Na hoeveel kilometer moet u de DSG olie verversen? Elke 60.000km moet de speciale DSG olie (ca 6 Liter) met filter vervangen worden.
olie verversen + nieuw extern oliefilter + Check €299,- DL382 0CK, 0CJ 7 traps. olie filter vervangen €185,- DL501 DSG 0B5 Bak olie vervangen + nieuw oliefilter + DSG Check diagnose €345,-
Dat hangt de juiste hoeveelheid vloeistof die aan de versnellingsbak moet worden toegevoegd, af van de reden waarom u deze toevoegt. De meeste personenauto's nemen 11 tot 15 liter versnellingsbakolie op, maar het model van het voertuig bepaalt het type en hoeveel.
De hoeveelheid transmissie-olie die je gebruikt is afhankelijk van de onderhoudsbeurt. Voor het bijvullen van een te laag oliepeil staat 0,5 tot 1 liter.Voor onderhoud van het transmissiesysteem, waarbij je ook het filter vervangt is 4 à 5 liter de aanbevolen hoeveelheid.
DSG olie verversen dient volgens fabrieksprotocol, iedere 60.000 km te worden uitgevoerd.
Digicar adviseert iedere 100.000 km de 'DSG koppeling' te laten controleren. Met een gemiddelde levensduur van c.a. 150.000 km tot 250.000 km wat uiteraard afhankelijk is van rijgedrag en rij-omstandigheden!
Ververs de olie om de 60.000 tot 100.000 kilometer. Doe je dit later? Dan verslijten je tandwielen razendsnel en pakken de kosten voor je kapotte versnellingsbak uiteindelijk een stuk hoger uit Afhankelijk van het soort auto dat je hebt, kost het verversen van de olie in de versnellingsbak tussen de 180 en 450 euro!
Waar de ene fabrikant over 'normaal' verbruik spreekt bij 1 liter per 1.500 kilometer kan de ander een norm hanteren van 1 liter per 5.000 kilometer. Het bijvullen van de olie zal de gebruiker in de regel alleen doen als daar een reden voor is en dat is in de praktijk pas als het waarschuwingslampje gaat branden.
Wanneer moet u de versnellingsbakolie vervangen? Het is aan te raden om olie in bij een handgeschakelde versnellingsbak om de 80.000 tot 100.000 km of na 5 jaar te verversen, welke van de twee er ook eerst komt. In halfautomatische versnellingsbakken wordt de vloeistof om de 60.000 km vervangen.
Automaatproblemen door versleten ATF
Zoals slecht schakelen, bonken van de transmissie, of slippen van de automaat. Andere symptomen zijn een schommelend toerental of een verhoogd brandstofverbruik. Ook komt het voor dat de kickdown niet meer werkt. In het ergste geval stopt de automaat helemaal met werken.
Olie automaat verversen
Het is verstandig om de olie tussen de 60.000 en 100.000 km te verversen, ook als dit levenslange olie betreft. Daarbij een nieuw filter en magneet voor de automaat. Zoals eerder aangegeven kan dit ook doormiddel van spoelen, dit is enkel een doeltreffende olie verversing.
Wanneer u de olie heeft afgetapt en de schroef weer stevig heeft dichtgedraaid, vindt het vullen met de nieuwe olie plaats. Hiervoor bevindt zich meestal aan de zijkant van de versnellingsbak een speciale schroef voor het bijvullen. Hierna kunt u uw auto relatief snel weer in gebruik nemen.
Vervangen DSG
Wanneer na controle blijkt dat repareren niet mogelijk is of te duur wordt, kun je het geheel beter laten vervangen. Een complete DSG-versnellingsbak vervangen is een kostbare zaak en moet je rekenen op ongeveer € 2.000 tot € 3.500 aan kosten.
Als de olie net boven het maximum van het oliepeil uitkomt dan is het geen probleem. Bij elke auto zit er wel een kleine marge voor teveel olie. Zorg in dit geval dat als je gaat rijden niet het uiterste van je motor vergt.
Wacht bij een warme motor ten minste 20 minuten om de olie de gelegenheid te geven terug naar de carterpan te stromen. 1. Controleer het oliepeil opnieuw om te zien hoeveel olie u moet bijvullen.
Ons advies is dit na ieder 10.000 tot 15.000 kilometers te doen. Als je niet zo veel rijdt doe het dan gemiddeld 1x per jaar. De reden hiervan is, is dat de motor minder vaak op temperatuur komt en het oliefilter sneller vies wordt.
Moeite met schakelen (dit is het belangrijkste signaal van een kapotte versnellingsbak); Geluiden tijdens het schakelen; als u tijdens het schakelen geluiden hoort (een snerpend geluid bij een handgeschakelde bak en een trillend geluid bij een automaat), dan is de kans groot dat uw versnellingsbak kapot is.
Als uw olie onveranderd door uw motor blijft stromen, krijgt u te maken met een waslijst aan problemen. Sterker nog, als u te lang wacht met olie verversen, verandert uw gladde en schone olie in vieze drab. Wanneer dit gebeurt, moet uw motor harder werken om door de opeenhoping van smurrie heen te komen.
Versnellingsbak revisie kosten
Toch is een versnellingsbak revisie een goedkoper alternatief dan een volledige vervanging met een nieuwe versnellingsbak. De prijs ligt meestal maximaal rond de €1.200 inclusief de demontage kosten, het arbeidsloon van de monteur, onderdelen, overige kosten en BTW.
Het grootste verschil tussen de DSG6 en de DSG7 is door LuK Clutch Systems ontwikkelde koppeling. Waar de DSG6 gebruik maakt van natte lamellenkoppelingen, gebruikt de DSG7 versnellingsbak twee droge platenkoppelingen. Daarnaast heeft de DSG7 een extra uitgaande as waar de achteruitversnelling aan gekoppeld is.