Laat je zomerbanden vervangen als de profieldiepte 2 mm bedraagt en winterbanden als de profieldiepte minder dan 4 mm. Alle banden zijn voorzien van slijtage-indicatoren: kleine rubberen blokjes in de hoofdgroeven met de letters TWI erbij (Tread Wear Indicator).
Het profiel of loopvlak is het rubber op de band dat contact maakt met het wegdek. Nieuwe banden hebben een gemiddelde profieldiepte van 8 tot 9 millimeter (10/32 tot 11/32 inch). Door het rijden slijt het profiel af. Een band met een profieldiepte minder dan 1,6 millimeter (2/32 inch) heeft niet voldoende grip.
Wettelijk zijn banden aan vervanging toe bij een profieldiepte van minder dan 1,6 millimeter. Maar met het oog op de verkeersveiligheid is dat eigenlijk al te weinig. De ANWB adviseert daarom je banden te vervangen wanneer er twee millimeter profiel of minder op zit.
Voor een gemiddelde auto, bij normaal gebruik, moet u denken aan 30.000 - 40.000 voor de voorbanden. Achterbanden gaan in veel gevallen wat langer mee. Vraag desnoods naar de profieldiepte. Bij minder dan 2,5 mm is vervanging wel aan te bevelen.
Gemiddelde levensduur van autobanden
Recent onderzoek wijst uit dat de gemiddelde afstand die je met autobanden kunt afleggen tussen de 30.000 en 100.000 km ligt. Hiermee komt de gemiddelde levensduur van autobanden op ongeveer 65.000 km bij gebruik op “normaal” wegdek.
De profieldiepte van de banden is een van de eerste zaken waarnaar tijdens de APK-keuring gekeken wordt. Het wettelijk minimum is 1,6 millimeter, maar al vanaf een diepte van 2,5 millimeter zal de monteur aanraden om de autobanden te vervangen.
De wettelijke eis is dat je bandenprofiel minimaal 1,6 millimeter diep is. Maar feitelijk ben je dan al een gevaar op de weg. Onder de 3 millimeter hebben je banden beduidend minder grip. Allianz Direct raadt je daarom aan om bij een profiel onder de 3 millimeter je banden te vervangen.
Alle banden (inclusief reservebanden) die meer dan tien jaar oud zijn, moeten uit de handel worden genomen en worden vervangen door nieuwe banden. Controleer de fysieke leeftijd van een autoband door de markeringen op de flank van de band te controleren aan de hand van het "DOT"-symbool.
Doorgaans verslijten de banden op de aandrijfas het snelst: bij voorwielaangedreven wagens zijn dat de voorbanden. Bij achterwielaangedreven wagens slijten de achterbanden sneller. Maar behalve de aandrijfas heeft ook de stuurkracht invloed op de banden. De voorbanden van voorwielaandrijvers worden dubbel belast.
Voor wie een minimale slijtage prioriteit heeft is de Michelin, de Semperit, de Continental of de Esa+Tecar de beste keuze.
De levensduur van autobanden hangt namelijk af van een aantal factoren. Zo is het aantal gereden kilometers van belang, de rijstijl, de juiste bandenspanning en de weersomstandigheden. De gemiddelde levensduur van autobanden ligt tussen de vijf en tien jaar.
Volgens Pirelli is het cruciaal dat geen enkele coureur de harde band langer rijdt dan 26 ronden. De mediumband gaat volgens Pirelli twee ronden langer mee en de zachte compound mag maar 15 ronden gebruikt worden per set.
Winterbanden slijten behoorlijk hard. Reken op ong. 20.000 km of maximaal 5 jaar. Na 5 jaar zijn ze echt teveel uitgedroogd en hard en moet je ook hard aan vervanging gaan denken.
De gemiddelde prijs zal ongeveer rond de € 25,- per band liggen. Voor runflat banden wordt meestal een toeslag gerekend. Dit aangepaste tarief heeft te maken met het feit dat er voor montage van Runflat banden specifieke technische kennis en/of apparaten voor nodig zijn.
De profieldiepte van nieuwe banden ligt tussen de 7 en 9,5 mm. Sommige autobanden, zoals winterbanden, hebben een diepere profieldiepte dan andere autobanden. Dit komt omdat winterbanden speciaal zijn gemaakt om veel grip te hebben op de weg tijdens winterse natte en koude omstandigheden.
Profiel zomerbanden
Wanneer je op zomerbanden rijdt, dan is het belangrijk dat de profieldiepte niet minder dan 2 millimeter is. Bij zeer brede banden ligt de ondergrens op 3 millimeter. Is er sprake van minder millimeters, dan adviseren we voor je eigen veiligheid dat je zo snel mogelijk jou autobanden vervangt.
In Nederland is er geen wetgeving die aangeeft dat het verboden is om tijdens de zomer met winterbanden te rijden. Tegelijkertijd is er ook geen regelgeving die winterbanden verplicht maakt als het seizoen in aantocht is.
Hoeveel bar in een autoband dient te zitten is afhankelijk van de adviesbandenspanning van de fabrikant. De hoeveelheid bar in een autoband varieert doorgaans tussen de 2 en 3 bar.
Het Finse bedrijf Nokian heeft een vierseizoenenband ontwikkeld die maar liefst 128.750 kilometer mee moet gaan. Dat is ongekend lang. Een normale band is vaak na gemiddeld 65.000 kilometer aan vervanging toe.
In Duitsland is, evenals in Nederland, geen maximale leeftijd voor banden.
Voor de maximale leeftijd van een band bestaat geen regelgeving. De slechte exemplaren vallen bij de APK wel door de mand, ongeacht de leeftijd. Wij zijn wel van mening dat wat betreft de eigenschappen, het beste er wel vanaf is na zo'n zes gebruiksjaren.
Gemiddeld gaan autobanden tussen de vijf en tien jaar mee. Een band van tien jaar of ouder is echt te oud en moet zeker vervangen worden.
Ten opzichte van winterbanden vertonen allseason banden tekortkomingen, vooral op het gebied van tractie en zijdelingse grip in de sneeuw. Zo zullen winterbanden het altijd beter doen op een besneeuwde helling dan allseason banden.
Op basis van de gemiddelde, door ons gemeten verschillende tussen Continental en Semperit en rekening houdend met een mogelijke genoemde progressiviteit denken we dat u met de gebruikte Semperits nog ongeveer 20.000 km kunt rijden en met nieuwe Continentals ca. 35.000 km.
Als uw voertuig is uitgerust met M+S en 3PMSF gemarkeerde banden met een snelheidsindex die lager is dan de maximale snelheid van uw auto, mag u deze het hele jaar door gebruiken.