Een mobiliteitsbudget heeft geen bepaalde hoogte.Die hoogte bepaalt de werkgever. Hoe? Door goed te kijken naar de vervoerskosten die de medewerker al heeft.
Vanaf 01.01.2022 wordt het mobiliteitsbudget onderworpen aan het volgende minimum- en maximumbedrag: minimumbedrag: 3.000 euro per kalenderjaar. maximumbedrag: 1/5 van het totale brutoloon met een absoluut maximum van 16.000 euro per kalenderjaar.
Dat is simpel en flexibel. Een mobiliteitsbudget geeft medewerkers namelijk een vast bedrag per maand om reiskosten mee te dekken. Dit kan voor woon-werkverkeer zijn, maar ook voor zakelijke reizen naar klanten of andere locaties.
Het bedrag van het mobiliteitsbudget bedraagt minimum 3.000,00 EUR en maximum 1/5de van het totale brutoloon (art. 2 loonbeschermingswet). Sowieso mag het budget maximum 16.000,00 EUR bedragen per kalenderjaar. voor 2024 bedraagt het minimum 3.055,00 EUR en het maximum 16.293,00 EUR.
Het mobiliteitsbudget moet tussen € 3.055 en € 16.293 per jaar bedragen, ook als de jaarlijkse brutokosten van de wagen komen op minder dan € 3.055 of meer dan € 16.293. Het mobiliteitsbudget mag niet meer dan 1/5de van de totale brutobezoldiging uitmaken (onverminderd het minimum van € 3.055).
Een mogelijke situatie: iemand ontvangt maandelijks €1000 en rijdt per maand 1500 zakelijke kilometers. Er wordt van tevoren dus 1500 keer €0,21 = €315 van het bruto mobiliteitsbudget gehaald. Het te ontvangen bedrag is €1000 - €315 = €685. Alleen over dit bedrag moet loonbelasting worden betaald.
Opgelet! De werkgever mag niet worden verplicht om het mobiliteitsbudget in te voeren. Hij neemt het initiatief. Zelfs wanneer een dergelijk systeem werd ingevoerd kan de werkgever het verzoek van zijn werknemer weigeren.
Er zijn twee manieren waarop een kind met een leerstoornis of ASS in aanmerking kan komen voor een hogere mobiliteitsgraad. Dit is als ze worden geclassificeerd als: Een "ernstige mentale beperking en gedragsproblemen" hebbend.Of "vrijwel niet in staat om te lopen" .
Het mobiliteitsbudget is zo'n mogelijk voordeel. Het is een bedrag dat jouw werkgever je kan toekennen als alternatief voor een traditionele bedrijfswagen. Het budget dat je ontvangt, mag je vervolgens zelf verdelen over een aantal duurzame, meer milieuvriendelijke vervoersalternatieven.
Uitgaven aan duurzame vervoersmodi zijn volledig vrijgesteld aan belastingen en sociale zekerheidsbijdragen voor zowel de werknemer als de werkgever. Voor de werkgever zijn deze uitgaven dus volledig aftrekbare beroepskosten.
Wanneer uw bedrijf het mobiliteitsbudget netto uitkeert, dan rekent de belastingdienst een onbelaste vergoeding van € 0,19 per kilometer. Dit bedrag trekt u vervolgens van het mobiliteitsbudget af. Het resterende budget keert het bedrijf bruto uit. Vervolgens betaalt de werknemer hier loonbelasting over.
Reëel inkomen (koopkracht) is de hoeveelheid goederen en diensten die je met je inkomen kunt kopen.
Een mobiliteitsbudget kan aardig wat fiscaal voordeel opleveren. In principe is het zo dat werknemers die een budget krijgen om hun mobiliteit te bekostigen hier loonbelasting over betalen. Administratief is dit voor de werkgever vaak de makkelijkste oplossing.
Het mobiliteitsbudget is in principe inkomen waarover je inkomstenbelasting moet betalen, met uitzondering van het gedeelte dat je besteedt aan reizen voor je werk of je woon-werkverkeer. Als je een auto zowel privé als zakelijk gebruikt, moet je dus nog steeds een rittenadministratie bijhouden.
Het mobiliteitsbudget is gelijk aan de jaarlijkse bruto kosten voor de werkgever van de bedrijfswagen die de werknemer opgeeft of waar de werknemer recht op had. Het te berekenen bedrag is dus de 'total cost of ownership' (TCO) van de bedrijfswagen waarover de werknemer beschikte of waarvoor hij in aanmerking kwam.
Mobiliteitsvergoeding met aanvullende reiskostenvergoeding
Een mobiliteitsvergoeding houdt in dat de werknemer in plaats van de auto van de zaak kiest voor het bedrag dat de werkgever daarvoor in de plaats stelt, met daarnaast eventueel een reiskostenvergoeding.
Het budget moet minimaal 3000 euro bedragen, tot maximaal een vijfde van het jaarloon van de werknemer. Dat is geplafonneerd op 16.000 euro per kalenderjaar. Vanaf 1 januari 2024 worden de bedragen jaarlijks geïndexeerd. In 2024 zijn de grenzen 3055 euro en 16.293 euro.
Belastingvrije vergoeding eigen vervoer
Dan kan uw werkgever u sinds 1 januari 2024 maximaal € 0,23 per kilometer vergoeden, zonder dat u hierover belasting betaalt. Voor deze maximale kilometervergoeding maakt het niet uit welk vervoermiddel u gebruikt.
De medewerker heeft maandelijks 500 kilometer woon-werk verkeer wat onder de reiskostenregeling kan vallen. Met de huidige hoogte (2023) hiervan betekent dit 500 x €0,21 = €105. Dit bedrag houd je in op het mobiliteitsbudget. Je betaalt dus nog €395 bruto mobiliteitsvergoeding.
Het mobiliteitscomponent
Het hogere tarief wordt meestal gegeven aan kinderen met ernstige fysieke problemen, of aandoeningen die betekenen dat het gevaarlijk voor hen is om alleen rond te lopen . U krijgt het hogere tarief van £75,75 als uw kind 3 jaar of ouder is en een van de volgende beschrijvingen van hen heeft: ze kunnen niet lopen.
Het maximale vrijgestelde bedrag van de mobiliteitsvergoeding is met ingang van 1 juli 2024 verhoogd naar 0,1929 euro per kilometer afstand tussen woonplaats en de werkplaats. Dit nieuwe maximum was al bevestigd door de RSZ.
Het bedrag van het mobiliteitsbudget wordt berekend op basis van de bruto kosten van de bedrijfswagen en kan variëren tussen 3.000 euro en een vijfde van het totale brutoloon. De berekening gebeurt op basis van werkelijke kosten of forfaitaire waarden.
Het federale mobiliteitsbudget is een flexibel systeem waarmee werknemers hun (recht op een) bedrijfswagen kunnen inruilen voor een budget. Dit budget kan worden besteed aan milieuvriendelijke auto's, duurzame vervoersmogelijkheden en huisvestingskosten.
Het afgeven van een bedrijfswagen met een cataloguswaarde van 20.000 tot 25.000 euro resulteert in veel gevallen in een loonsverhoging van 250 tot 350 euro als je geen tankkaart hebt en tussen de 300 en 400 euro netto per maand als je wel een tankkaart van je werkgever hebt.
Download onze calculator. De TCO-berekening voor het federale mobiliteitsbudget is een TCO 2. Het betreft de totale jaarlijkse brutokosten voor de werkgever van de ingeleverde bedrijfswagen of van de bedrijfswagen waarvoor de werknemer in aanmerking komt.