De Cougar vervoert maximaal 2.500 liter, de Chinook 10.000 liter.
Hoe lang een EC135 in de lucht kan blijven op een volle tank van 710 liter kerosine ofwel Jet A1 hangt van veel factoren af: het weer, het aantal mensen aan boord. Gemiddeld is het een uur of twee. Het duurt ruim een half uur voordat een heli vanaf Schiphol is opgestegen en in Oost-Nederland paraat is.
Onderhoud van de helikopter, buiten de reeds vermelde turbines kost minimaal 3.500 euro per vlieguur. We moeten wat meer specifieke info krijgen over de NH-90, maar we vermoeden een verbruik van minimaal 400 liter A-1 Jetfuel per uur of zo'n 500 euro.
De blushelikopter van Defensie heeft een oranje waterzak (bambi bucket) waar zo'n 10.000 liter water in gaat. Het water haalt de Chinook uit een waterplas in de omgeving. Tussendoor vliegt de helikopter terug naar een vliegbasis om te tanken.
Het grootste blusvliegtuig is de Evergreen 747 Supertanker, een omgebouwde Boeing 747 die 77.600 liter water mee kan nemen. De onderstaande video is een veiligheidsvideo voor vliegtuigen. De blusradius van een vliegtuig beslaat een gebied van 30 tot 40 meter breed en 90 tot 550 meter lang.
Een volle bambi bucket van 10.000 liter veroorzaakt overtorque. Dit is het overschrijden van de maximale draagkracht. Om de overtorque op de Chinook te voorkomen, worden de grote bambi buckets ingesnoerd.
Blusvliegtuigen zijn duur, ze kosten € 10.000 per dag beschikbaarheidsfee en daarnaast € 8.500 per uur. Op een werkdag van 10 uur zijn de kosten dan € 95.000 en met één dropping per uur, kost deze dan € 9.500. Indien men vijf keer per uur kan droppen ofwel 50 keer per dag, zakt de prijs per dropping naar € 1.900.
De toestellen staan normaal gesproken op Schiphol-OOst, Volkel en Rotterdam.
Blusvliegtuigen blussen bosbranden met bluswater dat eventueel brandvertragende chemicaliën bevat. De nieuwere brandvertragers, zoals Firetrol en Phoscheck, zijn roodgekleurd middels toegevoegde ferro-oxide om het gebied te markeren waar het is ingezet.
Voor de PPL(H) opleiding bestaan de kosten uit helikoptergebruik, brandstof, instructeur, landingsgelden, theorie(examens) en verzekeringen. Houdt u rekening met een bedrag van in totaal ongeveer € 30.000,-.
Aanschaf helikopter: €810.000. Helikopter brevet: €30.000. Brandstof: €16.000. Onderhoud: €19.200.
Onderhoud van de helikopter, buiten de reeds vermelde turbines kost minimaal 3.500 euro per vlieguur. We moeten wat meer specifieke info krijgen over de NH-90, maar we vermoeden een verbruik van minimaal 400 liter A-1 Jetfuel per uur of zo'n 500 euro.
Noodlanding. Helikopters storten niet vanzelf neer als de motor zou uitvallen. Door de dalende beweging beweegt de lucht door de rotors en blijven die in beweging (windmoleneffect). Deze techniek heet autorotatie, de helikopter gedraagt zich dan als een autogiro.
In 2009 kocht het KLPD voor 85 miljoen euro acht nieuwe helikopters. Los van het aankoopbedrag, kost de inzet van de helikopers zo'n 3000 tot 3500 euro per keer. Een makkelijke rekensom: 57 aanhoudingen bij 232 inzetten, komt neer op ruim 12.000 euro per aanhouding.
Blushelikopters. Bij het blussen van branden vanuit de lucht zet de luchtmacht Cougar- en Chinook-transporthelikopters in. Als de helikopter op de plek van de brand is, bevestigt het Mobile Air Operations Team van Defensie een bambi bucket onder de helikopter.
Door de waterdamp kan een olienevel ontstaan met explosiegevaar. Vloeistoffen die lichter dan water zijn, zoals benzine en dieselolie. De brandende vloeistof drijft op het bluswater en het vuur verspreidt zich. Bovendien heeft het water ónder het brandende medium geen blussend effect.
Vliegen in het donker
De MMT-helikopter mag ook 's nachts overal landen. Er moet wel voldoende ruimte zijn en er mogen niet te veel huizen staan. Dus niet in de bebouwde kom. In het donker dragen de piloot en de verpleegkundige zogenaamde 'night vision goggles'.
Tenslotte ligt de aanschafprijs van een helikopter ver boven die van een vliegtuig. Vliegen in een heli is misschien duurder maar uiteindelijk wel veeeeeel leuker en mooier dan vliegen in een vliegtuig.
Minimale vlieghoogten en laagvliegoefeningen
Militaire vliegtuigen mogen boven Nederland niet lager dan 360 meter vliegen. Helikopters mogen niet lager vliegen dan 50 meter. Propellervliegtuigen mogen niet lager dan 300 meter.
Wanneer de vliegtuigen zijn geleverd, telt de Marokkaanse blusvlot acht toestel.
Helikopters kunnen een waterzak, een zogenaamde bambi bucket, aan een kabel vervoeren. Ook zijn er helikopters met een inwendige watertank. Deze tank kan dan gevuld worden door een zuigslang in het water te hangen en zo water in de tank te pompen terwijl de helikopter boven het wateroppervlak hangt.
De brand in de Gironde en het aangrenzende Les Landes heeft sinds dinsdag zeker 74 vierkante kilometer in de as gelegd. Zeker 10.000 mensen zijn geëvacueerd. De Franse brandweer krijgt hulp van meer dan 360 brandweerlieden uit Duitsland, Roemenië, Polen en Oostenrijk.