De man/vrouw verhouding die onze website bezoekt is 80% om 20%, maar de daadwerkelijke verhouding tussen man en vrouw dat een motorrijbewijs bezit is 54% man en 46% vrouw. Hieruit blijkt dus dat mannen over het algemeen online meer motor gerelateerde producten kopen dan vrouwen dat doen.
In Nederland weten we wel iets meer. Daar is 1 op de 5 nieuwe motorrijders een vrouw. Tussen 2014 en 2018 steeg daar het aantal vrouwen die een motorrijbewijs wisten te behalen, van 4.060 tot 5.799. In Zwitserland vertegenwoordigen vrouwen zo'n 15 procent van de motorrijders.
Circa 1,4 miljoen Nederlanders heeft een motorrijbewijs (2016; bron: RDW), maar minder dan de helft daarvan bezit een motor: er zijn 656.000 geregistreerde motoren. Deze motorbezitters rijden gemiddeld 1.200 tot 3.400 km per jaar (uitgaande van resp. 0,8 of 2,2 miljard reizigerskilometer [i] / 656.000 motoren).
Wist je dat een motorrijder dertig keer meer kans heeft in het verkeer te overlijden dan een automobilist? Dat is geconstateerd vanaf het jaar 2010 tot 2014. Het rijden op een motorfiets is wat dat betreft dus gevaarlijker dan het rijden in een auto.
Dat de meeste Nederlanders vooral recreatief motorrijden, blijkt eveneens uit de cijfers per provincie. Landelijke provincies tellen verhoudingsgewijs meer inwoners met een motorrijbewijs. Drenthe, niet verrassend gezien de TT, staat aan kop. Daar bezit 10,5 procent van de bevolking een motorrijbewijs.
Motormaatje is de leukste motorclub op internet. Een club voor motorrijders die graag samen met andere motorrijders willen toeren. Met lekker weer en leuke mensen de mooiste plekken ontdekken. Opgericht in 2009 en groot geworden door het succes van de eenvoud en de geweldige sfeer.
Minder verkeersdoden in auto en op fiets
Onder de verkeersdoden in de auto waren 137 bestuurders en 38 passagiers. Daarnaast overleden 52 motorrijders, 49 bromfietsers, 43 voetgangers en 32 bestuurders van een scootmobiel. Vergeleken met 2020 kwamen er 22 minder fietsers om het leven door een verkeersongeval.
Iedereen kan motor leren rijden. Iedereen heeft in principe de mogelijkheid om motor te leren rijden, motorrijden is niet heel moeilijk. De ene persoon heeft het sneller onder de knie dan een ander. Het scheelt natuurlijk al een stuk als je ervaring hebt met het rijden op een schakelbrommer of scooter.
Het is zo dat kruisend verkeer het hoogste risico vormt voor bestuurders op de motor. Een botsing bij een knooppunt ontstaat daarom veelal omdat de motorrijder niet kan uitwijken of stoppen. Opvallend genoeg gebeuren de meeste botsingen op T-knooppunten, maar er zijn ook voldoende ongevallen op andere kruispunten.
In 2020 kwamen in Nederland helaas 44 motorrijders om door een verkeersongeval. Onze gedachten zijn bij de nabestaanden van deze slachtoffers. Er is sprake van een daling ten opzichte van 2019, toen er 52 dodelijke slachtoffers waren te betreuren.
36 miljoen tweewielers wereldwijd. Dit gigantische aantal nieuwverkopen staat er onder de streep van de tien grootste fabrikanten ter wereld over de periode januari tot november 2021. Onder die tien fabrikanten zijn er slechts drie die we hier goed kennen: Honda, Yamaha en Suzuki.
In Nederland is één op de vijf nieuwe motorrijders een vrouw. Tussen 2014 en 2018 steeg bij onze noorderburen het aantal vrouwen die hun rijbewijs haalden, met ruim 40% (van 4.060 naar 5.799). In Zwitserland is het percentage vrouwen op de motor 15%. En dat aandeel is groeiend.
Een geschikte motorfiets voor vrouwen is wat dat betreft een motor waarbij je een goede controle hebt over de koppelingshendel. Vrouwenhanden zijn doorgaans minder groot dan die van een man. Als de koppelingshendel te ver uitsteekt en je hebt kleine handen, is het lastig om deze in te knijpen.
Vele kilometers kun je aan één stuk rijden, zonder bestemming of doel. Waar je achter het stuur naar verloop van tijd moe wordt, wil je op de motor gewoon door blijven rijden. Het is vaak heel ontspannen en je voelt de elementen van de natuurlijk. Het maakt motorrijden tot een uitstekende hobby die goed voor je is.
Nieuwprijs beginners motor voor de 3 soorten motorrijbewijzen: A1 motorfiets ca. € 5.000 – € 6.000.
Je voelt de wind tegen je lichaam, je ervaart de snelheid op een unieke manier, je kunt genieten van de omgeving en er zijn ervaringen die je simpelweg niet met een ander voertuig kunt hebben. Neem het snel en soepel nemen van een scherpe bocht. Dit zijn ervaringen die je alleen op de motor kunt hebben.
Dit is binnen alle leeftijdsgroepen zichtbaar. Van alle verkeersdoden in ons land is 74% een man. Vooral onder de groep veertig- tot vijftigjarigen hebben mannen een veel grotere kans op een auto-ongeluk met een dodelijke afloop. Maar liefst 90% van alle verkeersdoden tussen 40 en 50 jaar is een man.
Hoe lang een motor mee gaat is afhankelijk van het onderhoud en hoe er mee gereden is. Een redelijke verwachting van een benzine motor is 250.000 km. Hoe lang deze motor nog mee kan is afhankelijk van de huidige staat van de motor.
Motorrijders zijn kwetsbaar in het verkeer. Het risico, per afgelegde kilometer, om bij een verkeersongeval te overlijden, is 25 maal zo groot voor motorrijders als voor inzittenden van personenauto's; het risico om in het ziekenhuis te belanden 20 maal.