Wettelijk minimum profieldiepte De minimale profieldiepte van je autoband mag niet minder zijn dan 1,6 millimeter. Dit geldt overigens voor zowel zomer-, winter-, als all season banden.
De minimale profieldiepte is 1,6 mm. Dit betekent dat u de banden moet vervangen zodra ze deze limiet hebben bereikt. Zo brengt u uw veiligheid niet in gevaar en overtreedt u de wet niet. Maar het betekent ook dat het niet nodig is uw banden te vervangen voor deze profieldiepte is bereikt.
Nieuwe banden hebben, afhankelijk van het type, tussen de 7 mm en 9,5 mm profiel. Dit profiel zorgt voor optimale eigenschappen onder wisselende omstandigheden. De wettelijke minimale profieldiepte is voor alle personenwagenbanden in Europa 1,6 mm. Het is echter veiliger de banden bij uiterlijk 2 mm te vervangen.
Om veilig de weg op te gaan is het van groot belang dat de profieldiepte van de autoband voldoet aan de aanbevolen profieldiepte. De wettelijke profieldiepte geeft aan dat voor zomerbanden de minimale profieldiepte 1,6 millimeter moet zijn en voor winterbanden de minimale profieldiepte 4 millimeter moet zijn.
De wet schrijft een minimum profiel van winterbanden voor van 1,6 millimeter. Maar… voor je eigen veiligheid is het vervangen van de winterbanden al dringend aangeraden bij een profieldiepte van minder dan 4 mm. Veel winterbanden verliezen bij een profieldiepte onder de 4 millimeter de winterse eigenschappen.
Slijtage-indicatoren in de lengtegroeven van je band waarschuwen je als de profieldiepte onvoldoende is. Deze bestaan uit gelijkmatig verdeelde dwarsstreepjes in de lange groeven. Bij een profieldiepte van 1,6 millimeter of minder worden deze goed zichtbaar.
Gemiddelde levensduur van autobanden
Recent onderzoek wijst uit dat de gemiddelde afstand die je met autobanden kunt afleggen tussen de 30.000 en 100.000 km ligt. Hiermee komt de gemiddelde levensduur van autobanden op ongeveer 65.000 km bij gebruik op “normaal” wegdek.
Profieldiepte. De profieldiepte van de banden is een van de eerste zaken waarnaar tijdens de APK-keuring gekeken wordt. Het wettelijk minimum is 1,6 millimeter, maar al vanaf een diepte van 2,5 millimeter zal de monteur aanraden om de autobanden te vervangen.
Bij de aanschaf is de profieldiepte van nieuwe zomerbanden gemiddeld zo'n 7,5 millimeter. Hoewel de minimale profieldiepte van banden 1,6 millimeter is, wordt bij zomer en all-season-banden vanaf 2 millimeter aangeraden de banden te vervangen.
2- Tien jaar is het maximum
Wanneer de banden 10 jaar na hun productiedatum nog niet zijn vervangen, adviseert Michelin om ze uit voorzorg te vervangen. Ook als ze nog bruikbaar lijken en volgens de slijtage-indicator nog niet versleten zijn. Dit geldt eveneens voor reservebanden.
Het is verboden om banden te monteren met een lagere snelheidsindex dan de oorspronkelijk banden die op de auto gemonteerd waren. Maar het is geen probleem om banden te monteren met een hogere snelheidsindex dan origineel gemonteerd op uw voertuig.
Wanneer je nieuwe banden gaat kopen dan dien je nog rekening te houden met de montagekosten die er bij komen. De montagekosten worden altijd per band berekend en verschillen per garagebedrijf. De gemiddelde prijs zal ongeveer rond de € 25,- per band liggen.
De indicator is een blokje rubber van precies 1.6 mm dat in de hoofdgroeven van de banden is gemonteerd. Begint dit blokje te slijten, dan voldoen uw banden niet meer aan de wettelijke norm en bent u in princiepe in overtreding. U riskeert dan een boete van 300 euro.
Een 28mm band kun je op elke racevelg monteren, geen probleem. Misschien dat je remmen problemen geven, maar bij Shimano kan 28mm in ieder geval net. Vaak geeft het frame en/of de vork bij bandjes breder dan 25mm problemen, kijk dus even goed of er voldoende ruimte is!
De wettelijke eis is dat je bandenprofiel minimaal 1,6 millimeter diep is. Maar feitelijk ben je dan al een gevaar op de weg. Onder de 3 millimeter hebben je banden beduidend minder grip. Allianz Direct raadt je daarom aan om bij een profiel onder de 3 millimeter je banden te vervangen.
Maar er is geen wettelijke beperking aan de leeftijd van een band. Bij de apk moet een band een minimale profieldiepte hebben en mag hij geen beschadigingen of uitstulpingen vertonen.
De prijzen voor een APK keuring kunnen per garage verschillen. Sommige garages voeren een APK keuring uit voor slechts €20,- of minder! Andere garages vragen een tarief van €35,- tot €40,-. Er bestaat geen vaste prijs voor de APK keuring.
Hoe veilig is een prop in je band? Met een vakkundige reparatie kun je vaak nog wel een tijdje blijven doorrijden. Een prop in je band vormt wel een groter risico dan een normaal geplakte band. Dit komt omdat de prop kan losschieten, met opnieuw een lekke band én een grotere beschadiging tot gevolg.
Rijdt u niet veel kilometers, komt u in de winter niet in Duitsland of in wintersportgebieden, rijdt u in de winter sowieso niet zo vaak? Dan raden wij aan om het hele jaar door op zomerbanden te rijden.
Terwijl ze beide optimaal presteren binnen hun specifieke temperatuurbereik, doen ze het minder goed wanneer het warmer of kouder is. Daarom is het minder veilig om tijdens de winter met zomerbanden of tijdens de zomer met winterbanden te rijden. Zomerbanden presteren minder goed bij temperaturen onder +7 °C.
Wanneer u met winterbanden blijft rijden bij een temperatuur hoger dan 7 graden, slijten deze banden sneller dan zomerbanden. Winterbanden zijn meestal wel duurder in aanschaf.
Doorgaans verslijten de banden op de aandrijfas het snelst: bij voorwielaangedreven wagens zijn dat de voorbanden.Bij achterwielaangedreven wagens slijten de achterbanden sneller. Maar behalve de aandrijfas heeft ook de stuurkracht invloed op de banden. De voorbanden van voorwielaandrijvers worden dubbel belast.
Het Finse bedrijf Nokian heeft een vierseizoenenband ontwikkeld die maar liefst 128.750 kilometer mee moet gaan. Dat is ongekend lang. Een normale band is vaak na gemiddeld 65.000 kilometer aan vervanging toe.