Deze hebben we aangebracht op de zijwanden, wielkasten en het plafond van onze bus. Eventueel kun je ook de vloer en het plafond voorzien van deze platen. Je hoeft echter niet al het metaal te bedekken: zo'n 50% is meer dan voldoende.
Ontdreuningsplaten worden gebruikt als ontdreuningsmateriaal om schokken, geluid en trillingen te absorberen in o.a. voertuigen, machines, luchtkanalen, bij stalen deuren, onder regendorpels en bij gevelbeplating. De meest bekende toepassing van het materiaal is in auto's.
In totaal hebben wij 30 vierkante meter Armaflex 19mm isolatie besteld en 20 vierkante meter Armaflex 6mm. Hoeveel camper isolatiemateriaal jij nodig hebt hangt uiteraard af van de lengte en hoogte van je camperbus, maar reken ruim want je zult niet alle vierkante meters op een rol optimaal kunnen gebruiken.
De meest gebruikelijke zijn de zelfklevende 19mm en de 6mm variant. Voor alle grote panelen op de muren en het dak hebben wij 19mm Armaflex XG gebruikt. Op alle plekken waar je wat meer flexibiliteit nodig hebt, zoals de spanten en moeilijke hoeken, is de Armaflex 6mm ACE variant een goede optie.
Een stacaravan of chalet isoleren gebeurt met sandwichpanelen van 4 cm dikte. De binnenkant is PUR en de buitenkant is van staal. Dit wordt aan de onderkant van de stacaravan geplaatst. Hierdoor kan de kou niet meer via de onderkant de stacaravan binnendringen.
Waarom je camper isoleren
Isoleer de dunne metalen wanden van je camper om de warmte buiten te houden. Dan duurt het in ieder geval langer tot het in de camper even heet is als buiten. Wel zo fijn als je in je camper aan het slapen bent.
ArmaFlex 525-lijm is speciaal ontwikkeld voor de installatie van de volgende generatie ArmaFlex isolatiematerialen. De lijm zorgt voor een gelijkmatige en betrouwbare verlijming van ArmaFlex-slangen en -platen.
isoleren met aerogel
Stilstaande lucht isoleert. Een isolatiemateriaal dat voor 95 tot 99,98 % uit lucht bestaat, kan je dus beschouwen als een superisolator. Die superisolator heet aerogel en wordt zelfs in de ruimtevaart gebruikt voor ruimtesondes.
Tijdens het gebruik van de camper is het vaak voldoende om de camper te ventileren. Dus laat regelmatig de deur openstaan of zet het raam op een kier om te luchten. Zeker wanneer je doucht en afwast in de camper, om zo vochtschade aan je camper te voorkomen.
Isolatiemateriaal houdt het geluid tegen, dus minder geluid van de ene naar de andere kant van het materiaal. Isolerende platen zijn te gebruiken op portieren, zijpanelen, de hemel, het kofferdeksel of de vloer. Het meest worden de portieren en de vloer geïsoleerd om het lawaai van buitenaf te reduceren.
Het materiaal blijft flexibel bij bedrijfstemperaturen tot max. 150 °C en HT/ Armaflex® is stof- en vezelvrij en gemakkelijk te installeren zonder speciaal gereedschap. Voor het product is geen extra ommanteling nodig, het verslechtert niet in zonlicht en is bestand tegen incidenteel contact met olie.
Armaflex is een veelzijdig isolatiemateriaal dat wordt toegepast in verwarming, sanitair, koeling en airconditioning. Dit elastomeerschuim op basis van synthetisch rubber dankt zijn isolerende eigenschappen aan de gesloten celstructuur.
Armaflex is gemaakt van elastomeerschuim en is vezelvrij. Daarnaast is het zelfdovend, niet brandgeleidend en bestand tegen zowel hoge als lage temperaturen. Vanwege de gesloten microcelstructuur van het product is Armaflex vochtbestendig en hygiënisch omdat vocht niet kan binnendringen en verdampen.
Een goede rule of thumb is dat je zonnepanelen minstens 1.5x de grootte van je accu moet zijn. Wij hebben zelf een 230ah accu bij 360 watt zonnepanelen. In vrijwel alle campers zijn er twee accu's aanwezig: een startaccu en een huishoudaccu. De startaccu is standaard aanwezig in elke auto of wagen.
Het platform waarop alle Malibu campers worden gebouwd, is de Fiat Ducato. Alle campers hebben een dubbele bodem met van buitenaf bereikbare bagagecompartimenten met daarin plaats voor de watertanks en de technische installaties.
Dikte vaak tussen de 20-22 mm en de 24 mm. Onder de vloer lopen houten draagbalken en ook is er een metalen draag constructie aanwezig.
Deze bodem reparatie doen we stapsgewijs als volgt: Aan de onderkant van de caravan of camper worden in de bodemplaat gaten geboord tot aan de bovenlaag. Dit gebeurt om de 10 cm in het gedeelte dat van boven zacht aanvoelt; Hierna worden er platen op maat gemaakt die precies in de caravan op de vloer passen.
Wat is de levensduur van een stacaravan? De constructie van een stacaravan heeft een geschatte levensduur van 15 tot 20 jaar. Na 10 jaar treedt er echter slijtage op van de meubels, vloeren en gordijnen, waardoor de stacaravan enigszins gedateerd en ouderwets wordt.
Een kurkvloer in je (sta)caravan of camper is de ideale vloerbekleding. Gemakkelijk op maat te snijden, waterdicht, eenvoudig in onderhoud en gaat lang mee.
De motor van een voertuig straalt geluid af naar de motorkap en het schutbord. Om dit te verminderen dienen de motorkap en het schutbord te worden geïsoleerd, dit wordt ontdreunen genoemd. Het vermindert de gong-klank in het plaatmateriaal door het toevoegen van massa.