De ADAC heeft gemeten dat het meerverbruik bij een fietsendrager (met twee fietsen) op de trekhaak bij 130 km/h 18% hoger is dan zonder drager. Dat is een meerverbruik van 1,1 liter per 100 km. Vervoer van twee fietsen op het dak levert een nog hoger meerverbruik op.
Een fietsendrager wordt niet gezien als aanhanger. Er geldt dus gewóón de maximumsnelheid die voor een personenauto's van toepassing is. De fietsendragerfabrikanten adviseren soms wel een lagere maximumsnelheid, maar dat is afhankelijk is van de betreffende fietsendrager. Maar er geldt geen afwijkende max.
Regels in Nederland
De fietsen mogen aan beide kanten van de auto niet meer dan 20 centimeter uitsteken. Er mogen geen scherpe delen uitsteken.
Deze zorgt voor extra belasting van het motorvermogen en daarmee voor meer brandstofverbruik. Dit kan oplopen tot zo'n 1,5 liter per 100 kilometer.
Bedenk dan dat fietsdragers op het dak zorgen voor een flink hoger brandstofverbruik. Fietsen op een dakdrager vangen veel wind wat kan zorgen voor 20% tot 30% extra brandstofverbruik. Voor de duidelijkheid. Alle fietsdragers verhogen het brandstofverbruik omdat ze de stroomlijn van de auto verstoren.
De fietsen op de fietsendrager mogen aan beide kanten niet meer dan 20 centimeter uitsteken. Er mogen geen scherpe delen uitsteken. De fietsendrager met fietsen mogen niet zwaarder zijn dan de maximale kogeldruk van uw trekhaak. Bekijk daarom goed welke fietsendrager geschikt is voor uw auto.
Dit geldt bij gunstige omstandigheden: bij een aangename temperatuur tussen de 15 en 20 graden en het liefst windstil. Met een auto van 60 kW kun je dus naar verwachting 60 x 5 = 300 km elektrisch rijden zonder tussentijds opladen.
De maximumsnelheid voor een auto met dakkoffer is wettelijk hetzelfde als voor een auto zonder. Wel adviseren wij met een dakkoffer niet harder te rijden dan 130 km/h, tenzij de fabrikant van de koffer een lagere snelheid opgeeft.
Zet spullen vast in de dakkoffer
Vaak zitten er in een dakkoffer al spanbandjes. Zitten deze er niet in, leg ze er dan zelf in. Het vastmaken van je spullen in de dakkoffer zorgt ervoor dat je spullen niet gaan schuiven tijdens het rijden.
11 De maximumsnelheid voor een auto met dakkoffer of skibox is dezelfde als voor auto's zonder koffer. Wij adviseren een maximumsnelheid van 130 km/h. Overschrijd evenmin (indien van toepassing) de door de fabrikant aanbevolen maximumsnelheid.
4: Personenauto's met fietsdrager worden geacht zich aan de maximum snelheid te houden van 130 km per uur.
Voor Duitsland geldt: als de fietsen achterop de auto meer dan 1 m naar achteren uitsteken, moet een helrode vlag van 30 x 30 cm (aangebracht op een dwarsstang) of een helrood schild van 30 x 30 cm gevoerd worden.
In Nederland hoeft u geen gevarendriehoek in de auto te hebben. Wel moet u naderende bestuurders op tijd waarschuwen als u een obstakel vormt met uw stilstaande auto. Dit kunt u doen met een gevarendriehoek of met knipperende waarschuwingslichten.
Grote moderne middenklassers hebben vaak een kogeldruk van 75kg, in dit geval voldoende voor elektrische fietsen (incl. accu toch al snel 30 kg per stuk). Kleinere auto's met trekhaak hebben vaak een kleinere maximale kogeldruk van 50kg.
Over het algemeen moet een fietsendrager voor een elektrische fiets toch wel zo'n 25 kg per fiets kunnen dragen. Als je twee elektrische fietsen mee wilt nemen, moet de fietsendrager dus een draagvermogen van 2 x 25 kg hebben.
Een fietsendrager is een accessoire en wordt niet gezien als een aanhanger. Dit houdt in dat er dus geen verandering plaatsvindt in de maximale snelheid die je mag rijden.
Nu kun je met een dakkoffer nog wel doorrijden, maar het advies is toch wel om niet harder te gaan dan 130 km/u.
Is dit een probleem? Alle dakdragers kunnen rond de 75kg aan wat voldoende is voor het gewicht van de daktent (50 a 60kg). Het advies van de fabrikant is gebaseerd op de belasting tijdens het rijden. Stilstaand kunnen dakdragers vaak tot 300 kilo aan.
Wat is het gewicht van de bagage die u wilt vervoeren? De maximale belading van een dakkoffer is namelijk 75 kg. De maximale daklast van een auto is gemiddeld 100 kg. Als hier het gewicht van de dragers voor de dakkoffer en de koffer zelf af worden gehaald blijft er ongeveer 75 kg over voor bagage.
Je autodak kan een veelvoud van het gewicht van de goedgekeurde dakbelasting dragen. Zolang je maar stilstaat kun je makkelijk 200, 300 of 400 kilo op je auto laden.
Het suizen kan ook wel eens opgelost worden door de dakkoffer wat meer naar voren of naar achteren op het dak te plaatsen. Dit ligt wel aan het soort dakdragers dat je hebt. Als je dakdragers hebt die op een vaste plaats op het dak zitten, kun je alleen de dakkoffer iets naar voren of naar achteren monteren.
Hebben jullie voor alle auto's dakdragers beschikbaar? Ja, voor vrijwel iedere auto, behalve voor sommige bestelauto's en Amerikaanse auto's.
De nieuwste Lithium Ion Polymeer accu's kunnen wel 1000x opgeladen worden. Da's mooi dachten we, gewoon even vermenigvuldigen met 60km per volle accu geeft een totale levensduur van 60.000 kilometer. Daar doet de gemiddelde fietser wel 20 jaar over. Dan is zo'n elektrische fiets zo duur nog niet.
Als we de kosten berekenen en vergelijken, komen we via het rekenvoorbeeld van ANWB uit op gemiddeld 7,6 cent elektriciteitskosten per kilometer en zo'n 10 cent per kilometer aan brandstofkosten.
Na het starten moet je in elk geval een halfuurtje gaan rijden, zodat de dynamo de accu kan opladen. Zet nu de achterruitverwarming en blower weer uit.