Engels. Daarna ga je een toelatingstest doen voor de vliegschool, daar wordt gekeken of je talent hebt om te vliegen en of je niet in paniek raakt als bijvoorbeeld je motor in brand staat. Je kan pas piloot worden vanaf 18 jaar.
Op dit moment is het om operationele redenen (lees: veiligheid) nodig dat de cockpit telkens volledig bezet is. Dat geldt ook op lange vluchten, waar de werkdruk op sommige momenten niet zeer hoog is. Daarom moeten er altijd één of twee extra piloten mee, om zo bij toerbeurt in de cockpit plaats te nemen of te rusten.
Een doorstart of, zoals het in de luchtvaart wordt genoemd een 'go-around', is op zichzelf niet gevaarlijk. Het is juist veel gevaarlijker als de piloten een landing toch doorzetten, als ze op dat moment er niet honderd procent van overtuigd zijn dat ze het toestel veilig op de baan kunnen neerzetten.
Volgens de onderzoekers zal vanaf begin 2022 de vraag naar piloten hoger zijn dan het aanbod. En als er geen extra maatregelen worden genomen, loopt het wereldwijde tekort de komende zeven jaar op naar maar liefst 60.000 duizend piloten.
In de meeste gevallen bevinden de slaapplaatsen van piloten zich boven de first class. Al ontbreekt het de piloten aan niets in de ruimte, het bereiken ervan is alles behalve comfortabel te noemen. De slaapplaatsen van zijn namelijk alleen te bereiken met een ladder of een verborgen trap.
Zware turbulentie komt niet vaak voor en duurt niet lang. Meestal een paar minuten. Piloten kunnen zware turbulentie zien aankomen op de weerradar.
Met dit model worden ook vaak rondvluchten gemaakt. In veel landen wordt de Cessna 182 ook voor militaire doeleinden gebruikt. Het vliegtuig kost slechts 433.500 euro en de bedrijfskosten per uur liggen tussen de 150 en 170 USD. Dit maakt het een van de goedkoopste vliegtuigen.
Het gemiddelde salaris voor de functie gezagvoerder in Nederland is € 171.758 per jaar, wat 10% hoger is dan het gemiddelde salaris van € 155.489 per jaar bij KLM voor deze functie.
Minimum en maximum salaris voor Piloten e.d. - van € 2.648 tot € 6.636 per maand - 2022. Het aanvangssalaris van een Piloten e.d. bedraag meestal tussen de € 2.648 en € 3.982 bruto per maand. Na een dienstverband van 5 jaar bedraagt het salaris tussen de € 3.144 en € 4.871 per maand bij een werkweek van 38 uur.