De meeste personenauto's nemen 11 tot 15 liter versnellingsbakolie op, maar het model van het voertuig bepaalt het type en hoeveel. Hoewel veel voertuigen worden geleverd met een peilstok om de versnellingsbakolie te controleren, zijn er andere modellen die dat niet doen.
Wanneer u de olie heeft afgetapt en de schroef weer stevig heeft dichtgedraaid, vindt het vullen met de nieuwe olie plaats. Hiervoor bevindt zich meestal aan de zijkant van de versnellingsbak een speciale schroef voor het bijvullen. Hierna kunt u uw auto relatief snel weer in gebruik nemen.
Wanneer moet u de versnellingsbakolie vervangen? Het is aan te raden om olie in bij een handgeschakelde versnellingsbak om de 80.000 tot 100.000 km of na 5 jaar te verversen, welke van de twee er ook eerst komt. In halfautomatische versnellingsbakken wordt de vloeistof om de 60.000 km vervangen.
Afhankelijk van de auto, de fabrikant en de specificaties, varieert de prijs van producten in de categorie Transmissie olie en versnellingsbakolie van € 9 tot € 30.
Meestal zit er een hendel onder je stuur om de motorkap open te maken, meestal aan de linkerkant. Pak de gebruiksaanwijzing erbij als je de hendel niet kunt vinden. Zoek het pijpje waar de automatische versnellingsbakolie in zit. Bij de meeste nieuwere auto's staat duidelijk aangegeven om welk reservoir het gaat.
De meeste personenauto's nemen 11 tot 15 liter versnellingsbakolie op, maar het model van het voertuig bepaalt het type en hoeveel. Hoewel veel voertuigen worden geleverd met een peilstok om de versnellingsbakolie te controleren, zijn er andere modellen die dat niet doen.
Experts adviseren de transmissie-olie van een handgeschakelde auto om de 60.000-100.000 kilometer te verversen. Bij een auto met automatische transmissie kan dit per model sterk variëren.
Zo gaat een versnellingsbak kapot
De volgende defecten zullen ervoor zorgen dat een versnellingsbak kapot gaat en niet meer goed te gebruiken is: Versleten tandwielen (kapotte of afgesleten tanden) Versleten afstandsringen. Kapotte lagers.
Doorrijden met een kapotte versnellingsbak kan namelijk veel schade aanrichten aan uw auto en reparatie moeilijker en duurder maken. Een kapotte versnellingsbak herkent u aan het geratel of gerammel bij het schakelen, accelereren of loslaten van het gas.
Wat kost het spoelen? Het spoelen van een automaat kan vanaf een €299,- incl btw. Afhankelijk van de hoeveelheid en type olie en benodigde tijd voor aansluiten van de connectoren. Mocht er een filter in het systeem zitten die ook vervangen dient te worden kunnen de kosten hoger uitvallen.
Transmissieolie en motorolie zijn niet hetzelfde en ze zijn ook niet uitwisselbaar. Transmissieolie is speciaal ontwikkeld voor gebruik op tandwielen. Motorolie daarentegen, zoals de naam het laat vermoeden, is alleen bedoeld voor motoren.
De vloeistof is meestal rood of groen van kleur en is op basis van synthetische of minerale olie waaraan een groot aantal additieven worden toegevoegd om de vloeistof geschikt te maken voor specifieke eisen van de transmissie, zoals klepbediening, koppelomvormer, smering en remband wrijving.
Wacht nooit met oliepeilen tot het lampje gaat branden; dan kan het al te laat zijn. Controleer het oliepeil zeker eens per maand, tegelijk met bijvoorbeeld het peil van de koelvloeistof.
Toch is een versnellingsbak revisie een goedkoper alternatief dan een volledige vervanging met een nieuwe versnellingsbak. De prijs ligt meestal maximaal rond de €1.200 inclusief de demontage kosten, het arbeidsloon van de monteur, onderdelen, overige kosten en BTW.
Schakelen maakt geluid
Niet elk geluid komt uit de versnellingsbak en heeft te maken met kapotte onderdelen van de versnellingsbak. Slijtage van lagers kan ook veel geluid veroorzaken. Als een wiellager versleten is dan maakt deze geluid. Denk aan een zingend, brommend, loeiend of fluitend geluid.
Kosten versnellingsbak auto vervangen
Een geheel nieuwe versnellingsbak is namelijk prijzig. Reken op zo'n 2.500 euro.
Wanneer de auto niet meer schakelt, kan dit verschillende redenen hebben. In de meeste gevallen gaat het om een kapotte koppeling. Om te kunnen schakelen, moeten alle tandwielen in een vrije positie zijn waarbij zij geen contact hebben met andere tandwielen.
De onderstaande defecten leiden tot een kapotte versnellingsbak: Kapotte lagers. Versleten afstandsringen. Kapotte schakelvork.
Je kunt doorrijden met een versleten koppeling, maar verstandig is het niet. Ten eerste omdat een versleten koppeling zorgt voor schade aan het vliegwiel en een nieuw vliegwiel kost honderden euro's. Ook verbruikt de auto veel meer brandstof per kilometer omdat de kracht niet volledig overgebracht wordt naar de wielen.
Als u ontkoppelt, belast u de drukgroep, de lagers van de drukgroep, de drukvingers van de koppeling. Wanneer deze slijtage vertonen kan uw auto een ander geluid geven – bijvoorbeeld een gierend geluid – bij het ontkoppelen.
In een automatische versnellingsbak moet ook heel andere transmissieolie dan in een handgeschakelde bak. Bij achterwiel aangedreven auto's bevindt de versnellingsbak zich onder de auto achter het motorblok. Bij een handgeschakelde auto ziet u de aftapplug over het algemeen duidelijk onderaan de versnellingsbak zitten.
Versnellingsbakolie houdt de draaiende delen in de versnellingsbak koel en smeert deze ook meteen. Wij hebben verschillende verpakkingen versnellingsbakolie, zowel in grootverpakking als in kleinverpakking. Site4Cars biedt deze olie aan van de merken Eurol, Castrol en Kroon Oil.
De inhoud is 1.8 liter.