Bij leveringen aan de detailhandel moet je rekening houden met de marges die gebruikelijk zijn, dit is het verschil tussen de inkoop en verkoopprijs. De marges in de kleding detailhandel zijn gemiddeld tussen de 2.0 en 3.0.
Winkels in mode en accessoires zijn wereldwijd de meest winstgevende retailers. Hun nettowinstmarge bedraagt gemiddeld 6,2 procent, blijkt uit onderzoek van Deloitte voor zijn rapport Global Powers of Retailing 2018.
De marge voor een distributeur kan variëren van 3% tot 30% van de verkoopprijs, de marge voor de retailer kan variëren van zeer weinig tot 60%. Dit alles hangt af van het soort product en wie voor de marketingactiviteiten betaalt.
De verkoopprijs is opgebouwd uit de netto inkoop- of productieprijs + de kosten + de nettowinst + de btw. Om van een bepaald artikel de verkoopprijs te bepalen beginnen we dus bij de netto inkoopprijs van een product. De netto inkoopprijs is de prijs exclusief btw.
De winstmarge bereken je met de volgende rekensom: trek de kosten af van de omzet. Het bedrag dat uit deze rekensom komt deel je door de omzet. Dat cijfer doe je maal 100%.
Winstmarge in de verkoopprijs berekenen: Winstmarge in de verkoopprijs = (verkoopprijs – inkoopprijs) / verkoopprijs.
Een korting wordt namelijk ook altijd gegeven over de verkoopprijs. 10% korting bij een winstmarge van 30% geeft dan, eenvoudig te berekenen: 30% - 10% = 20% winst.
Meubels en matrassen De winstmarges zijn 80% en meer. Koop ze alleen tijdens de uitverkoop of onderhandel. Zoek op internet, als je de fabricagenummers, weet naar lagere prijzen. Cosmetica De meeste cosmetica zijn gemaakt van olie en nog wat goedkope ingrediënten.
Een mooi streven voor een gemiddelde startende zzp'er in de zakelijke dienstverlening is een (minimale) omzet van € 35.000 het eerste jaar. Dit bedrag komt overeen met het modale (meest voorkomende) inkomen in Nederland.
De marge van een product is het verschil tussen de inkoopprijs die je voor je producten betaalt en het bedrag waarvoor je deze verkoopt (de verkoopprijs).
Als je kijkt naar de netto winst aan het einde van de keten kan je gemiddeld uitgaan van winstmarges van 1 tot 10%. Als je alles dus op orde hebt, er zijn talloze webshops met negatieve netto winstmarges. Zeer grote winsten zijn überhaupt lastig want er is altijd concurrentie en er is altijd een factor 'inkoop'.
Een goede marge verschilt aanzienlijk per bedrijfstak, maar als algemene vuistregel geldt dat een nettowinstmarge van 10% als gemiddeld wordt beschouwd, een marge van 20% als hoog of goed en een marge van 5% als laag.
Er zijn drie winstmarges te weten: netto-, operationele en de brutowinstmarge. Het verschil tussen de brutowinstmarge en de operationele winstmarge is dat de brutowinstmarge aangeeft hoeveel van de omzet beschikbaar is voor de dekking van de indirecte kosten.
De winstmarge is het geld dat wordt verdiend met een verkoop minus de directe kosten van een verkoop en de brutomarge is de winst uitgedrukt in een percentage van de omzet.
Bij retail worden producten ingekocht, om ze daarna te verkopen aan klanten. Producenten of distributeurs rekenen groothandelsprijzen aan detailhandelaren. Vervolgens rekent de winkelier consumenten een hogere prijs voor datzelfde product, de zogenaamde winkelprijs.
bijvoorbeeld per product 10 euro brutowinst en het product verkoopt hij voor 5 euro 10 - 5 = 5,- euro = inkoop prijs.
Twee trends die in 2022 groots zijn, zijn enorme planten en zelfgekweekte groenten. Producten zoals zaadjes en scheppen zijn al product trends sinds mensen meer gaan nadenken over hoe ze het milieu kunnen helpen. En volgens Google Trends zijn de zoekopdrachten naar 'moestuin' dit jaar enorm toegenomen.
Wat is het meest verkochte product ter wereld? Bovenaan de lijst van meest verkochte producten ter wereld staat speelgoed. De wereldwijde markt voor speelgoed is in de eerste helft van 2021 explosief gegroeid. De speelgoedmarkt heeft nu een waarde die geschat wordt op USD 110,97 miljard (ongeveer EUR 98 miljard).
Voor het berekenen van de nettowinstmarge gebruiken we de nettowinst. Dat is de brutowinst minus alle bedrijfskosten. De nettowinst deel je vervolgens door het totaal van de omzet. Dan kun je het percentage marge berekenen.
15% is 15 x [1/100] deel. Dat is 15 x € 0,30 = € 4,50.