U mag maximaal 10 liter brandstof meenemen in een jerrycan of een andere draagbare container (naast de brandstof in de tank van uw voertuig).
De wet staat toe om in totaal 240 liter brandstof mee te nemen. Daarnaast moeten alle mogelijke maatregelen genomen worden om lekkage van de inhoud te voorkomen.
Maar hoeveel liter mag je eigenlijk vervoeren? Best veel eigenlijk. Volgens een vrijstelling op de ADR (Accord européen relatif au transport international des marchandises Dangereuses par Route) mag je als particulier liefst 240 liter brandstof vervoeren, verdeeld over geschikte jerrycans van maximaal 60 liter (bron).
Hierin staat dat particulieren maximaal 240 liter brandstof mogen vervoeren in jerrycans. Er zijn wel een aantal voorwaarden. Zo mag er maximaal 60 liter per jerrycan worden vervoerd, moeten ze goed afgesloten kunnen worden en moeten ze ook allemaal vastgemaakt worden in de kofferbak.
Wettelijk gezien mag je namelijk maximaal 10 liter benzine 'belastingvrij' aan boord hebben. Voor alles daarboven moet je alsnog belasting betalen, als de dienders je aanhouden. Een boete kun je tot 240 liter echter niet krijgen.
Meer dan 10 liter meenemen is onwettig en wie door de douane betrapt zou worden met meer dan 20 liter, mag een boete verwachten.
Particulier vervoer van gevaarlijke stoffen (1.1.3.1a)
In het geval van brandstoffen mag maximaal 240 liter brandstof in hervulbare houders van maximaal 60 liter worden meegenomen. Wel moeten er maatregelen worden getroffen om elke vorm van lekkage onder normale vervoersomstandigheden te voorkomen.
Je mag op normale schappen zonder lekbak 300 liter benzine opslaan. Op schappen met een lekbak met 100% opvangcapaciteit mag je 800 liter benzine opslaan.
opslagplaatsen voor maximaal 5000 liter brandbare vloeistoffen in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter binnen de inrichting. § 7.
"Individuen mogen wettelijk tot 60 liter brandstof vervoeren in veilige omstandigheden, dus ze moeten de jerrycan wel goed afsluiten en veilig vastmaken.
Met de nieuwe stijging van de brandstofprijzen komen sommige chauffeurs in de verleiding om met een paar lege jerrycans in de kofferbak een ritje naar Luxemburg te maken. Maar wat zegt de wet hierover? "De wet bepaalt dat u maar één jerrycan geschikt voor brandstof mag meenemen.
Niet alle jerrycans zijn geschikt voor brandstof, omdat het een brand gevaarlijke vloeistof is, zijn alleen jerrycans met een speciaal keurmerk hiervoor geschikt.
Brandstoffen kun je gewoon binnen bewaren, mits goed afgesloten. Auto's, motoren en brommers staan ook gewoon in garage's of schuurtjes (ook gewoon met ontluchting).
Nee, dat is niet verplicht. Het mag wel, maar er wordt aangeraden om niet meer dan 10 liter brandstof mee te nemen.
In alle andere gevallen, dus bij kunststof jerrycans of benzine die in de tank van een auto of motor zit, is de brandstof beperkt houdbaar, denk aan enkele maanden.
Volgens brandstoffabrikant BP blijft brandstof in een afgesloten container bij een temperatuur van 30 graden drie maanden goed. Bij 20 graden is dat al meteen zes maanden.
Bestand tegen o.a. zuren, logen, zoutoplossingen, water, alcohol, ether, olie en benzine.
De accijnzen op brandstoffen worden bepaald door de Nederlandse overheid. Ze worden jaarlijks herzien en verschillen per type brandstof. De accijns op benzine is momenteel 45,6% van de prijs. Voor diesel is dit 34,9% en voor LPG 23,8%.
Veelgestelde vragen over brandstofprijzen in België
De actuele prijs van Euro 95 in België is € 1,75. De actuele prijs van Euro 98 in België is € 1,82. De actuele prijs van diesel in België is € 2,05.
Volgens de ANWB is het niet verboden om jerrycans in Duitsland te vullen en daarmee naar Nederland te rijden. Daar zitten overigens wel voorwaarden aan. Zo mogen de jerrycans niet groter zijn dan 60 liter.
Luxemburg. Tanken in Luxemburg is nog altijd goedkoper dan in de omringende landen, al wordt het verschil wel kleiner. Momenteel is benzine ruim 25% en diesel bijna 20% goedkoper dan in Nederland. De prijzen zijn bij alle Luxemburgse tankstations vrijwel gelijk.
"De brandstofprijzen in België zijn nog altijd een stuk hoger dan in Luxemburg," zegt Joni Junes van mobiliteitsclub VAB. "Momenteel is het verschil op een tank van 50 liter diesel bijvoorbeeld 20 Euro tussen België en Luxemburg.