De mannen van de pitstop
Hoeveel mensen werken er eigenlijk mee tijdens een pitstop? Ze hebben allemaal hun eigen taken en het zijn er waarschijnlijk meer dan je op het eerste gezicht zou denken! Rechter achterwiel; 3 Man, waarvan de achterste het wiel weg haalt dat de middelste man heft losgeschroefd.
Een Formule 1-monteur moet het doen met een salaris tussen de 35.000 en 70.000 euro per jaar.
Staan door deze vertragingen de huidige pitstoprecords voor altijd vast? Vermoedelijk wel. Zoals gezegd: het huidige record staat op 1.82 seconden. Omdat de marges zo klein zijn, zullen de ingebouwde vertragingen er vast en zeker voor zorgen dat tijden onder de twee seconden niet langer reëel zijn.
Een gemiddelde pitstop kost 3.65 seconden, maar als het team minder dan die 3.65 seconden erover doet, kan het winst maken op de concurrent. Dit is van alle 314 pitstops in het 2020-seizoen.
Belang van een goede pitstop
Per raceweekend zijn er bij elkaar opgeteld dus ongeveer 200 man druk met het verwisselen van de banden: een handeling die slechts tussen de twee en drie seconden duurt.
De recordhouder wat betreft topsnelheid in F1 is Valtteri Bottas, hij heeft twee records op zijn naam staan: de hoogste topsnelheid ooit gemeten in een race (372,5 kilometer per uur, Mexico 2016) en de hoogste snelheid aller tijden in een F1 (trainings-) sessie: 378 kilometer per uur.
De paddock is de plaats waar de teams hun vrachtwagens met de auto's en de inboedel van de garage parkeren. Ook staan hier de motorhomes van de teams, dit zijn vrachtwagens die uitgeklapt worden tot complete restaurants en kantoren voor de teams en hun vipgasten.
De coureurs zijn verplicht om op twee verschillende sets banden te rijden in een race, dus één stop is verplicht. De winnaar van de race is degene die als eerste over de finish komt na alle ronden.
Ten eerste hangt het af van wat je wilt doen. Van monteurs tot eventmanagers en vrachtwagenchauffeurs, een F1-team heeft tot 1200 mensen in dienst! Het grootste deel daarvan is technieker.
Dit betekent dus dat de bandenwisselaars van Mercedes en Red Bull aanzienlijk meer zullen verdienen dan de bandenwisselaars van bijvoorbeeld een team als Alpine of McLaren. Monteurs daarentegen verdienen € 35,000 tot € 70,000 euro per jaar. Teruggerekend is dat tussen de drie en zes duizend euro per maand.
Dat Verstappen goed verdient moge duidelijk zijn. Maar naast zijn verdiensten bij Red Bull heeft de F1-coureur ook een aantal sponsorcontracten en samenwerkingen De volgende merken leveren, volgens zakenblad Forbes, nog eens 5 miljoen euro op: Jumbo.
Een pit staat voor leven, kracht, energie, karakter en de toekomst. Als PIT kinderopvang & onderwijs werken we iedere dag vol energie aan de toekomst van onze kinderen. Wij willen hen op weg helpen hun toekomstdroom waar te maken. Daarvoor zijn we altijd bezig om hen de beste ontwikkelingskansen te bieden.
Volgorde van F1 teams in de pitstraat
Die volgorde staat voor een heel jaar vast en is bepaald op basis van de uitslag van het wereldkampioenschap. Het team dat het constructeurskampioenschap gewonnen heeft, heeft het seizoen erna altijd de voorste plekken in de pitstraat.
Tot en met 2009 konden de rijders nog brandstof bijtanken tijdens een pitstop, maar dat werd vanwege veiligheidsredenen afgeschaft.
Elke coureur is verplicht om minimaal één pitstop te maken, aangezien er per race op minimaal twee sets banden geracet moet worden.
Paddock Club Zandvoort (Race: 04/09/2022)
€ 1.155,00 p.p.
Met deze passe-partout heb jij tijdens de Grand Prix van Italië het hele weekend toegang tot circuit Monza. Zo maak je niet alleen de race, maar ook de trainingen en kwalificatie van dichtbij mee.
Inmiddels heeft het merk bekendgemaakt hoeveel pk er onder de kap zit: 330 pk. Daarmee is de nieuwe dienstauto van onder andere Max Verstappen de krachtigste Civic ooit. Wie de Formule 1 volgt, weet dat de auto's van Red Bull en AlphaTauri nog altijd voorzien zijn van Honda-krachtbronnen.
Porsche 918 Spyder – 0-100 in 2,5 seconden
De 918 zou dan de snelst accelererende productieauto ooit zijn, naast de Tesla Model S Plaid. De 4,6-liter V8 produceert in samenwerking met twee elektromotoren een gecombineerde 887 pk.
De Tesla Model S P100D is namelijk de snelste productieauto van het moment. Model S P100D heeft er maar 2,28 seconden voor nodig om van de 0 naar de 60 mph te komen. Dit is overigens niet alleen de snelste, maar ook nog eens de groenste auto uit deze lijst.
Het record voor de snelste pitstop ooit staat met 1,82 seconden op naam van Red Bull Racing. De langste pitstop aller tijden is sinds de Grand Prix van Monaco in handen van Mercedes. Het kampioensteam had meer dan 43 uur nodig om het rechtervoorwiel van de wagen van Valtteri Bottas te krijgen.
Tijdens de pitstop komt de coureur de pitstraat in en stopt hij of zij voor zijn of haar pitbox, waar de monteurs al klaar staan met de verse banden en, in het geval schade, een nieuwe voorvleugel.
De Formule 1 wil sprintraces gebruiken om meer spanning te creëren in een raceweekend. Met het nieuwe format krijgen fans op elke dag van het raceweekend een hoogtepunt: op vrijdag de kwalificatie en op zaterdag en zondag in de vorm van een race.