Het aantal verkeersdoden dat jaarlijks onder motorrijders te betreuren valt, is al enige jaren stabiel: zo rond de vijftig personen. In 2021 kwamen 52 motorrijders bij een verkeersongeval om het leven, in 2022 waren dit er minder: 46.
Verkeersdoden naar vervoerswijze
Onder de verkeersdoden in de auto waren 134 bestuurders en 60 passagiers. Daarnaast overleden 71 voetgangers, 32 bromfietsers, 46 motorrijders en 53 bestuurders van een scootmobiel. Sinds 2021 ligt het aantal fietsers dat om het leven komt hoger dan het aantal automobilisten.
Jaarlijks worden er 78.000 personen medisch behandeld aan de gevolgen van een fietsongeval, 66.000 personen worden behandeld op de spoedeisende hulp, 8.100 personen worden jaarlijks opgenomen in het ziekenhuis en 190 personen overlijden jaarlijks na een ongeval tijdens het fietsen.
De 745 verkeersdoden in 2022 was het hoogste aantal slachtoffers in veertien jaar tijd. In 2020 en 2021 waren er in Nederland mobiliteitsbeperkende maatregelen vanwege corona. Hierdoor was het aantal verkeersdoden in deze jaren waarschijnlijk lager dan zonder deze maatregelen het geval was geweest.
Verkeersongeval met motor. Wist u dat elk jaar zo rond de 60 mensen overlijden als gevolg van een ongeluk met een motor en dat het aantal doden dat valt 28 keer zo hoog ligt als het aantal doden door middel van een auto-ongeluk. Dit is uitgerekend op basis van het aantal reiskilometers.
"Motorrijden is niet gevaarlijk, maar je kunt wel gevaarlijk motorrijden." De vijf motorrijders kwamen om bij verschillende ongelukken in het land. Heel vorig jaar kwamen in totaal 52 mensen bij motorongelukken om het leven. Dat zijn er een stuk meer dan de 44 in 2020, blijkt uit cijfers van het CBS.
Verschil in veiligheid tussen auto en motorfiets
Op de motorfiets loop je 25 keer meer risico dan in de auto.
Oppassen geblazen. Bestuurders van een Seat, BMW of Audi veroorzaakten de afgelopen twee jaar de meeste aanrijdingen. Dat blijkt uit onderzoek van Univé. Limburgers zijn volgens de verzekeringsmaatschappij de grootste brokkenmakers.
Wat opvalt is het hoge aantal dodelijke ongevallen waarbij tweewielers betrokken waren. Zes van de elf (nu bekende) dodelijke slachtoffers in 2024 zaten op de fiets, scooter of bestuurden een motor. Het jaar ervoor was juist geen enkel dodelijk slachtoffer een fietser, scooter- of motorrijder.
In 2023 kwamen 270 fietsers om het leven in het verkeer, 20 minder dan het jaar ervoor. In beide jaren reed minimaal 40 procent van hen op een e-bike. Van 2019 tot en met 2023 overleden 1199 fietsers door een verkeersongeval, 42 procent van hen kwam om door een aanrijding met een personen- of bestelauto.
Maar liefst 79% van de renners doet pogingen om gewicht te verliezen. We doen dit vooral door (logisch) minder te eten, suikerrijke voeding te laten staan of langer te trainen. Tot zo ver niets geks. Maar ook een ruime 10% van de renners gebruikt allerhande supplementen om af te vallen.
Van 2010 tot 2021 varieerde het aantal dodelijke slachtoffers onder fietsers van 623 tot een hoogtepunt van 966 met een jaarlijks gemiddelde van 800 (NCSA, 2022; Stewart, 2023). De afgelopen 5 jaar (2017 tot 2021) was het jaarlijkse gemiddelde 883 mensen op de fiets die omkwamen bij door de politie gerapporteerde verkeersongevallen (NCSA, 2022; Stewart, 2023).
Man of vrouw. Zowel mannen als vrouwen zijn betrokken bij ongelukken. Maar volgens sociale wetenschappers en verkeer-experts worden de ergste ongelukken in het verkeer veroorzaakt door, jawel, de man!
Uitgedrukt in het aantal verkeersdoden per afgelegde kilometer, is het risico om als fietser in het verkeer te overlijden ruim acht keer zo hoog als het risico voor auto-inzittenden, maar ruim drie keer zo laag als het risico van een brom-/snorfietser en een motorrijder.
Kruispunten en splitsingen
Zelfs 83% van de ongevallen heeft hier mee te maken! Kruispunten en splitsingen vormen de grootste risico´s voor motorrijders, hier gebeuren de meeste ongelukken (36%). In 75% van de gevallen gebeuren ongelukken met verkeer van rechts, en 25% van de gevallen van links.
Soms vindt een bestuurder een gebaar onbeschoft, terwijl het eigenlijk een groet is of een dankgebaar. Motorrijders groeten elkaar vaak door hun linkerhand even op te steken.Soms maken ze er ook een V-teken bij. Er bestaan nog andere gebaren die veel automobilisten niet kennen.
Het aantal verkeersdoden dat jaarlijks onder motorrijders te betreuren valt, is al enige jaren stabiel: zo rond de vijftig personen. In 2021 kwamen 52 motorrijders bij een verkeersongeval om het leven, in 2022 waren dit er minder: 46.
De Europese klimaatministers hebben afgesproken dat vanaf 2035 nieuwe auto's met een verbrandingsmotor niet meer mogen worden verkocht in Europa. Alle nieuwe auto's moeten vanaf dan elektrisch zijn.
Auto's rijden bijna tien keer zoveel, maar er zijn niet tien keer zoveel ongelukken. Het zijn zelfs relatief veel ongelukken als je kijkt naar het aantal kilometers. Volgens een artikel van EenVandaag uit 2018 hebben motorrijders zelfs 57 keer meer kans op een zwaar ongeval dan automobilisten.
Ja, het is Tesla . iSeeCars schat het Tesla-sterftecijfer op 5,6 ongevallen per miljard afgelegde voertuigkilometers. Hierbij wordt geen rekening gehouden met informatie over niet-dodelijke crashes; het omvat alleen FARS-gegevens waarin ten minste één inzittende bij de crash om het leven is gekomen.
Menselijk gedrag blijft nog altijd de belangrijkste oorzaak van zware en dodelijke verkeersongevallen. En niet de weginfrastructuur of de veiligheid van het voertuig, zoals soms wordt gedacht.
Onderzoek van het Verbond van Verzekeraars wijst uit dat groene, oranje en gele auto's het minst betrokken zijn bij aanrijdingen. Auto's met een bruine tint zijn op jaarbasis juist het vaakst betrokken bij een aanrijding.
Motorrijden is niet alleen leuk, maar het kan ook bijdragen aan een betere fysieke gezondheid. Het rijden op een motorfiets vereist een goede lichaamshouding en het gebruik van verschillende spiergroepen. Dit kan helpen bij het versterken van je kern- en beenspieren.
CBS: 46 motorrijders verongelukt in 2023. In 2023 kwamen 46 motorrijders om het leven in het Nederlandse verkeer, één minder dan het jaar ervoor. Ook 194 inzittenden van een personenauto hadden vorig jaar een fataal ongeluk, 27 minder dan in 2022.
Een moderne motor is door het veel lagere gewicht ook veel zuiniger dan een auto. Gemiddeld 25 kilometer met een liter benzine is prima haalbaar met veel motoren. Met de motor hoef je – ook in de stad - geen parkeerkosten te betalen en zijn de kosten voor wegenbelasting en de verzekeringspremie een stuk lager.