Vuistregel voor een gemiddelde is 4 pk per liter. Oftewel als je alle 200 pk' s gaat gebruiken moet je met een verbruik van 50 liter per uur rekening houden.
De elektromotor levert een vermogen van 400 kilowatt, circa de helft van een motor op stookolie. De motor is bovendien veel stiller. De dieselelektrische aandrijving verstookt gemiddeld 6.700 liter diesel per week. Dankzij een cruise-control kan de schipper een optimale vaarsnelheid hanteren.
Brandstofverbruik auto berekenen
Belangrijk is dat je de tank vult tot het moment waarop de pomp zelf automatisch stopt. Vermenigvuldig het aantal getankte liters met 100 en deel het resultaat door de gereden kilometers. Het resultaat is je brandstofverbruik in liter per 100 kilometer.
Een moderne diesel verbruikt 1 op 18 a 1 op 23 (een moderne benzine verbruikt daarentegen 1 op 13 a 1 op 15. ) . Diesel is ongeveer € 34 eurocent per liter goedkoper dan benzine. Al bij al maakt dit dat het omslagpunt van een moderne diesel al tussen de 10.000 a 15.000km ligt.
Dagelijks verbruikt het schip op volle zee zo'n 262.000 liter stookolie. De totale hoeveelheid stookolie die kan worden meegenomen is 13 miljoen liter. De hoofdmotor is 21 meter lang, 5 meter breed en 14 meter hoog en levert 98.000 pk.
U kunt te allen tijde van de ene route op de andere overgaan, als u dat leuk vindt. Wat is onze ervaring: men vaart gemiddeld 3 a 4 uur per dag. De toegestane snelheid is 6 km per uur (dus gemiddeld 18km – 24 km per dag).
Het verbruik van het jacht is afhankelijk van de grootte van de jacht. Gemiddeld ligt het verbruik tussen de 3 tot 5 liter per uur. Onze schepen varen op GTL. Dit is een milieuvriendelijke brandstof welke schoner verbrandt en een veel lagere uitstoot geeft dan normale diesel.
Als een bepaald type trekker bij maximaal vermogen een verbruik heeft van 20 liter per uur, kan het verbruik in de praktijk op jaarbasis zo'n 10 liter per uur zijn. Fabrikanten van trekkers en landbouwmachines spannen zich in om verbeteringen op het gebied van brandstofreductie te realiseren.
Uit deze test blijkt de onlangs geteste New Holland T7. 270 met 261 g/kW per uur de zuinigste trekker in de klasse 127-171 kW (170-230 pk) tot nu toe getest. De T7. 260 bleek met 259 g/kW per uur de zuinigste in dezelfde vermogen klasse, maar voorzien van een versnellingsbak.
Gemiddeld brandstofverbruik vrachtwagen
Gemiddeld verbruikt een vrachtwagen 30 tot 40 liter brandstof per 100 km. Het verbruik hangt logischerwijs af van de grootte en de lading van de vrachtwagen, maar ook van de omgeving waar deze in rijdt: in een stedelijk gebied of juist tussen meerdere steden.
Gemiddeld verbruik is 6,5 liter
In 2017 verbruikte de gemiddelde kleine benzinewagen 6,5 liter per 100 kilometer, tegenover 7,7 liter in 2010.
'De boot kan 60 kilometer per uur, maar dat is hier eigenlijk niet nodig', zegt politieman Bert Faaij. Op de plassen bij Reeuwijk mag je zes kilometer per uur. 'Alleen als er een incident is, dan is het nodig om even hard te varen.
Op het water geldt voor snelle motorboten een landelijke maximumsnelheid van 20 km/h, tenzij ter plekke iets anders is aangegeven. Er zijn veel plaatsen waar de snelheid afwijkt. Op brede rivieren en grote meren mogen kleine schepen vaak sneller varen.
Zoals eerder gezegd, kost een boot veel geld. Afhankelijk van je eigen handigheid kan je rekenen op jaarlijkse kosten van zo'n 10 tot 20 procent van de aanschaf prijs. Een winterstalling in een loods kost al snel € 3.000,-. Een leuke haven in de zomer ook een paar duizend euro.
Deze dieselmotor, ontworpen door de Finse fabrikant Wärtsilä, meet maar liefst 13,5 bij 27 meter en ontwikkelt een monsterlijk vermogen van zo'n 110.000 pk en een ongelooflijk koppel van 7.603.850 Nm.
In een typische vlucht van 9 uur legt het vliegtuig een kleine 9000 kilometer af, en gebruikt het iets meer dan 65.000 kilo brandstof. Dit komt dus neer op een verbruik van 7,22 kilo (9 liter) per kilometer, of 0,25 kilo (0,030 liter) per passagier per kilometer. iets beter dan 32 kilometer per liter per persoon dus.
Bulkcarriers. De grootste bulkcarrier ter wereld is de 'Vale Rio de Janeiro' (362 x 65 meter). Het schip is eigendom van Vale Shipping en vaart met ijzererts van Brazilië naar China. De bulkcarrier heeft een laadvermogen van 402.000 ton.
"Een van de oorzaken dat de dieselprijs nu harder stijgt is dat die meer samenhangt met de gasprijs", zegt Van Selms. De gasprijs piekte gisteren voor het eerst boven de 300 euro per megawattuur. "Diesel wordt vaker als substituut gebruikt voor gas dan benzine.
Waar een dieselmotor vaak meer koppeling heeft, heeft een benzinemotor meestal meer vermogen. Hierdoor kan je sneller optrekken. Dit houdt in dat je in minder tijd op een hoge snelheid kan komen. In de praktijk wordt het verschil tussen de benzinemotor en de dieselmotor steeds kleiner.
Het ontzwavelen is duurder door de energieprijzen
'Er zit tegenwoordig steeds minder zwavel in de brandstoffen. Bij diesel worden er meer stappen genomen om de brandstof te ontzwavelen, en de stappen zijn moeilijker omdat diesel meer zwavel bevat. Dit doe je met waterstof.