Juiste niveau motorolie Mocht dit niet gebeuren draaien de tandwielen tegen elkaar, waardoor de motor direct stuk zal draaien.. Wanneer het rode olie lampje gaat branden raden wij u daarom aan direct olie bij te vullen. Het is ook verstandig om een 1-liter flesje Mobil 1 olie in uw auto bij u te hebben.
Belangrijk om rekening mee te houden is de kleur van het dashboardlampje. Wanneer het lampje brandt maar niet rood is en het oliepeil is gewoon in orde, dan kun je prima zelf naar de garage rijden. Absolute haast is niet nodig. Is het lampje rood, dan moet je de motor niet meer starten omdat het probleem kritiek is.
Lees het niveau van de motorolie af op de peilstok. Er staan twee streepjes op de stok: een minimum en een maximum. Tussen de twee streepjes zit 1 liter verschil, dit geldt voor alle auto's.Zit het oliepeil tussen de twee streepjes, dan is de motorolie bijvullen niet nodig.
Het hangt af van factoren als hoeveel je rijdt en welke afstanden je rijdt. Als algemene vuistregel kun je het volgende gebruiken: Auto ouder dan 20 jaar: verversing van de olie tussen 4000 en 6000 kilometer.Auto jonger dan 20 jaar: verversing olie tussen 7500 en 100000 kilometer.
Motorolie. Als dit lampje brandt is uw oliepeil mogelijk te hoog of te laag. U kunt de auto het beste stoppen en direct uw oliepeil controleren. Vul als nodig motorolie bij of tap af.
Doorrijden. Bij deze waarschuwingslampjes kunt u nog doorrijden, maar is het vaak wel belangrijk snel een garage te bezoeken. Brandt dit lampje oranje dan is het oliepeil te laag. U kunt uw reis vervolgen, maar vul zo spoedig mogelijk de olie bij.
Juiste niveau motorolie
Mocht dit niet gebeuren draaien de tandwielen tegen elkaar, waardoor de motor direct stuk zal draaien.. Wanneer het rode olie lampje gaat branden raden wij u daarom aan direct olie bij te vullen. Het is ook verstandig om een 1-liter flesje Mobil 1 olie in uw auto bij u te hebben.
De motor moet koel zijn. Wacht bij een warme motor ten minste 20 minuten om de olie de gelegenheid te geven terug naar de carterpan te stromen.
Wanneer het systeem heeft berekend dat de gebruiksduur van de motorolie is verstreken, verschijnt de melding 'Motorolie spoedig verversen' in het dashboard. Laat de motorolie en het oliefilter binnen een week of 500 km. (wat het eerst voorkomt) vervangen tijdens een onderhoudsbeurt (waarbij de olie wordt ververst).
Hierdoor kan het voorkomen dat u teveel olie bijvult, wat weer voor de nodige problemen kan zorgen. Wij adviseren om de motor na gebruik in ieder geval een kwartier met rust te laten.
Stop direct met rijden, want het doorrijden kan immers zorgen voor grote problemen. Vul als het kan direct olie bij totdat het olie weer op peil is. Twijfel je over de ernst van de situatie? Raadpleeg dan een garagist.
De prijs per liter varieert tussen de 5 en 70 euro*. Vaak is het goedkoper als u de olie vooraf zelf aanschaft. Laat u ook het oliefilter vervangen, dan wordt de gehele olieverversing iets duurder.
Als het olielampje brandt of knippert tijdens het rijden, is het belangrijk om uw auto snel aan de kant te zetten. Wacht 5 minuten na het uitzetten van de motor en controleer daarna het oliepeil. Een brandend olielampje geeft vaak aan dat er iets mis is met het oliepeil of de oliedruk.
De meeste stormlantaarns werken het beste op paraffine-olie of petroleum. Deze stoffen geven een relatief schone verbranding. Met een liter hiervan kun je je petroleumlamp ongeveer 70 uur laten branden.
Het knipperen van het oliedruklampje geeft bij uw auto aan dat de motorolie vervangen dient te worden. Uiteraard dient de garage de onderhoudsindicator hierna wel te resetten.
Accu. Het Accu lampje zal altijd even branden als de auto gestart wordt, Daarna moet het lampje uitgaan. Gaat het lampje niet uit kan dit betekenen dat er een storing kan zijn aan de dynamo, distributieriem of de stroomkabels van de auto.
Een olieverversing kost tussen 45 euro en 80 euro.
De meest voorkomende oorzaak van een te hoge olieconsumptie is een lekkage. Ergens in het motorsysteem ontsnapt de olie. Daar kunnen veel oorzaken voor zijn. Een versleten koppakking, lekkende klepgeleiders (seals), versleten zuigerveren, maar ook gebruik van verkeerde olie of een te hoge oliedruk kan de oorzaak zijn.
Oliepeil controleren bij een koude motor
Controleer het oliepeil met de peilstok. De olie moet tussen het MIN- en MAXstreepje staan. Er zit ongeveer een liter verschil tussen deze twee streepjes.
De risico's van een teveel aan olie in je motor.
Een overvolle motor kan toch wel flinke problemen veroorzaken: Druk opbouw: Net zoals een ballon die kan knappen als hij te veel wordt opgeblazen, kan een motor met te veel olie lekkages of zelfs schade veroorzaken.
Een tikkend geluid van hydraulisch aangestuurde kleppen wordt veelal veroorzaakt door vervuiling of te weinig motorolie. De hydraulische kleppen worden namelijk door de oliedruk aangestuurd. Wanneer hydraulische kleppen beginnen te tikken wordt geadviseerd om allereerst het oliepeil te controleren.
Te veel aan olie kan lekkages opleveren en in het ergste geval zelfs het draaiend gedeelte van de motor zwaar beschadigen. Dan moet er wel sprake zijn van ruim boven maximum. Zoals in uw geval zal 'n kwart liter te veel géén consequenties hebben, hoewel u wel degelijk uw dealer hierover moet aanspreken.
Leest u dus op de peilstok een iets lagere waarde dan het minimum af, dan is het bijvullen van precies 1 liter olie altijd voldoende. Logischerwijs zal de nieuwe hoeveelheid dan op iets minder van het maximum uitkomen, wat een perfecte hoeveelheid is voor de motor.
Bij uw auto brandt het waarschuwingslampje van het uitlaatgascontrolesysteem en u vraagt zich af wat de oorzaak hiervan kan zijn. Een motorlampje dat is gaan branden betekent dat het motormanagement een afwijking gezien heeft waardoor de samenstelling van de uitlaatgassen in het geding is.
De motorolie spuit eruit en alles begint hevig te roken, met name omdat de olie op het uitlaatspruitstuk komt. Al na 1 minuut en 9 seconden tegen de toerenbegrenzer vliegt een zuiger door de motor naar buiten. Conclusie: een motor zonder olie heeft geen lang leven.