Volgens steekmaat.nl is een afwijking van 5 mm acceptabel.
Hoe lager de ET van de velg, hoe verder het wiel naar buiten komt te staan. Als de ET van de wielophanging 35mm is en je monteert velgen met een ET van 10mm, dan komt het wiel 25 mm te ver naar buiten te staan. Gemiddeld genomen is een ET afwijking van 5 mm acceptabel.
De steekmaat speelt vooral een rol als je nieuwe wielen of velgen wilt kopen. Als je dezelfde steekmaat gebruikt, dan weet je dat het wiel met de bouten gemonteerd kan worden. Let er wel op dat als je wisselt tussen stalen, en lichtmetalen wielen, erop moet letten dat de bouten goed in de naaf komen te zitten.
Deze moeten overeenkomen om de velg op de auto te kunnen monteren. De meeste auto's hebben tegenwoordig vier of vijf gaten in de velg zitten. De steekmaat bij de velg is de afstand tussen het hart van de boutgaten in de velg, als deze gaten recht tegenover elkaar staan zoals bij een 4 gaats velg.
De spoorbreedte wordt gemeten vanaf de het midden van de band tot het midden van de band aan de andere kant van de auto. Spoorbreedte van je auto meet je van het midden van de band tot het midden van de band aan de andere kant. De maximale afwijking is 2% van de origineel opgegeven waarde.
Elke afwijking in ET-waarde wordt afgeraden. In de praktijk gebeurt het wel dat er door bandenleveranciers en doe-het-zelvers velgen worden gemonteerd met een verkeerde ET-waarde. Hoe groter het verschil, des te beroerder een auto gaat sturen.
Velgen. De afmetingen van de niet-oorspronkelijke wielen/velgen worden aanvaard voor zover : Het spoor binnen de tolerantie van 2% verhoging t.o.v. de oorspronkelijke spoorbreedte niet overschrijdt : 2% voor de wagens, 4% voor de terreinvoertuigen.
De J-maat van een velg
1 J staat voor 1 inch. De letter J kun je dus veranderen in inch. 7 J is 7 inch dus 17,8 cm breed. De J-waarde geeft de breedte aan tussen de velgranden (buitenrand en binnenrand).
Kijk eens in de velgen simulator om te zien welke velgen het mooist staan bij uw model auto. Daarnaast is de prijs wellicht een doorslaggevende factor. Wij hebben velgen in elke prijsklasse. Kijk en vergelijk, zo vindt u zonder twijfel de velgen waarnaar u op zoek bent.
Dit wil zeggen dat 2 tegenover elkaar liggende boutgaten hart-op-hart 100 mm uit elkaar liggen. De steekcirkel diameter is dus 100 mm.
De wielen onderscheidenlijk banden van personenauto's: moeten goed zijn afgeschermd; mogen niet meer dan 30 mm buiten de afscherming uitsteken, en. mogen niet aanlopen.
De officiële regel is dat de spoorbreedte niet meer dan 2% mag afwijken van wat standaard is voor de auto in kwestie. Deze band kan nog best wat meer uit de wielkast komen.
Een te lage ET waarde kan betekenen dat wielen te ver naar buiten komen en bij verlaagde auto's de wielkastranden raken of zelfs (onwettelijk) daarbuiten steken. De juiste ET waarde is ook van belang om er voor te zorgen dat het wiel niet te dicht in de buurt van de veerpoten komt.
Je kunt onder je auto best een andere bandenmaat monteren maar er komt wel het nodige bij kijken. Je kunt natuurlijk kijken naar de AutoWeek bandentests. Maar voor jouw situatie is heb je vaak deskundigheid nodig voor de nieuwe maat. Vraag daarom advies bij je garage of een bandenspecialist als je hieraan denkt.
De letter J is afkomstig van de vorm, maar wordt aangeduid in inches. 1 J is dus 1 inch. De J-maat van de velg is belangrijk omdat de band altijd 10 tot 30 millimeter breder moet zijn dan de velg. Zo kan een 7 inch velg gemonteerd worden op een band van minimaal 195, tot maximaal 225 millimeter.
Als de omtrek van de velg dus groter wordt, wordt de band lager en zit er minder rubber tussen het wegdek en de velg. Dit zorgt voor een directe stuurreactie en minder comfort dus een sportief karakter. Als u van 17" naar 16" velgen gaat moet er dus een hogere band op waardoor er meer rubber tussen wegdek en velg komt.
Ik vond van 18" naar 19" wel een merkbaar verschil, het is wat strakker op weg omdat de band minder kan doorveren maar ik voel wel meer van de weg. Heb er verder geen problemen mee omdat de st toch al sportief is. Stap je van 16"of 17" ineens over op 19" dan is het echt wel even wennen.
Géén probleem dus maar lijkt het wel verstandig de in die velgmaat voorgeschreven bandenmaat te laten monteren; 175/55/15.
Hoe hoger de ET, hoe meer een velg naar binnen valt, en hoe lager de ET, hoe meer een velg naar buiten steekt. Als de ET-waarde van de wielophanging 35 is en je monteert velgen met een waarde van ET 10, dan komt het wiel 25 mm te ver naar buiten te staan. Gemiddeld genomen is een ET-afwijking van 5 mm acceptabel.
Wanneer u uw bandenmaat of velgen wilt wijzigen dient u rekening te houden met de afrolomtrek van uw nieuwe wielen. Deze mag maximaal 1,5 % naar boven en maximaal 2 % naar beneden afwijken. Met behulp van onderstaande omrekentabel kunt u de afrolomtrek berekenen.
Als vuistregel kunt u hanteren: hoe hoger de ET, hoe meer een wiel naar binnen valt; hoe lager de ET, hoe meer een wiel naar buiten steekt. De ET-waarde staat meestal aan de binnenkant van de velg, maar in ieder geval ook altijd in het overzicht van ons assortiment.