Hoogte reservefonds bepaald door 0,5% van herbouwwaarde Dan moet een vve jaarlijks minstens 0,5% van de herbouwwaarde van het gebouw reserveren of op een alternatieve wijze reserveren voor groot onderhoud. De herbouwwaarde van een gebouw staat op het polisblad van de brand- en opstalverzekering.
Volgens deze wet is een minimale jaarlijkse reservering voor het reservefonds verplicht. Dit moet op basis van een meerjarenonderhoudsplan (MJOP) of op basis van 0,5 % van de herbouwwaarde van het gebouw. Sinds 1 januari 2021 moet de VvE het reservefonds op orde hebben.
Een actieve VvE
Staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Heeft een gezamenlijke opstalverzekering. Voert onderhoud uit volgens een (duurzaam) meerjarenonderhoudsplan (MJOP) Spaart voor groot onderhoud in de toekomst (reservefonds)
Het nieuwe jaar – waarvoor we u en uw VvE natuurlijk alle goeds toewensen! – brengt nieuwe regelingen met zich mee. Plus de verplichting om een goed gevuld reservefonds aan te houden; liefst op basis van een gedegen meerjarenonderhoudsplan.
Elk jaar moet de VvE verplicht een bedrag reserveren voor het groot onderhoud van het gebouw. Dit geld komt op het reservefonds van de VvE te staan. Hoeveel dit bedrag moet zijn is vastgelegd in de wet.
De eigenaren kunnen besluiten om geen geld in een reservefonds te storten, maar moeten wel geld voor groot onderhoud reserveren. Dit kan alleen in 1 van deze situaties: minimaal 80% van de eigenaren gaat hiermee akkoord in een vve-besluit.
Een VvE kan minimaal € 2.500 en maximaal € 25.000 per woning lenen. Afhankelijk van de wensen en de gemeente waarin de VvE zich bevindt, kan een VvE de lening in 10, 15 of 20 jaar aflossen. Check bij jouw gemeente tegen welke rente je kunt lenen. Je betaalt 1% afsluitkosten met een minimum van EUR 1.500.
Over het algemeen is een VvE niet aan te merken als ondernemer wat betekent dat de VvE niet BTW-plichtig is. Hierdoor kan de VvE de BTW die drukt op de kosten die worden gemaakt voor het beheer en het onderhoud aan onroerende zaken niet in aftrek brengen.
Over het algemeen is de Vereniging van Eigenaars (VvE) verantwoordelijk voor het onderhoud en herstel van de gemeenschappelijke delen van het gebouw, zoals het dak, de gevel, de fundering en het leidingwerk dat door meerdere appartementen loopt.
Vaak is niet expliciet vastgelegd hoeveel offertes de VvE moet opvragen, maar het is wel gebruikelijk om meerdere offertes aan te vragen. Dit om te voorkomen dat de leden onterecht voor te hoge kosten staan.
Veel eigenaren hebben de afgelopen jaren hun maandelijkse bijdrage zien stijgen of worden in 2021 met deze stijging geconfronteerd. De reden is het verplichte reservefonds. Per 1 januari 2021 moeten alle VvE's sparen voor toekomstig onderhoud.
Een huurder moet zich net zo goed als een koper aan de bepalingen van de splitsingsakte en het huishoudelijk reglement van de vve houden. Doet hij dat niet, dan heeft niet alleen de verhuurder, maar ook de vve het recht hem uiteindelijk uit zijn huis te zetten.
In principe is er geen wettelijke verplichting voor het opstellen van een MJOP. Echter, voor Verenigingen van Eigenaren (VvE's) is het opstellen van een MJOP wel verplicht gesteld door de overheid.
Vaak wordt de VvE-bijdrage bepaald op basis van het aantal aandelen ofwel breukdelen. Meestal gaat het dan om de oppervlakte van de woning. Aan een appartement van 35 m2 valt nu eenmaal minder onderhoud te plegen dan aan een penthouse van 150 m2. Het aantal breukdelen per appartementsrecht staat in de splitsingsakte.
Begroting VvE
De begroting van de VvE is een financiële planning voor het komende jaar. Hierin staan jaarlijks terugkerende kosten, zoals kosten voor schoonmaak, tuin onderhoud, electriciteit of een mogelijke lening en de kosten voor groot onderhoud, zoals beschreven in het meerjarenonderhoudsplan.
De exploitatiekosten die binnen het maandbedrag vallen zijn wel voor ieder VvE-lid gelijk. Meerdere soorten kosten vallen onder de exploitatiekosten. Hierbij kun je denken aan de algemene verenigingskosten, aan de kosten voor dagelijks onderhoud van algemene ruimten en aan verzekeringskosten van de VvE.
In Nederland ligt het gemiddelde bedrag dat een appartementseigenaar betaalt aan VVE-kosten tussen de €75 en €200 per maand. Dit bedrag is echter slechts een indicatie en kan in werkelijkheid hoger of lager uitvallen.
Als de zaken echt hoog oplopen, kan een VvE bestuur zelfs worden ontslagen. Echter heb je dan wel een meerderheid van de stemmen nodig. Lobby voorafgaand aan de ALV hoeveel leden jouw standpunt delen. Kritiek geven is makkelijk, maar draagt niet bij aan een eventuele oplossing.
Binnen de VvE kunnen eigenaars veranderingen wensen aan het pand. Zo kan een eigenaar een dakterras wensen of wil hij zijn zolderberging bij zijn woning betrekken. De overige eigenaars moeten met zulke veranderingen instemmen.Zij kunnen ook tegen deze verbouwplannen stemmen.
De wet zegt dat iedere eigenaar van een appartement automatisch lid is van een Vereniging van Eigenaars. Alle leden dragen samen de gemeenschappelijke lasten van de VvE en zijn dus verplicht hun aandeel te betalen. Dit bedrag noemen we de VvE-bijdrage.
U krijgt een vergoeding van maximaal € 2,50 per uur, met een maximum van € 150 per maand en € 1.500 per jaar. Deze maximumbedragen gelden voor het totaal van de vergoeding voor uw inzet.
Welke plichten heb je als lid van een VvE? Als lid van een Vereniging van Eigenaren (VvE) heb je ook verschillende plichten. Zo bent u verplicht om de maandelijkse bijdrage aan de VvE te betalen en om u te houden aan de regels die in het reglement van de VvE zijn vastgelegd.
Een gezonde VvE is niet alleen belangrijk voor de hoogte van uw hypotheek maar ook voor uw woongenot. Het is cruciaal om te weten dat de gemeenschappelijke ruimten goed onderhouden worden en dat er voldoende in de kas zit voor onvoorziene uitgaven, zodat u niet onverwacht de portemonnee hoeft te trekken.
Gerechtelijke incasso
Een VvE-lid is wettelijk verplicht om de servicekosten te betalen. Als hij dat niet doet, dan kan de VvE naar de rechter stappen. Om een gerechtelijke incassoprocedure te starten moet de debiteur gedagvaard worden. Alleen een deurwaarder heeft de bevoegdheid om een dagvaarding uit te brengen.
Sinds 2018 is in de wet opgenomen dat een VvE een geldlening kan aangaan voor het beheer van de gemeenschappelijke gedeelten en zaken van het appartementsgebouw.