Bij een richtprijs geeft de dienstverlener een schatting over de uiteindelijke prijs. De uiteindelijke prijs kan dus hoger worden. Maar de prijs mag niet meer dan 10% hoger worden dan de richtprijs. De prijs mag alleen meer dan 10% hoger worden met uw toestemming.
Of tussentijdse prijsverhogingen juridisch zijn toegestaan, hangt ook af van de algemene voorwaarden in de offerte. Hierin kan zijn opgenomen dat prijswijzigingen toegestaan zijn. Lees de algemene voorwaarden daarom goed door voor je de offerte tekent, want na ondertekening heb je in feite een overeenkomst gesloten.
Prijzen zijn in principe vrij. Als een winkel plotseling zijn prijzen verhoogt, kun je daar als consument niets tegen ondernemen. Wordt de prijsverhoging doorgevoerd nadat je een overeenkomst hebt gesloten, dan is dat anders.
Het verschil tussen een offerte en factuur
Het verschil tussen een offerte en een factuur is daarmee dat je de offerte gebruikt om je klant aan te geven wat iets (ongeveer) gaat kosten en de factuur verstuur je op het moment dat je klant daadwerkelijk moet gaan betalen voor iets wat je gaat doen of al hebt gedaan.
In de wet is bepaald dat de opdrachtgever een redelijke prijs is verschuldigd indien bij het sluiten van de overeenkomst geen vaste prijs is bepaald of slechts een richtprijs is bepaald.
Een offerte is anders dan een prijsschatting, een offerte biedt namelijk een exacte prijs voor een project. Ondanks dat een offerte geen wettelijk document is staat de prijs in een offerte wel vast en hoort u deze niet achteraf aan te passen. De enige uitzondering is natuurlijk als de opdracht zelf aangepast wordt.
Art. 7:753 lid 2 BW bepaalt dat de aannemer zonder tussenkomst van de rechter de aanneemsom mag aanpassen indien de kostenverhoging het gevolg is van door de opdrachtgever onjuist verschafte gegevens welke voor de prijsbepaling wel van belang waren.
Is een offerte bindend? Nee, een offerte is een vrijblijvend aanbod. Op basis van de offerte kan een potentiële klant besluiten wel of niet in te gaan op het aanbod.
Een offerte is een uitgebreide prijsopgave. De potentiële klant wil weten wat jouw dienst of product precies gaat kosten en hoe je de opdracht denkt te gaan uitvoeren. In de offerte kun je dit benoemen. Maar met alleen een bedrag neerzetten en dan 'vriendelijke groet', kom je er niet.
Een vrijblijvende offerte heeft vaak geen geldigheidsduur. In dit geval kan de klant zelf bepalen wanneer hij akkoord gaat met de offerte. Een vrijblijvende offerte wordt een overeenkomst als beide partijen ermee akkoord gaan. Je kan altijd nog de voorwaarden van jouw aanbod wijzigen of jouw aanbod intrekken.
Door eerlijk te vertellen waarom je een prijsverhoging doorvoert en dat te onderbouwen, geef je de klant de kans om je keuze te begrijpen. Jij bent de baas van je salon, jij bepaalt je prijzen. Is je klant het daar niet mee eens, dan is dat niet je ideale klant.
Als je als ondernemer (ook) consumenten als klanten hebt, moet je dus goed opletten over wat je afspreekt over prijsverhogingen. Zoals gezegd, mag je namelijk wel jouw prijs verhogen binnen die 3 maanden, maar je moet jouw klant dan het recht geven om in dat geval de overeenkomst te ontbinden.
Het gemiddelde uurtarief van zzp'ers ligt tussen de 45 en 60 euro per uur, exclusief btw. Dit is het gemiddelde van alle zelfstandigen dus van de zzp'ers met lage tarieven en de zelfstandigen die een hoger tarief in rekening brengen.
Een andere weg om meer zekerheid te krijgen is om af te spreken dat de stelposten slechts beperkt mogen worden overschreden, bijvoorbeeld maximaal 20%.
Offertes maken: wat is jouw toegevoegde waarde? Bij de toegevoegde waarde bedoelen we hier het antwoord op de vraag waarom klanten specifiek voor jouw product of dienst kiezen. Denk aan de kwaliteit van je product of dienst en dan heb ik het niet over standaard kwaliteit natuurlijk.
Volgens het burgerlijk Wetboek strekken alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, partijen tot wet. De klant kan bijgevolg een geldige overeenkomst niet zomaar verbreken zonder een verbrekingsvergoeding te betalen. m.a.w. niet verplichten om u aan de slag te laten gaan. Wel heeft u recht op een schadevergoeding.
Een leverancier mag u nooit kosten voor de offerte in rekening brengen als dit niet van tevoren duidelijk met u is afgesproken. Meestal worden deze kosten niet in rekening gebracht als u de offerte accepteert.
In het contract moet staan dat u een bedenktijd hebt van 14 dagen. In het contract moet staan hoe en bij wie u kunt melden dat u het product of de dienst niet wilt. Er moet een naam en adres van het bedrijf in staan.
Zelfs zonder akkoord van de aannemer kan de bouwheer ten allen tijde de overeenkomst éénzijdig beëindigen, doch evenwel mits betaling van een vergoeding voor hetgeen is gepresteerd enerzijds en een schadevergoeding voor de gederfde winst anderzijds.
Een offerte heeft geen wettelijke geldigheidsduur, tenminste er is geen wettelijke basis termijn opgesteld, zoals bijvoorbeeld voor facturen waarin er binnen een bepaald termijn betaald of herinnerd dient te worden. De geldigheidsduur die je opgeeft bij een offerte is geheel vrij aan jou te bepalen.
'Onder kostenverhogende omstandigheden worden in deze paragraaf verstaan omstandigheden die van dien aard zijn dat bij het tot stand komen van de overeenkomst geen rekening behoefde te worden gehouden met de kans dat zij zich zouden voordien, die de aannemer niet kunnen worden toegerekend en die de kosten van het werk ...
Wet/UAV: Wat als er niets of onvoldoende overeengekomen is om de prijsstijging te verrekenen, of de prijsstijgingen onvoorzien hoog zijn? In dat geval kunnen de wet en/of de in de bouw gangbare algemene voorwaarden UAV (Uniforme Administratieve Voorwaarden) uitkomst bieden.
Een vrijblijvende offerte is een schriftelijke of mondelinge aanbieding, waarbij de leverancier zijn productaanbod, prijs, hoeveelheid, levertijd, e.d. opgeeft en waar in tegenstelling tot een vaste offerte niet duidelijk wordt vermeld dat de prijzen en condities gelden tot het verschijnen van een nieuwe offerte.