Hoewel 70 procent van de Nederlanders in het voorjaar een zonnebril draagt, zijn zij niet erg zuinig op deze onmisbare accessoire. Bij maar liefst de helft van de Nederlanders is zijn of haar zonnebril wel eens spoorloos verdwenen en 70 procent heeft wel eens te maken met een beschadigd of kapot montuur.
Een ruime meerderheid van de bevolking draagt een bril of contactlenzen. Op oudere leeftijd ontkomt bijna niemand hieraan.
Het belang van een zonnebril dragen wordt nogal eens onderschat, volgens Carel Hoyng, hoogleraar Oogheelkunde aan het Radboudumc. “Door elke vorm van licht worden je ogen belast, en hoe hoger de belasting, hoe sneller ze beschadigd kunnen raken.” Zeker als de zon fel is, zoals in de zomer, worden je ogen enorm belast.
"Als de straling van de zon zo sterk is dat je je huid in moet smeren om niet te verbranden. Dan is de uv-straling zo sterk dat hij ook schade toe kan brengen aan het oog. Zeker bij felle zon, in de sneeuw, in de bergen of op het water waar het licht feller is, is het belangrijk een zonnebril te dragen."
Denk hierbij vooral aan voetbal, tennis, squash, golf, hockey, en dergelijke. Een bril dragen bij deze sporten kan leiden tot letsels in het aangezicht: 10% van alle oogverwondingen tijdens het sporten gebeuren door scherven van brillenglazen. Deze ongelukken gebeuren vooral bij balsporten.
Je Ray-Ban zonnebril op sterkte is verkrijgbaar vanaf 149. -*. Je kunt ze. Gratis verzending vanaf €25 & gratis retour.
Een goede sport zonnebril beschikt over gepolariseerde lenzen waardoor je zicht niet verminderd door schitteringen van de zon en waardoor je dus beter kunt zien tijdens het hardlopen. Hierdoor zal je merken dat je beter je balans kan bewaren en dus meer ontspannen kan lopen.
Dure merken
Dat komt omdat er twee grote Italiaanse fabrieken zijn die samen zo'n beetje de hele zonnebrillenmarkt beheersen. Een van die fabrieken, Luxottica, heeft merken als Chanel, Vogue, Armani en Ray-Ban onder zich.
Als we kijken in de winkel dan zien we dat 150 euro vaak een mooi startbudget is voor een leuke zonnebril. Daar heb je al een toffe monteur voor van een gekend merk. Bij het jonge volkje merken we een groeiende populariteit van merken zoals Ray-Ban en Guess.
Logo. Een zonnebril beschermt tegen UV-licht zolang het CE-logo erop staat. Dit vind je meestal op het pootje van de bril. Zonder dit logo houden donkere glazen wel het zichtbare zonlicht tegen, maar niet de UV-stralen waardoor je ogen flink beschadigd kunnen raken.
Om ervoor te zorgen dat u verkeersborden en stoplichten blijft herkennen, moeten de zonnebrilglazen hun natuurlijke kleurcontrast houden. Daarom zijn groene, bruine en grijze tinten het meest geschikt voor het rijden. Meekleurende glazen zijn niet altijd de beste keuze voor autorijden.
Categorie 3: tussen de 82% en 92% lichtabsorptie. Een zonnebril met CE 3 beschermt voldoende tegen fel zonlicht en is daarom doorgaans erg geschikt. Let wel op: hij is niet geschikt voor winter- en watersport. Categorie 4: meer dan 92% lichtabsorptie.
Een zonnebril is een hulpmiddel dat het licht dat in de ogen valt tempert. Dat is veelal rustiger aan de ogen. Sommige zonnebrillen zijn ontworpen om schadelijk ultraviolet licht tegen te houden.
Een op de tien kinderen van 10 jaar heeft een bril, rond 30 jaar hebben al vier op de tien personen een bril of contactlenzen. Vanaf 40 jaar neemt het gebruik van visuele hulpmiddelen fors toe en rond het 55ste jaar hebben vrijwel alle Nederlanders een bril of contactlenzen.
Een gemiddeld oog ziet 1.0 (100%). Sommige ogen zien meer dan normaal, bijvoorbeeld 1.2 (120%) of 1.6 (160%). Een oog dat minder ziet dan normaal ziet bijvoorbeeld 0.8 (80%), 0.6 (60%), 0.5 (50%), 0.4 (40%), 0.3 (30%), 0.2 (20%), 0.1 (10%) of 0,05 (5%).
In de Westerse bevolking heeft ongeveer 3-5% van de mensen een hoge myopie (synoniemen: progressieve myopie, pathologische myopie of degeneratieve myopie). Helaas neemt de groep met deze hoge myopie in de afgelopen decennia toe: van de oudere groep is dat 5% en bij de twintigers is dit al 7-8%.
Onderzoek heeft uitgewezen dat de glazen van goedkope zonnebrillen eigenlijk net zo goed zijn als die van dure. Bij zonneglazen gaat het er niet alleen om dat ze fel licht tegenhouden, maar ze moeten vooral de ogen beschermen tegen uv-straling. Die komt met het zonlicht mee en kan de ogen aantasten.
Ray-Ban is een zeer populair merk, dat vooral bekend staat om zijn zonnebrillen. Wanneer je een Ray-Ban zonnebril koopt, koop je een kwalitatief zeer goede zonnebril. Dit is dan ook te merken aan de aanschafprijs van de zonnebril.
De stralen kunnen tot pijnlijke ontstekingen van het bindweefsel leiden met als resultaat: blijvende schade aan het hoornvlies. Een zonnebril met UV-bescherming is dus noodzakelijk. Staat er UV-400 op de bril, dan ben je zeker dat je zonnebril de schadelijke stralen grotendeels afblokken.
De duurste van de designers Domenico Dolce en Stefano Gabbana kost ruim € 280.000. Die flinke prijskaart heeft 'm alleen geen bijzonder gezellige naam opgeleverd: DG2027B. Wat de bril nou zo duur maakt: op de pootjes staat de naam van het merk in diamanten uitgeschreven en het montuur is gemaakt van goud.
Vergeet niet de glazen en neuspads
Echte glazen moeten voorzien zijn van een logo – neuspads hebben een reliëf in het logo. De glazen hebben ofwel een logo aan de rechterkant (zonnebril) of aan de linkerkant (plastic bril op sterkte).
De Mathieu Van Der Poel Signature Series Sutro Lite van Oakley® eert de Nederlandse wielrenner die deze bril heeft gedragen in zijn brede scala aan fietsdisciplines, waaronder veldrijden, wegwielrennen en mountainbiken.
Daarnaast is het belangrijk dat je zonnebril 100% uv-bescherming biedt. Polariserende glazen zijn een goede optie. Deze glazen weerkaatsen uv-licht en geven zo extra rust aan je ogen. Let op, de kleur van de glazen zegt niets over de bescherming tegen uv-straling.
In het geval van een wintersport zonnebril moet je een CE in categorie 3 of 4 hebben. Als je gaat skiën op de gletsjer, kies dan voor een bril met categorie 4.