Onder je originele scooter ligt meestal een 12mm carbu. Bij mij lag er standaard een 16mm onder maar dat verschilt per merk. Als je een snelle 50cc hebt kun je ook beter een 16mm of een 17.5mm nemen.
17.5 op een 50cc is zowiezo al groter. Op 70cc DR bijvoorbeeld is 80 ideaal met begrenst luchtfilter. Vergeten erbij te zetten maar heb ook een sproeier 74 of 76 (weet even niet precies welk van de twee) geprobeerd maar deze bleek te klein. Bij het gas opendraaien het welbekende ''bwaapp'' geluid en viel hij weg.
Met een te grote carburateur rij je vooral laagtoerig ook nie echt lekker meer. jou derbi cilindertje kan dat wel aan hoor die zijn daar snel zat voor. Ik kan em maar niet goed afstellen en me bougie gaat er constant aan. Zal misschien niet alleen aan carb liggen maja.
Bij een grote carburateur heb je júist meer vermogen bovenin, wat je topsnelheid (wat men doorgaans op hoge toeren haalt..) ten goede komt. Ik denk dat daarom het rijden met een kleinere carburateur als prettiger ervaren wordt: de lichtere tandwielverhouding.
Op een standaard 50cc scooter zit er normaalgezien een 12mm carburateur. Maar er zijn andere maten carburateurs die deze kunnen vervangen als jij van plan bent op te voeren. Wanneer je een andere(grotere) cilinder op jouw blok schuift is het aangeraden een grotere carb te steken.
Bij mij lag er standaard een 16mm onder maar dat verschilt per merk. Als je een snelle 50cc hebt kun je ook beter een 16mm of een 17.5mm nemen.
Standaard zit er volgens mij een 16 mm.
Een grotere carburateur heeft alleen zin als jij een ontgrenst spruitstuk en ontgrenst luchtfilter hebt, anders heeft het geen zin inderdaad.
Door een grotere sproeier te nemen krijgt de cilinder een grotere hoeveel benzine, die heeft hij nodig als er een grotere snelheid mee wordt gehaald omdat je bv een snellere uitlaat hebt. Welke maat sproeier je nodig hebt is natuurlijk moeilijk te bepalen, zeker niet als je weet welke sproeier er überhaupt inzit.
Sproeiers in carburateurs
Het gaatje van een sproeier dient om een goed brandbaar lucht-benzine mengsel te creëren. Hiervoor is het belangrijk om de juiste maat sproeier te hebben. Een te grote sproeier zorgt meestal voor een te rijk benzinemengsel, een te kleine sproeier zorgt meestal voor een te arm benzinemengsel.
Je begint met een check van de kleur van je bougie nadat je een eind volgas hebt gereden. Aan de kleur van je bougie kun je namelijk aflezen hoe de verbranding van je gassen is. Is de kleur lichtgrijs tot grijs; dan is de sproeier te klein. Is de kleur zwart dan is de sproeier te groot.
Hoe weet ik welk type sproeier ik nodig heb? Kijk eerst naar het merk carburateur. In sommige gevallen bestaat er maar één sproeier type en hoef je vervolgens alleen de sproeiermaat nog te bepalen. Bij sommige carburateurmerken is het iets minder eenvoudig, zij werken met meerdere type/diktes.
Als je met een te grote sproeier kan je daar soms helemaal niets van merken, de brommer kan er perfekt mee rijden, en het is ook helemaal niet slecht, maar vaak accellereert hij wel een stuk minder, als je dan een te kleine sproeier erin doet lijkt hij meteen een stuk sneller te accellereren, maar dit is dan maar voor ...
Standaard wordt de Tomos snorfiets uitgerust met een dellorto SHA 14/9 carburateur met sproeier 49. De Tomos bromfiets wordt standaard uitgerust met een dellorto SHA 14/12 carburateur en sproeier 53. Dit is een indicatie voor welke maat je ongeveer nodig zult hebben.
Je sluit vacuüm slangen aan op je carburateurs en sluit de meter er op aan. Verhoog het stationair toerental iets en draai de synchronisatie stelschroeven totdat op de meter de carburateurs gelijk lopen. Zet de schroeven vast met de borgmoertjes (indien aanwezig) en controleer nog eenmaal of ze nogsteeds gelijk staan.
De carburateur in het algemeen
Een carburateur of carburator is een deel van een verbrandingsmotor dat ervoor zorgt dat de brandstof wordt verneveld en met lucht vermengd voordat het aldus ontstane mengsel in de cilinders wordt gezogen. De werking van een carburateur berust op de continuïteitswet.
Sproeier 86 is goed.
Zet de naald op de 1 na laagste stand (1 na bovenste groefje). Eerst draai je de luchtschroef helemaal in en dan 1,25 slag uit. Daarna ga je een paar rondjes rijden tot de motor op bedrijfstemperatuur is. Dan stel je de luchtschroef tot het stationair toerental zo hoog mogelijk is.
Zodra de motor op het verhoogde toerental loopt kan je de luchtschroef indraaien (met de klok mee) tot het toerental van de motor zakt. Draai de schroef verder in tot op het punt waar de motor net niet dreigt stil te vallen. Dan draai je de schroef weer de andere richting uit zodat het toerental weer de hoogte in gaat.
K hep een nieuwe 15mm Bing carburateur, standaard zit hier een 82 sproeier in.
Standaart zit er in een AM6 blok sproeier 68.
Sproeier 78 erin en voor de zekerheid klepspeling controleren.