Als algemene vuistregel geldt dat een nettowinstmarge van 10% gemiddeld is, een marge van 20% of hoger goed is en een marge van 5% laag is. Soms verandert de marge als bijvoorbeeld de vaste kosten stijgen. Bereken de marge van jouw bedrijf regelmatig, zodat je zeker weet dat je financieel goed bezig bent.
Wat is een goede winstmarge? De “juiste” winstmarge bestaat niet omdat marges en rendementen daaruit sectorspecifiek zijn. Een supermarkt kan bijvoorbeeld met een nettowinstmarge-tegen-omzet van 1% redelijk scoren, terwijl in de luxesector een goed jaar 18% oplevert.
Als vuistregel kun je aanhouden dat een gezonde winstmarge rond de 10% ligt. 5% is een lage marge en 20% is hoog.
De norm van winstgevendheid verschilt per branche; 5 à 10% is over het algemeen een gezond getal.
Als je een ondernemer bent vraag jij je af wat een goede winstmarge is. Een goede marge verschilt aanzienlijk per bedrijfstak, maar als algemene vuistregel geldt dat een nettowinstmarge van 10% als gemiddeld wordt beschouwd, een marge van 20% als hoog of goed en een marge van 5% als laag.
Genoegen met minder marge
Die marge - de winst per product voor de supermarkt - lag in 2022 op ongeveer 1 procent, laat zij weten.
* Een gezond bedrijf heeft 100.000 euro omzet per jaar per medewerker (VTE). Dat kan lager zijn (bv. 70.000) of hoger zijn (bv. 130.000).
Als algemene vuistregel geldt dat een nettowinstmarge van 10% gemiddeld is, een marge van 20% of hoger goed is en een marge van 5% laag is. Soms verandert de marge als bijvoorbeeld de vaste kosten stijgen. Bereken de marge van jouw bedrijf regelmatig, zodat je zeker weet dat je financieel goed bezig bent.
De nettowinstmarge geeft het percentage aan dat van de omzet overblijft nadat alle kosten, inclusief belastingen, rentelasten en dividend voor preferente aandelen, zijn afgetrokken.
De inkoop van de meeste producten bedraagt zo'n 60 tot 70 procent van de consumentenprijs. Bij grote vestigingen van een reguliere supermarkt, met zijn geoptimaliseerde proces met enorme volumes en hoge doorloopsnelheid, kan de bruto marge voor sommige producten teruglopen tot zo'n 20 procent.
Winstmarge in de verkoopprijs berekenen: Winstmarge in de verkoopprijs = (verkoopprijs – inkoopprijs) / verkoopprijs.
Percentage winst over de inkoopprijs
Stel dat de inkoopprijs van jouw product (een broek) € 100 bedraagt. Je wilt een percentage winst van 30% hanteren. Wanneer je dit percentage over de inkoopprijs berekent, dan is jouw verkoopprijs € 100 + 30% = € 130.
Een bedrijf moet soms kiezen tussen meer verkopen aan lagere prijzen of iets minder verkopen aan hogere prijzen. Of anders gezegd kiezen tussen meer volume of een hogere marge. Deze marge vormt de basis van je bedrijf en dient om alle andere kosten te kunnen dragen.
Als u het margepercentage voor de verkoopprijs van dit artikel zou berekenen ten opzichte van de verrekenprijs: verkoopprijs minus de verrekenprijs = marge in geld. Marge in geld * 100 / verkoopprijs = marge in procenten, komt uit deze berekening 29,93%.
De 20 producten met de grootste winstmarges: Popcorn Popcorn in de bioscoop heeft een winstmarge van 1.275% Medicijnen die voorgeschreven worden in de VS. Winstmarges van 200 tot 3.000% Diamanten 'The girls best friends'.
Je drukt de brutowinstmarge uit in een percentage van de inkoopprijs of inkoopwaarde. Je kunt hiervoor de volgende formule gebruiken: (Omzet – kostprijs van producten) / omzet * 100%. Om de brutomarge te berekenen heb je dus zowel de verkoopprijs als de inkoopprijs nodig.
Als je kijkt naar de netto winst aan het einde van de keten kan je gemiddeld uitgaan van winstmarges van 1 tot 10%. Als je alles dus op orde hebt, er zijn talloze webshops met negatieve netto winstmarges. Zeer grote winsten zijn überhaupt lastig want er is altijd concurrentie en er is altijd een factor 'inkoop'.
De gemiddelde nettowinstmarge voor een restaurant ligt tussen de 3 tot 5%. Het een en ander is natuurlijk afhankelijk van het restaurantconcept. Ieder type restaurantconcept heeft zijn eigen nettowinstmarge, dus het kan afwijken van bovenstaande marge. laten we eens kijken naar de gemiddelde winstmarge per concept.
In de horeca wordt over het algemeen uitgegaan van een brutowinstmarge van 70 procent. Bij het berekenen van de verkoopprijs, zet je de verkoopprijs op 100 procent, want dit is het bedrag dat je van de klant wil krijgen.
Omzet als zodanig heeft weinig nut natuurlijk, maar veel omzet met relatief weinig winst geeft wel grote kansen en risico's. Als je 1M omzet met 50k winst (5%, komt voor) kun je de winst verdubbelen door maar 5% te besparen op kosten en inkoop... maar als je kosten en inkoop 10% stijgen maak je opeens zwaar verlies.
Voorheen lag het omslagpunt rond de € 100.000 – € 150.000 winst per jaar. In 2023 ligt het omslagpunt bij grofweg € 200.000 winst per jaar. Maak je meer winst, dan is een BV fiscaal gunstiger. Maak je minder winst, dan is een eenmanszaak fiscaal voordeliger.
Hoeveel nieuwe klanten heb je nodig om je omzet te verdubbelen? Veel ondernemers zijn wel bekend met de 80/20 regel. De regel die stelt dat 80 procent van de omzet van een bedrijf uit de top 20% van een klantenbestand komt. Waar veel minder ondernemers bekend mee zijn is de 5/50 regel.
Het bedrijf maakte ook minder winst per verkocht product, uitgedrukt in de zogeheten marge. In het derde kwartaal 2022 lag de winstmarge nog op 4,4 procent, in het afgelopen kwartaal verdiende het bedrijf 3,8 cent op iedere euro die het verkocht.