Zo beschikte de Chinese marine in 1990 niet over moderne jagers, fregatten of onderzeeboten. In 2018 telde de Chinese vloot onder meer al ongeveer 25 moderne jagers, meer dan 40 moderne fregatten en iets minder dan 50 moderne onderzeeboten.
Alleen de Verenigde Staten hebben meer vliegdekschepen in hun vloot. Dat land heeft er elf. Op de derde plek staat het Verenigd Koninkrijk met twee schepen. China had al twee vliegdekschepen.
De Chinese marine telt zo'n 255.000 manschappen, waaronder 10.000 mariniers en 26.000 van de marineluchtmacht. Qua tonnage is het na de Amerikaanse marine de grootste zeemacht ter wereld. Doch heeft ze – net als de lucht- en landmacht – nog een grote technologische en tactische achterstand op met name Japan en de VS.
1. Noord Korea: 967 Schepen. Noord Korea kan de strijd aangaan met een marine die 967 marine-eenheden sterk is, waaronder 10 fregatten, twee korvetten, 86 onderzeeërs, 438 patrouillevaartuigen en 25 mijnenoorlogsschepen.
In 2019, met 600 oorlogsschepen voor een tonnage van 1,5 miljoen ton De Chinese marine is de grootste van Azië en World marine tegen de 3 e rang in 2012 met bijna 225.000 leden en meer dan 400 schepen van de oorlog.
De vloot heeft 11 ballistische onderzeeërs, waarvan 4 in reserve. Verder 22 tactische onderzeeërs: 16 kernaangedreven kruisraketonderzeeërs en 6 aanvalsonderzeeërs.
De Russische marine heeft 79 schepen van de omvang van een fregat en groter, waaronder een vliegkampschip, vijf kruisers, dertien jagers en 52 onderzeeërs. Met uitzondering van een klein aantal aanvals- en kruisrakettenonderzeeërs werden vrijwel alle gevechtsschepen gebouwd tijdens de Koude Oorlog.
Noord-Korea
Onder de 967 marine-activa bevinden zich 10 fregatten, twee korvetten, 86 onderzeeërs, 438 patrouillevaartuigen en 25 mijnenoorlogsvaartuigen. Die schepen zijn grotendeels van Sovjet-, Chinese of Noord-Koreaanse afkomst en zijn in de meeste gevallen van lage kwaliteit en slecht onderhouden.
De Yamato, in het geheim gebouwd, moest hét verrassingswapen van Japan worden: het grootste slagschip ooit gebouwd. Twee keer groter dan Amerikaanse rivalen, met een bereik van 40 kilometer dankzij de grootste kanonnen ooit op een schip. Het schip werd echter nooit de strijd in gestuurd.
De zes Type 212A onderzeeboten (of in het Duits: Klasse 212A) vormen de Duitse onderzeebootvloot. De middelgrote onderzeeboten zijn conventioneel voortgestuwd en voorzien van Air Independent Propulsion (AIP).
De personele sterkte van de marine bedraagt 7.342 militairen, 2.589 burgers en 1.076 reservisten.
De US Navy heeft op dit moment ongeveer 329.000 personeelsleden in actieve dienst en nog eens 103.000 personeelsleden in het reservistenprogramma. Voor het uitvoeren van haar taken maakt het gebruik van 286 schepen in actieve dienst en meer dan 3700 vliegtuigen. Zegel van de Amerikaanse marine.
Karel Doorman vliegkampschip (1948)
Het vliegdekschip, of beter: vliegkampschip, Hr.Ms. Karel Doorman (R81) is één van de bekendste Nederlandse marineschepen. Oorspronkelijk was het gebouwd als HMS Venerable van de Britse Colossusklasse.
Amerikaans vliegdekschip in de Egeïsche Zee
Truman en zijn begeleidende schepen hebben de oostelijke Middellandse Zee verlaten en zijn de Egeïsche zee ingevaren. Het vliegkampschip was voor het laatst door de Amerikaanse marine zelf gerapporteerd in de noordelijke sector van deze zee.
Het hoofdkwartier van de vijfde vloot is gelegen op een marinebasis in Bahrein, de Naval Support Activity Bahrain.
De Charles de Gaulle, Frankrijks enige vliegdekschip, heeft 12 Rafales en 9 Super-Etendards aan boord. Daarmee verdubbelt Frankrijk zijn aanwezigheid in de regio. Tot nu toe waren er 9 Rafales in de Verenigde Arabische Emiraten gestationeerd en 6 Mirages in Jordanië.
De Koninklijke Marine, of het Commando Zeestrijdkrachten (CZSK), beschikt over 29 marineschepen (excl. sleepboten, opleidingsvaartuigen, etc.). De grote schepen zijn fregatten, onderzeeboten, LPD's en natuurlijk het grootste schip van de Nederlandse marine: het Joint Support Ship (JSS) Zr.Ms. Karel Doorman.
De Charles de Gaulle is een Frans vliegdekschip met nucleaire voortstuwing. Het is vernoemd naar de Franse president en generaal Charles de Gaulle. Het schip is in gebruik genomen in 2001 als vervanger van de vliegdekschepen Foch en Clemenceau en is het enige vliegdekschip van Frankrijk.
Maar het land heeft tot nu toe geen volwaardig vliegdekschip, het krachtigste wapensysteem waarover een marine kan beschikken. Op de vier vliegdekschepen die het land wel heeft, staan geen gevechtsvliegtuigen maar alleen helikopters. Daarmee is de aanschaf van de F-35's opmerkelijk, ook al zijn het er nog maar vier.
In totaal zijn er nu, inclusief China, tien landen die over één of meer actieve vliegdekschepen beschikken. Italië en Spanje hebben er twee, Frankrijk, Groot-Brittannië, Rusland, Brazilië, India en Thailand hebben één exemplaar. Verschillende landen werken aan de bouw van vervangende of extra vliegdekschepen.
Ook zijn de Nederlandse onderzeeboten een belangrijke nichecapaciteit voor de NAVO en de EU. Het heeft meerwaarde omdat het zeldzaam is. Bij de Nederlandse onderzeeboten is dat vanwege hun specifieke eigenschappen, zoals het kunnen opereren in relatief ondiep water.
De Typhoon-klasse is een type kernaangedreven onderzeeër ingezet door de Sovjet Marine in de jaren 1980. Met een verplaatsing van 26.000 ton zijn de Typhoons de grootste onderzeeërs ooit gebouwd.
Langs Oekraïense kant sneuvelden maar 160 tanks, waardoor het land netto nu 78 stuks meer heeft dan voor de oorlog. De westerse militaire steun is dan nog niet eens meegeteld, maar later meer hierover. Daarnaast verloor Rusland nog bijna 1.300 pantservoertuigen en honderden artilleriestukken en raketsystemen.
Duitsland is het land dat de meeste onderzeeboten bouwt, nagenoeg allemaal voor export. Brazilië, Zuid-Korea en India zijn sinds kort of worden binnenkort onderzeeboot-bouwers. Nederland heeft jarenlang uitstekende eigen onderzeeboten gebouwd, maar de laatste boot is bijna 20 jaar geleden in dienst gesteld.