De 4 onderzeeboten van de Walrusklasse zijn moderne conventionele, niet-nucleaire onderzeeboten. Ze onderscheiden zich door hun relatief beperkte afmetingen. Hierdoor kunnen ze ook vanuit 'ondiep' water inlichtingen verzamelen of (kust)verkenningen uitvoeren.
De huidige onderzeedienst zetelt op de Nieuwe Haven in Den Helder en telt ongeveer vierhonderd mensen personeel.
De zes Type 212A onderzeeboten (of in het Duits: Klasse 212A) vormen de Duitse onderzeebootvloot. De middelgrote onderzeeboten zijn conventioneel voortgestuwd en voorzien van Air Independent Propulsion (AIP).
De Walrusklasse is een serie van vier in Nederland gebouwde onderzeeboten. Ze vormt de gehele onderzeebootvloot van de Koninklijke Marine. Defensie wil de vier onderzeeboten tussen 2027 en 2031 gaan vervangen.
De Koninklijke Marine, of het Commando Zeestrijdkrachten (CZSK), beschikt over 29 marineschepen (excl. sleepboten, opleidingsvaartuigen, etc.). De grote schepen zijn fregatten, onderzeeboten, LPD's en natuurlijk het grootste schip van de Nederlandse marine: het Joint Support Ship (JSS) Zr.Ms. Karel Doorman.
De personele sterkte van de marine bedraagt 7.342 militairen, 2.589 burgers en 1.076 reservisten.
De Russische marine heeft 79 schepen van de omvang van een fregat en groter, waaronder een vliegkampschip, vijf kruisers, dertien jagers en 52 onderzeeërs.
Er zijn twee typen voortstuwing mogelijk voor onderzeeboten: diesel-electrisch en kernenergie. De Nederlandse onderzeeboten hebben een diesel-electrische voortstuwing, net zoals veel andere landen.
De vloot heeft 11 ballistische onderzeeërs, waarvan 4 in reserve. Verder 22 tactische onderzeeërs: 16 kernaangedreven kruisraketonderzeeërs en 6 aanvalsonderzeeërs.
De zes onderzeeboten van de Barracudaklasse zijn de nieuwste onderzeeboten van de Franse marine. De eerste, FS Suffren, is in 2020 in dienst gesteld. De Barracudaklasse bestaat uit nucleaire 'aanvalsonderzeeboten' (SSN).
Zo beschikte de Chinese marine in 1990 niet over moderne jagers, fregatten of onderzeeboten. In 2018 telde de Chinese vloot onder meer al ongeveer 25 moderne jagers, meer dan 40 moderne fregatten en iets minder dan 50 moderne onderzeeboten.
Alle ons omringende landen hebben hun legers uitgerust met onderzeeërs. België niet, en daar blijkt een steekhoudende verklaring voor. 'Onze marine dateert van net na de Tweede Wereldoorlog', legt Francois Winkelmans uit, woordvoerder van de Belgische marine.
De Typhoon-klasse onderzeeër is 's werelds grootste onderzeeër ooit gebouwd. Het is een door kernenergie aangedreven ballistische duikboot, ontworpen en gebouwd door de Sovjet-Unie die onder water raketten kunnen afvuren.
Duitsland is het land dat de meeste onderzeeboten bouwt, nagenoeg allemaal voor export. Brazilië, Zuid-Korea en India zijn sinds kort of worden binnenkort onderzeeboot-bouwers. Nederland heeft jarenlang uitstekende eigen onderzeeboten gebouwd, maar de laatste boot is bijna 20 jaar geleden in dienst gesteld.
Moderne onderzeeboten kunnen in ieder geval dieptes van enige honderden meters bereiken; van de Russische militaire onderzeeboot Komsomolets (circa 1989) is bekend dat het diepterecord op 1000 m lag.
Rusland. Met de hete adem van de Chinezen in de nek heeft Rusland nog altijd het op één na machtigste leger ter wereld. Het telt de meeste tanks, de meeste vliegtuigen na de VS, en de meeste duikboten na de VS en China.
Tot op heden zijn negen kernonderzeeboten gezonken, twee van de VS en zeven van de Sovjet-Unie/Rusland.
"Er is geld gereserveerd, en we zullen uiteindelijk kijken hoeveel boten we daarvoor kunnen kopen." Een onderzeeboot kost volgens deskundigen ongeveer 800 miljoen euro per stuk.
Noord-Korea
Onder de 967 marine-activa bevinden zich 10 fregatten, twee korvetten, 86 onderzeeërs, 438 patrouillevaartuigen en 25 mijnenoorlogsvaartuigen. Die schepen zijn grotendeels van Sovjet-, Chinese of Noord-Koreaanse afkomst en zijn in de meeste gevallen van lage kwaliteit en slecht onderhouden.
Karel Doorman vliegkampschip (1948)
Het vliegdekschip, of beter: vliegkampschip, Hr.Ms. Karel Doorman (R81) is één van de bekendste Nederlandse marineschepen. Oorspronkelijk was het gebouwd als HMS Venerable van de Britse Colossusklasse.
De Yamato, in het geheim gebouwd, moest hét verrassingswapen van Japan worden: het grootste slagschip ooit gebouwd. Twee keer groter dan Amerikaanse rivalen, met een bereik van 40 kilometer dankzij de grootste kanonnen ooit op een schip. Het schip werd echter nooit de strijd in gestuurd.
Stand: 25 augustus 2022. Nederland krijgt er in totaal 52.
De fregatten Van Speijk, Tromp en De Ruyter dragen de naam van een Nederlandse zeeheld. Het Joint logistic Support Ship heeft de naam Karel Doorman en zeeheld Johan de Witt ziet zijn naam terug op een amfibisch transportschip.
Nederland brengt voor de samenwerking zijn 16 laatste tanks in. Dit aantal bleef over na de verkoop van 100 exemplaren aan Finland, begin 2014. Duitsland moderniseert de 16 Nederlandse tanks en voegt ze toe aan het eigen tankbestand.