Een Boeing 737-800 (een populair model op dit soort vluchten) verbruikt ongeveer 45 kg/min en dat komt overeen met 56 liter per minuut. Totale verbruik is 240 * 56 = 13.440 liter kerosine. Een Boeing 737-800 kan 189 personen vervoeren maar met een gemiddelde bezettingsgraad van 90% wordt dit 170 personen.
Zonder wind verbruikt de Boeing 737-800 ongeveer 358 liter per 100 km, dat is ongeveer 1 op 0,3. Het verbruik hangt af van hoe snel er gevlogen wordt. Meestal wordt het verbruik aangegeven bij de kruissnelheid. Voor dit toestel is dat gemiddeld ongeveer 839 km/u met een het verbruik van zo'n 3000 liter per uur.
Het kan een hoogte bereiken van 42.000 voet, dat is ca. 12,5 kilometer. Op die hoogte bereikt het vliegtuig een snelheid van 460 knopen, 78% van de geluidsnelheid en dat is circa 850 kilometer per uur! In de brandstoftanks kan 26.000 liter Jet A1 brandstof worden meegenomen.
De eerste versie, de 747-100, verbruikte grofweg 11.800 kilo brandstof per uur, voor 366 passagiers. Een moderne Boeing 787-9 Dreamliner kan ongeveer 290 mensen meenemen, en verbruikt daarbij rond de 5.600 kilo brandstof per uur.
Het brandstofverbruik van de jumbojet bedraagt gemiddeld ongeveer 10 ton kerosine per uur. Rekening houdend met de dichtheid van kerosine komt dit neer op 12.500 liter kerosine per uur. Acht uur vliegen levert dus een verbruik op van 100.000 liter, dat is 1000 liter per gezin van drie.
Een Boeing 747-100 kan 183.000 liter kerosine tanken. Als een half procent daarvan SAF is, gaat het over 915 liter. Uit onderzoek bleek eerder dat KLM voor elke 36 passagierskilometers (dus om 36 mensen een kilometer te laten vliegen) een liter brandstof nodig heeft.
Een A380 ”verbruikt ongeveer een liter brandstof per passagier per 35 kilometer”. Dit gegeven lijkt gebaseerd te zijn op een volledig bezet vliegtuig. Dit getal wordt dan vergeleken met ”een zuinige auto”, welke een liter brandstof op 12 km verbruikt. Vermoedelijk wordt hier benzine als brandstof bedoeld.
Kerosine lozen
Het toestel heeft korte tijd over de Noordzee gevlogen om kerosine te lozen. Dat is gebruikelijk bij een onverwachte landing - met een volle tank kan een vliegtuig niet veilig landen.
In het afgelopen jaar verdubbelde de prijs van kerosine grofweg tot vandaag zo'n 1,142 dollar per kilogram. Dat is toevallig precies hetzelfde bedrag in euro's omdat de wisselkoers vandaag 1 euro voor 1 dollar is. Voor die 1,14 euro koopt een vliegbedrijf 12 kilowattuur (kWh) aan energie.
We vliegen vandaag met onze Boeing 737-800, een vaak gebruikt toestel op middellange routes met vliegtijden tussen pakweg één en drie uur. Gemiddeld verbruiken de twee CFM-motoren (samen) zo'n 2.200 kilogram kerosine per uur.
Een 'gewone' 737-800 kost volgens de prijslijst van Boeing 89,1 miljoen euro. De in grootte vergelijkbare 737 MAX 8, die nog in ontwikkeling is en naar verwachting vanaf 2017 kan worden geleverd, staat voor 100,5 miljoen euro in de catalogus.
Het vliegtuigje haalt 180 kilometer per uu. Met een volle tank kan je vijf, zes uur vliegen.
De Boeing 737 MAX 8 en Boeing 737 MAX 9 hebben een maximale snelheid van 839 km/u (521 mph) en een bereik van 6510 km (4045 mijl).
– Een Boeing 737 kan 5436 km kilometer vliegen met 162 passagiers. – De Boeing 737 kan ongeveer nog zo'n 15 minuten zweven vanaf 10 kilometer hoogte. – Een onweerswolk van 1 km x 1km x 1km weegt 1,2 miljard kilogram. – De snelheid tijdens de landing is ongeveer 270 kilometer per uur.
Toen veel Airbus A380's inmiddels uit dienst werden genomen, werden de exploitatiekosten dan ook als een belangrijke factor genoemd, omdat het onderhoud van de motoren naast het verbruik als zeer kostenintensief wordt beschouwd. Wat kost een A380-vliegtuig? Volgens de lijst kost een Airbus A380 445,6 miljoen dollar.
Op dit moment is de prijs per liter kerosine ongeveer 1,57 euro per gallon of 41 cent per liter. Een accijnsheffing van 78 cent zou de kerosine dus grofweg drie keer zo duur maken (119 cent per liter).
Verbruik is 216.840/13.450 = 16 liter per kilometer, 1600 liter per 100 kilometer. Per passagier is dat 1600 / 524 ~3 liter per 100 kilometer.
Kerosine wordt ook wel petroleum genoemd, omdat het in de eerste decennia van de aardolie-industrie het meest gebruikte aardolieproduct was. Tegenwoordig wordt het vooral gebruikt in verplaatsbare petroleumkachels. Het is ook de brandstof voor de meeste vliegtuigen. Stookolie is de zwaardere fractie van de distillatie.
Het antwoord is ja!Sommige vliegtuigen kunnen een zogenaamde 'powerback' doen. De meeste vliegtuigen kunnen achteruit rijden door straalomkering te gebruiken. Dit is het omkeren van de uitlaat van een straalmotor zodat de stuwkracht naar voren wordt gericht in plaats van naar achteren.
Sommige vliegtuigtypen kunnen dan brandstof lozen. Vliegtuigen die dat niet kunnen en wel te zwaar zijn om te landen, vliegen rondjes in een aangewezen gebied om de brandstof te verbruiken en zo gewicht te verliezen.
Het vliegtuig moet op grotere hoogte nog steeds hetzelfde aantal luchtdeeltjes raken om dezelfde luchtsnelheid te behouden als op een lagere hoogte. Dit gebeurt door ons steeds sneller door de lucht te verplaatsen ten opzichte van de grond. Voor een piloot is de luchtsnelheid het belangrijkst.
Met een Mach 3.3 (2.532 mijl per uur) is Lockheed SR-71 Blackbird momenteel de snelste jet ter wereld. Om de Blackbird te verslaan, ontwikkelt Hermeus Chimera-motoraangedreven Quarterhorse-vliegtuigen die waarschijnlijk zullen vliegen met Mach 4 (3.069 mph).
#4 Zo lang gaat een vliegtuig mee
Misschien heb je het weleens meegemaakt: je komt het vliegtuig binnen en het lijkt alsof je terug bent in de vorige eeuw. Nou, dat kan goed kloppen! Vliegtuigen gaan namelijk gemiddeld zo'n twintig tot dertig jaar mee.