Het is gebruikelijk om te onderhandelen over de verkoopprijs van een (tweedehands) auto, met zo'n 5-10% marge. Als je je auto inruilt, is een deel van de inruilprijs vaak al inbegrepen in dit percentage, en krijg je uiteindelijk vaak minder korting.
Een nieuwe auto kost veel en het lijkt dan ook dat je gemakkelijk een mooi bedrag van de prijs af kunt krijgen. In de praktijk blijkt dat wel tegen te vallen, de meeste nieuwe auto's hebben een marge die tussen de 5 en 8% ligt.
Op gebruikte auto's varieert de korting tussen de 5 en 15%. Dit is ook afhankelijk van hoe populair het merk en model is. Bij de totaalprijs zit ook vaak de prijs inbegrepen van de auto die je inruilt. Vraag altijd om een opsplitsing van de prijs.
Korting bij geen inruil
Als je een nieuwe auto koopt, dan is er nog iets dat je mee kunt wegen bij de vraag auto inruilen of zelf verkopen. Immers: als je geen inruilauto hebt, dan kun je vaak een extra korting bedingen. Die ligt in vel gevallen tussen de 8 tot 10% bij een gebruikte auto.
Het salaris van een autokoper varieert gemiddeld tussen de €3.300 en €4.000 bruto per maand. Het komt er op neer dat een autoverkoper gemiddeld € 3.650 bruto per maand krijgt.
Volgens de BOVAG Branche Barometer van BOVAG Autodealers bedroeg de gemiddelde nettowinst per dealervestiging 1,91 procent in 2022. Een jaar eerder was dat 1,78 procent, waarvan destijds 0,43 procent uit NOW-steun bestond.
Meer winst ondanks tekorten
Uit het rapport blijkt dat de 19 grootste autofabrikanten ter wereld vorig jaar gemiddeld allemaal meer geld verdienden per verkochte auto. De winst daalde van 1168 euro per verkochte auto in 2019 naar 811 euro in 2020, om vorig jaar te stijgen tot maar liefst 1903 euro per verkochte auto.
Ga je voor een tweedehandsauto? Dan is september jouw maand. In september komen namelijk veel nieuwe auto's op de markt, waardoor de verkoop van tweedehandsauto's omhoog gaat. Zo is de keuze ineens reuze, wat jou in een goede onderhandelingspositie zet.
Om dat in perspectief te zetten: in het eerste halfjaar van 2021 nam de gemiddelde vraagprijs van een gebruikte auto met 3 procent (€588) toe. In juli 2021 bedroeg de gemiddelde prijs van een occasion op Autoscout24 €19.870. Daar is in een jaar tijd dus bijna 20 procent bij gekomen.
Het is gebruikelijk om te onderhandelen over de verkoopprijs van een (tweedehands) auto, met zo'n 5-10% marge. Als je je auto inruilt, is een deel van de inruilprijs vaak al inbegrepen in dit percentage, en krijg je uiteindelijk vaak minder korting.
Het meeste geld voor je auto krijg je meestal door hem zelf te verkopen advertentiesites zoals Marktplaats, Speurders, Autoscout24 en Autotrack. Het kost je wel de meeste inspanning. Je moet dan zelf de auto schoonmaken, fotograferen, proefritten maken, tenaamstelling enz.
Bij aanschaf van een nieuwe auto kun je onderhandelen over de prijs. Zeker wanneer je geen auto inruilt, is vaak een mooie korting te bedingen.
Ze maken winst door auto's voordelig in te kopen en voor een zo hoog mogelijk bedrag te verkopen. Dit lijkt vrij eenvoudig, maar er komt meer bij kijken dan je misschien denkt. Om je marges te halen zul je als autohandelaar goed moeten kunnen onderhandelen.
Marge-goederen zijn -meestal gebruikte- goederen die van een particulier zijn (geweest). De particulier heeft het btw-bedrag ooit al betaald en niet teruggevorderd. Daarom hoeft er niet opnieuw btw over dit goed te worden betaald. Naast kunst en antiek, zijn auto's een goed voorbeeld van typische marge-goederen.
Of het om een btw-auto of een marge-auto gaat, kun je controleren door de originele aankoopfactuur in te zien. Is de btw toen al voldaan, dan heb je met een marge-auto te maken. Wordt de auto aangeduid als btw-auto, vraag dan om de inkoopverklaring.
Volgens ANWB expert Menno Neeteson is de verwachting voor 2024 dat we een gemiddelde pompprijs krijgen van tussen de 2,02 en 2,10 euro per liter benzine (euro 95 e10). De landelijke adviesprijs, zeg maar de 'snelweg-prijs', ligt doorgaans nog zo'n 16 cent per liter hoger.
Behalve over de prijs kun je ook onderhandelen over extra's. Zo kun je voorstellen om de prijs van de occasion te laten zoals hij is, mits er bijvoorbeeld (aantoonbaar!) een onderhoudsbeurt wordt uitgevoerd. Zijn de banden versleten, dan kun je ook om een nieuwe set banden vragen.
Sinds juni vorig jaar stegen de prijzen
Deze verandering is opvallend, want sinds juni 2022 was er juist een prijsstijging te zien bij de gemiddelde prijs voor een occasion. Zo was de Nederlander in 2022 gemiddeld nog 22.108 euro kwijt voor een tweedehands auto, in 2023 is dat bedrag gestegen naar 23.956 euro.
Onderhandelen met de Duitse verkoper
In 99% van de gevallen weten wij voor onze klanten minimaal 500,- euro van de prijs af te krijgen maar kortingen van 1000,- 2000,- en zelfs 5000,- euro zijn ons zeker niet vreemd. Bedenk je ook dat dit niet altijd alleen een korting op de prijs hoeft te zijn.
Als vuistregel kun je aanhouden dat een gezonde winstmarge rond de 10% ligt. 5% is een lage marge en 20% is hoog.
Het grote voordeel van een marge auto is dat je de btw niet hoeft voor te schieten bij aanschaf van deze auto. Het bedrag van deze btw kun je dus mooi op je rekening laten staan. Dit geldt ook voor Financial Lease, want de btw kun je helaas niet meefinancieren.
Vorig jaar leende volgens de Datamonitor Lenen nog 30,5 procent van de Nederlandse consumenten geld voor de aanschaf van een auto. Dat percentage lag in de eerste zes maanden van 2022 op 29 procent.